Wśród nowo zakupionych jednostek pływających znalazła się łódź ekologiczno-ratownicza szybkiego reagowania oraz motorówka hydrograficzno - inspekcyjna. Wykorzystanie pierwszej ukierunkowanie będzie na co dzień głównie na działania rozpoznawcze i patrolowe, ale potencjał i wyposażenie łodzi gwarantuje także jej pełną skuteczność w warunkach konieczności interwencyjnej zarówno ratowniczej, ekologicznej, jak i pożarniczej. Jednostka wyposażona jest w działko pożarnicze, o zasięgu 70 m i wydajności 1900 l/min, pompę pożarniczą o wydajności 2450 l/min oraz zbiornik na środek pianotwórczy o poj. 300 l. Posiada dwa wysokoprężne silniki o mocy 242,6 kW każdy pozwalające rozwijać łodzi prędkość ponad 40 węzłów.
Druga jednostka, to motorówka hydrograficzno - inspekcyjna, która stać będzie na straży bezpieczeństwa hydrograficznego Portu Gdańsk, ale także wykorzystywana będzie do dokonywania specjalistycznych pomiarów środowiskowych akwenu i hydrologicznych dna. Dzięki jej nowoczesnemu i bogatemu wyposażeniu możliwym będzie również prowadzenie trałowania hydroakustycznego na wodach portowych i wodach Zatoki Gdańskiej, wykonywanie badań jakości pionowych ścianek szczelnych nabrzeży portowych. Umożliwiać będzie również poszukiwanie, identyfikację i lokalizowanie przeszkód, obiektów podwodnych, ale także wykrywanie zagrożeń środowiska wodnego - obiektów mechanicznych, zagrożeń fizykochemicznych. Słowem, spektrum zastosowań obu statków będzie bardzo szerokie.
W ramach inicjatywy podniesienia poziomu bezpieczeństwa w porcie, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przeprowadził także gruntowną modernizację statku pożarniczo - ratunkowego Strażak 6. W ramach prac modernizacyjnych statku dokonano m.in.: wymiany pomp i działek pożarniczych, wraz z modernizacją wodnej instalacji ppoż. dla nowych urządzeń (nowe pompy o wydajności 13300 l/min, działka o wydajności 8000 l/min sterowane automatycznie z mostku) oraz wymiany agregatów prądotwórczych. Przy okazji modernizacji jednostki dokonano także odnowienia klasy połączonej z niezbędnym remontem, którego zakres uwzględniał wymogi Towarzystwa Klasyfikacyjnego - Polskiego Rejestru Statków S.A.
Ponadto dokonano zakupu i instalacji łodzi hybrydowej o długości 3,1 metra z silnikiem i osprzętem, zapory przeciwrozlewowej umożliwiającej szybkie zabezpieczenie akwenu przed rozlewiskami niebezpiecznych substancji, separatora olejowego, którego funkcją będzie podczyszczenie zanieczyszczonej wody, zebranej w trakcie akcji ratowniczej.
Dodatkowo, w ramach zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi, jednostka została wyposażona w elektryczną windę kotwiczną, ploter nawigacyjny i System Automatycznej Identyfikacji (AIS).
Ostatnim czwartym już projektem, zakończonym w Porcie Gdańsk jest organizacja Ośrodka Ratownictwa. Przedsięwzięcie to w znakomitej większości sfinansowane zostało ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
W ośrodku skoncentrowane będą wszystkie służby ukierunkowane na zachowanie bezpieczeństwa w porcie, tj. dyspozytor portu, dowódca Straży Ochrony Portu oraz dyspozytor Portowej Straży Pożarnej, które dostępne będą pod jednym numerem alarmowym 111, by w ten sposób maksymalnie skrócić czas zbierania informacji o zdarzeniu, a tym samym zwiększyć szanse na ratowanie życia i zdrowia ludzkiego lub ratowanie środowiska. Ośrodek umożliwiać będzie także pełną koordynację służb portu z Kapitanatem Portu, Państwową Strażą Pożarną, Policją i Pogotowiem Ratunkowym.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?