Dawny Gdańsk w muzyce. Festiwal ORGANy PLUS+ [PROGRAM]

Grazyna AntoniewiczZaktualizowano 
Głównym towarzyszem muzycznej podróży będą unikatowe w skali europejskiej wielkie barokowe organy w kościele św. Trójcy<br>
Głównym towarzyszem muzycznej podróży będą unikatowe w skali europejskiej wielkie barokowe organy w kościele św. Trójcy Materiały prasowe
Rozmowa z Andrzejem Szadejką, kompozytorem, dyrygentem, koncertującym organistą, laureatem konkursów organowych.

W piątek, 27 maja 2016 roku, w kościele św. Trójcy w Gdańsku zjawią się światowej sławy artyści z Włoch, Francji, Słowacji, Niemiec, Danii i Polski. Jaka idea przyświeca temu festiwalowi?
Gdy słucham muzyki dawnych mistrzów, zastanawiam się często, jak to było, gdy prezentowano ją po raz pierwszy - jak ona brzmiała, jakich słuchacze doznawali emocji. Marzę o tym, aby przenosiła mnie do tamtych minionych czasów, aby choć na chwilę poczuć się jak rozmiłowany w sztukach wszelakich gdańszczanin doby renesansu, baroku czy klasycyzmu, olśniony blaskiem i pięknem Nieznanego…
Taką właśnie podróż w czasie chciałbym zaproponować podczas tego festiwalu. Głównym towarzyszem tej podróży będą unikatowe w skali europejskiej wielkie barokowe organy, które z cierpliwą pieczołowitością od wielu lat ojcowie franciszkanie rekonstruują w kościele św. Trójcy.

Pierwszy koncert poświęcony jest gdańskim twórcom.

Tak się wyjątkowo składa, że obchodzimy w tym roku rocznicę śmierci albo urodzin wielu kompozytorów związanych z Gdańskiem, a działających tu w XVII i XVIII wieku. Są to Siefert, Erben, Bütner, Förster, Du Grain. Jak wiemy, muzyka gdańska ma ogromną tradycję, a jej jakość dorównywała najlepszym dokonaniom muzycznym ówczesnej Europy. Wydaje mi się, że nigdy później w tej dziedzinie nie udało się osiągnąć tak wysokiego poziomu. Podczas pierwszego koncertu usłyszymy znaną już gdańskiej publiczności sopranistkę Ingrid Gapową wraz z zespołem Goldberg Baroque Ensemble pod moim kierunkiem.

Drugi koncert to muzyka włoskiego i hiszpańskiego renesansu i baroku. Usłyszymy na nim cornetto....
To bardzo ciekawy instrument, w tamtym czasie bardzo popularny. Brzmi troszkę jak saksofon współcześnie. Jego polska nazwa to cynk, włoskie cornetto było wykorzystywane nie tylko w muzyce popularnej, ale też sakralnej. Potem wyparły go inne instrumenty. Teraz powolutku wraca do łask. Zagra na nim Bruce Dickey zwany „Orfeuszem kornetu”, który grę na tym instrumencie ponownie wyniósł na wyżyny wirtuozerii. Akompaniował mu będzie nie mniej sławny muzyk, organista Liuwe Tamminga. Jeżeli chodzi o ten rodzaj muzyki nie ma lepszych wykonawców na świecie, jak tych dwóch panów. To chyba pierwszy w tym wieku koncert kornecisty w Gdańsku.

Instrument ten dawniej często pojawiał się w malarstwie...
Także obraz na bocznej płycinie manierystycznej szafy organowej w kościele św. Trójcy przedstawia kornecistę. To będzie wyjątkowy koncert z przepiękną muzyką, intabulacjami motetów i madrygałów. Mam nadzieję, że przeniesie nas do słonecznej Italii i Hiszpanii.

W niedzielę będziemy mieli okazję usłyszeć, jak wykonywano muzykę liturgiczną w tzw. technice alternatim, czyli naprzemiennie przez zespół wokalny z instrumentem.
Bardzo się cieszę, że po raz pierwszy w Gdańsku wystąpi profesor Harald Vogel - organista zajmujący się muzyką niderlandzką, największy autorytet w tej dziedzinie. Zaprezentuje nam utwory twórców z kręgu hamburskiego. Osnową koncertu będą hymny kościoła katolickiego, które przejął również kościół luterański. W ten sposób połączymy dawną i współczesną tożsamość religijną Gdańska. Wokalne utwory usłyszymy w wykonaniu Scholi Cantorum Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. W programie koncertu znajdą się kompozycje podobne do tych, które były wykonywane w kościołach dawnego Gdańska. Jak wiemy, przy kościele św. Trójcy było gimnazjum akademickie, więc studenci śpiewali w zespole tzw. scholi i najprawdopodobniej właśnie w technice alternatim. To ciekawe doświadczenie, wreszcie będziemy mogli posłuchać wykonania dawnej muzyki organowej dokładnie tak jak ona była tworzona. Nie były to utwory ściśle organowe, ale też z chórem śpiewane i grane na różne sposoby.

Podczas poniedziałkowego koncertu zawędrujemy na północ Europy, nad Morze Bałtyckie....
Jego bohaterem będzie Dietrich Buxtehude, mistrz mistrza muzyki - Jana Sebastiana Bacha. 20-letni Bach pielgrzymował z Turyngii na południu do dalekiej Lubeki na północy, gdzie Buxtehude był organistą, żeby go posłuchać i nauczyć się czegoś nowego. Zresztą swoją podróż przedłużył znacznie i został wtrącony do aresztu (na tydzień) za to, że bez pozwolenia Rady Miejskiej przedłużył urlop. Usłyszymy nie tylko kompozycje Buxtehudego, zostanie także przedstawione środowisko muzyczne, w którym dorastał. Wystąpią duńska organistka Bine Katrine Bryndorf i sopranista Camille Told Bugge.

Wreszcie wielki finał. Benjamin Alard zagra utwory ze zbioru Andreasa Bacha.
Ostatni koncert będzie poświęcony spotkaniu albo konfrontacji brzmienia organowego i klawesynowego. Wystąpi dla nas stosunkowo młody francuski artysta, który ma już na swoim koncie niebagatelne dokonania, wygrał bowiem prestiżowy konkurs klawesynowy w Brugii, a także jeden z najważniejszych organowych konkursów - bachowski w Lipsku. Świadczy to nie tylko o wszechstronności, ale też randze jego talentu. Artysta zagra m.in. jedną z młodzieńczych fantazji Bacha.

Czy podczas całego festiwalu tylko raz usłyszymy kompozycje Jana Sebastiana?
Rzeczywiście, będzie to jedyny bachowski akcent. Chcemy odkrywać nowe terytoria dla naszych melomanów, ale również dla nas muzyków. Chcemy pokazać niezmierzone bogactwo tej muzyki. Na koncertach usłyszymy głównie kompozycje, których jeszcze nie mieliśmy okazji wysłuchać w Gdańsku i to w formie prawie identycznej jak przed wiekami. To umożliwia nam niesamowita przestrzeń kompleksu klasztornego św. Trójcy i unikatowe organy, które tam się znajdują.

Program festiwalu

27.05 godz. 19.00 +Ensemble
Gdański Barok - jubileusze
Goldberg Baroque Ensemble
Ingrida Gapova sopran
Andrzej Szadejko prowadzenie zespołu, organy

28.05 godz. 19.00 +Cornetto
Szesnasto- i siedemnastowieczna muzyka włoska i hiszpańska na cynk
Bruce Dickey cynk, Liuwe Tamminga organy

29.05 godz. 15.30 +Alternatim

Katolickie hymny w luterańskiej liturgii Schola Cantorum Katedry Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku
Harald Vogel organy

30.05 godz. 19.00 +Buxtehude
Muzyka mistrza - inspiracje, geneza, wpływy
Bine Kathrine Bryndorf organy
Camilla Toldi Bugge sopran

31.05 godz. 19.00 +Klawesyn

Andreas Bach Buch
Benjamin Alard organy/klawesyn.

Bilety: 10, 20 zł

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie