Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz większe zapotrzebowanie na statki do przewozu gazu. W pierwszym półroczu 2022 r. zamówiono ich więcej niż kiedykolwiek wcześniej

OPRAC.:
Jakub Cyrzan
Jakub Cyrzan
Höegh LNG
W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. zamówiono rekordową liczbę ponad 100 nowych statków do przewozu skroplonego metanu, przekraczając zarazem wszelkie dotychczasowe rekordy roczne zamówień na tego typu statki - informuje portalmorski.pl. Jak się okazuje, zapotrzebowanie na tego typu okręty ciągle wzrasta.

Według danych Shipping Intelligence Network prowadzony dla firmy Clarksons, w pierwszym półroczu 2022 r. zakontraktowano co najmniej 91 statków LNG. I to nie wszystko, bo jak podaje portalmorski.pl:

Według świeżych danych Fearnley LNG, kolejne 15 gazowców LNG zostało zakontraktowanych w ramach ogromnego projektu QatarEnergy, dzięki czemu łączna liczba statków zamówionych w pierwszej połowie tego roku wynosi co najmniej 106.

To rekordowe zamówienia. Nigdy wcześniej, nawet w ciągu całego roku, nie zakontraktowano tyle okrętów co teraz w zaledwie 6 miesięcy. Wcześniej rekordowy pozostawał rok 2021, w którym zamówiono w sumie 86 gazowców LNG. Wszystko to dzieje się mimo faktu, że zakup gazowca LNG staje się na świecie coraz droższy. Jeszcze na początku 2021 roku koszt szacowany był na ok. 185 mln USD. Tymczasem pod koniec 2021 r. koszty wynosiły już 210 mln USD i nadal rosły. W czerwcu 2022 r. wycena takiego statku opiewała już na kwotę... 231 mln USD.

LNG w Polsce. Terminal w Świnoujściu może przeładować 185 tys. ton LNG w skali roku

LNG (z ang. liquefied natural gas), czyli gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia, ciągle zyskuje na popularności. Paliwo to jest często transportowane jako ciecz. Znajdujący się w Świnoujściu polski terminal LNG wyposażony jest w 3 stanowiska do załadunku cystern. Jak poinformował w ostatnich dniach Gaz-System, od lipca 2022 r. można przeładować w nim 185 tys. ton LNG w skali roku, zamiast wcześniej dostępnych 130 tys. ton.

Powodem zwiększenia usługi jest wzrost popytu na LNG w Polsce, który jest wykorzystywany do tzw. „wyspowej” gazyfikacji kraju. Dzięki cysternom surowiec trafia do miejscowości, które są oddalone od przesyłowych sieci gazociągów. LNG jest dowożony do lokalnych stacji regazyfikacji. Tam zmienia się jego stan skupienia ze skroplonego w lotny, a następnie dostarcza do odbiorców lokalną siecią dystrybucyjną.

Przeładowanie 185 tys. ton w skali roku to wynik zdecydowanie wyższy niż w latach ubiegłych. Jeszcze w 2020 roku załadowano do cystern około 60 tys. ton LNG, a w roku 2021 zostało przekroczone 100 tys. ton.

Azjatyckie stocznie liderem w produkcji gazowców

Dominującym rynkiem w kontekście produkcji gazowców wciąż pozostaje Azja. To tam, m.in. w południowokoreańskich i chińskich stoczniach buduje się potężne okręty przystosowane do transportu gazu. O kolejnych sukcesach firmy Samsung Heavy Industries w tym sektorze informowano pod koniec czerwca br.

- W ubiegłym tygodniu południowokoreański koncern Samsung Heavy Industries podpisał największy w historii firmy kontrakt, który zdaniem analityków, ma związek z rozwojem działalności QatarEnergy w zakresie LNG. W dwóch raportach giełdowych z 22 czerwca Samsung poinformował o zamówieniach o łącznej wartości 3 mld USD na 14 gazowców, które mają być dostarczone w latach 2024 i 2026. W dokumentach nie podano nabywców - podaje portalstoczniowy.pl.

LNG w Polsce. Kolejne długoterminowe kontrakty i plany rozwoju

Tymczasem także Polska zabezpiecza kolejne długoterminowe kontrakty na dostawy LNG. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zawarło w maju 2022 r. porozumienie z Sempra Infrastructure określające główne postanowienia kontraktu kupna-sprzedaży 3 mln ton skroplonego gazu ziemnego. Gaz byłby odbierany z dwóch terminali skraplających nad Zatoką Meksykańską, a do Polski trafiłby m.in. poprzez pływający terminal regazyfikacyjny w Zatoce Gdańskiej.

ZOBACZ TEŻ: Terminal regazyfikacyjny LNG (FSRU) na Zatoce Gdańskiej ma powstać szybciej niż w 2027 roku

Zawarte przez PGNiG i Sempra Infrastructure (Sempra) porozumienie przewiduje podpisanie 20-letniego kontraktu kupna-sprzedaży LNG z rozbudowanego terminalu skraplającego Cameron LNG w Luizjanie oraz z planowanego terminalu Port Arthur LNG w Teksasie. Z tego pierwszego PGNiG ma odbierać 2 mln ton a z drugiego – 1 mln ton LNG rocznie, co łącznie odpowiada ok. 4 mld m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji rocznie. Strony zakładają, że realizacja kontraktu może rozpocząć się od 2027 roku. Przyszła umowa oparta byłaby na formule free-on-board, co oznacza, że odbiór i transport ładunków leży po stronie kupującego.

Dużo mówiono wówczas także o planowanym uruchomieniu pływającego w Zatoce Gdańskiej terminala regazyfikacyjnego:

- Podpisane porozumienie otwiera drogę do negocjacji szczegółowych warunków kontraktu, który zapewni PGNiG odbiór LNG od wiarygodnego i cenionego partnera - mówiła w maju prezes PGNiG SA. Iwona Waksmundzka-Olejniczak. - Już teraz skroplony gaz ziemny jest jednym z filarów naszej strategii dywersyfikacji realizowanej w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju i rozwoju potencjału handlowego Grupy Kapitałowej PGNiG. Jesteśmy zdecydowani iść dalej w tym kierunku, dlatego podejmujemy działania, które pozwolą nam zabezpieczyć dostęp do odpowiednich wolumenów gazu w przyszłości. Bierzemy przy tym pod uwagę planowane uruchomienie pływającego terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej, który ma szansę stać się ważnym elementem infrastruktury importowej gazu dla Polski i całego regionu.

Czytaj też: Okręty Kormoran zasilą polską armię. Zobacz specyfikację niszczycieli min produkowanych w Gdańsku. "To bardzo dobre okręty"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki