Do Gdańska przypłyną gigantyczne statki

Jacek Sieński
Emma Maersk jest jednym z ośmiu największych statków kontenerowych na świecie
Emma Maersk jest jednym z ośmiu największych statków kontenerowych na świecie Serwis Maersk Line
Udostępnij:
Do wielkiego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA w gdańskim Porcie Północnym od maja zaczną przypływać największe statki kontenerowe na świecie. Będą to kontenerowce o pojemnościach 13 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych, i 15,5 tys. TEU. Te gigantyczne statki należą do duńskiej firmy żeglugowej Maersk Line i mają pływać na linii AE 10 (Azja - Europa), pomiędzy portami dalekowschodnimi a europejskimi, wśród których jest Gdańsk.

Linię transportową AE 10, z zawinięciem do DCT, zainaugurowano 4 stycznia ubiegłego roku, gdy do Portu Północnego wpłynął ogromny, oceaniczny kontenerowiec Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. TEU. Połączyła ona bezpośrednio Daleki Wschód z Europą, na trasie obejmującą m.in. porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie -Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i Hong- kongu oraz do portów w Japonii. Terminal DCT stał się hubem kontenerowym, w którym m. in. wyładowuje się kontenery przywożone z Azji, a następnie załadowuje na małe kontenerowce dowozowe, rozwożące je do innych portów nadbałtyckich. W 2009 roku przeładowano w nim ponad 170 tys. TEU, a w zeszłym roku - już powyżej 444 tys. TEU. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku wielkość przeładunków w terminalu DCT wzrośnie.

Grzegorz Kołodziej, specjalista ds. marketingu z DCT Gdańsk SA, przekazał, że zgodnie z najnowszym rozkładem zawinięć do portów na regularnej linii AE 10, który opublikowano już na stronie internetowej Maersk Line, do Gdańska zawijać będą znacznie większe statki niż obecnie. Pierwszym ogromnym kontenerowcem w terminalu DCT, z pływających według nowego rozkładu, będzie Maersk Elba (ponad 13 tys. TEU). Przypłynie on 11 maja. W następnych tygodniach spodziewane są w terminalu kolejno Maersk Eubank i największy - Eleonora Maersk. Potem przypływać mają także inne duże statki, wszystkie o ładowności od 13 tys. do 15,5 tys. TEU.

Wśród statków, jakie mają obsługiwać linię AE 10 po zmianach, będą największe kontenerowce, przemierzające obecnie morza i oceany na naszym globie. Takim kontenerowcem jest Eleonora Maersk, należąca do serii ośmiu siostrzanych megastatków, zbudowanych w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard Ltd. w latach 2006 - 2007. Ma ona długość 397 m, szerokość - 56 m i zanurzenie - 15,5 m. Napędzana jest silnikiem Wartsila - Sulzer o mocy 109 tys. KM. Osiąga prędkość do 25,5 węzła. Ma pojemność 15, 5 tys. TEU.

Flota Maersk Line złożona jest z ponad 500 statków o łącznej pojemności powyżej 1,9 mln TEU. Duńska firma zamówiła w południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co 10 statków większych od Eleonory Maersk. Będą one miały długość powyżej 400 m i szerokość po 60 m. Pojemność statków ma wynosić po 18 tys. TEU, co oznacza, że będą największymi kontenerowcami na świecie.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Danziger
matołku
---
nie, ta seria to nie są największe kontenerowce w świecie...

ich rekord został pobity już w 2009 roku wejściem do eksploatacji statku MSC Daniella...
D
Danziger
również obecnie
- - -
nie jest prawdą, że:

"Wśród statków, jakie mają obsługiwać linię AE 10 po zmianach, będą największe kontenerowce, przemierzające obecnie morza i oceany na naszym globie. Takim kontenerowcem jest Eleonora Maersk, należąca do serii ośmiu siostrzanych megastatków, zbudowanych w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard Ltd. w latach 2006 - 2007. Ma ona długość 397 m, szerokość - 56 m i zanurzenie - 15,5 m. Napędzana jest silnikiem Wartsila - Sulzer o mocy 109 tys. KM. Osiąga prędkość do 25,5 węzła. Ma pojemność 15, 5 tys. TEU. "

...bo statki z tej serii to już NIE SĄ (conajmniej od 2009 roku) największe kontenerowce "na naszym globie"... od dziennikarza niby specjalizującego się w sprawach morskich wymaga się bardziej aktualnej wiedzy...
- - -
niestety... odeszło pokolenie Jerzego Ringera z TV (chyba komuch, ale na gospodarce morskiej się znał), a zwłaszcza takich wspaniałych ludzi, którzy dużo wiedzieli o morzu, statkach i gospodarce morskiej, jak Miciński z "MORZA"... Grzywaczewski z "Budownictwa Okrętowego"... czy Czesław Wojewódka... (w wielu publikacjach się udzielał, ale m.in. w "MORZU"), Piwowoński...
żyją: Żylicz (były naczelny "Budownictwa Okrętowego"), Gołębiowski (z "Budownictwa Okrętowego") czy Huras (z "MORZA"), ale nie są aktywni dziennikarsko - albo na emeryturze, albo pracują w innych zawodach...

ale w "Naszym MORZU" pisze się kompetentnie o sprawach morskich...
K
Kaszuba
Zanim "dziennikarz" nastepnym razem bezkrytycznie zerznie z rejsowego planu linii "A10" nazwy portow - to proponuje mu sie zapoznac z tym w Polsce obowiazuje nazwa "Göteborg" (czytane w szwedzkim oryginale jako Jytebori) a nie "Gothenburg". Gothenburg jest angielskojezycznym wariantem. Chcialoby sie napisac "gdzie te czasy gdy o sprawach morskich i o naszym podworku pisali ludzie kompetentni"
Dodaj ogłoszenie