reklama

90 mln zł z Unii Europejskiej na zintegrowany pomorski bilet FALA. Umowę na dofinansowanie podpisano na targach TRAKO 2019

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Zaktualizowano 
Umowę na dofinansowanie pomorskiego zintegrowanego biletu "Fala" podpisano 24.09 na targach TRAKO 2019 materiały prasowe
Zintegrowany pomorski bilet "Fala" otrzymał 90 mln zł z Unii Europejskiej. Umowę na dofinansowanie podpisano na targach TRAKO 2019 Środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko stanowią aż 85 proc. wartości całego projektu. Informatyczny system ułatwiający podróże po regionie różnymi środkami komunikacji, ma zacząć działać w 2021 roku.

Podpisanie umowy dofinansowania pomorskiego biletu było jednym z głównych wydarzeń pierwszego dnia rozpoczętych w Gdańsku we wtorek 24 września 2019 r. targów branży transportowej Trako 2019. Dokument sygnowali Krzysztof Rudziński, prezes samorządowej spółki Innobaltica realizującej projekt oraz Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Na uroczystości byli też obecni m.in. przedstawiciele ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz samorządu województwa i miast pomorskich.

- To innowacyjny, pierwszy tego typu projekt w Polsce. Mamy nadzieję, że jego sukces będzie wzorem jak tego typu rozwiązania wprowadzać w skali całego kraju. Celem naszego rządu jest, aby w przyszłości podróże odbywały się w ogóle bez tradycyjnych, papierowych biletów i dziś w tym kierunku robimy ważny krok - podkreślał Grzegorz Puda, wiceminister Infrastruktury i Rozwoju.

Co potrafi zintegrowany bilet "Fala"?

„Fala” nie jest biletem metropolitalnym w powszechnym rozumieniu tego sformułowania. System będzie cyfrową „portmonetką”, która umożliwi swobodną podróż pojazdami różnych przewoźników (w tym komunikacji miejskiej, regionalnej kolei czy rowerów Mevo), bez znajomości cen biletów.

System nie tylko naliczy odpowiednią kwotę za przejazd, ale sam tak dobierze taryfę, aby podróż była jak najtańsza. Ważnym elementem „Fali” będzie aplikacja planer podróży. To narzędzie do planowania podróży z uwzględnieniem określonych preferencji, np. tylko w pojazdach niskopodłogowych, czy z określonym czasem na przesiadki. Informacja pasażerska oraz informacje o opóźnieniach będą w planerze aktualizowane na bieżąco.

Najważniejszymi elementami systemu, widocznymi dla użytkowników będą czytniki. To urządzenia umieszczone w pojazdach i na przystankach kolejowych, w których pasażerowie będą „odbijać” bilety. Bilety będzie można zapisać w smartfonie, na karcie NFC i karcie płatniczej.

Będą też papierowe bilety z kodami QR. Choć większa część obsługi systemu będzie odbywać się elektroniczne, dla wygody mieszkańców powstaną specjalne punkty obsługi klienta.

– Tam pracownicy pomogą w założeniu konta, aktywowaniu karty czy aplikacji. W punktach będzie można również kupić tradycyjne papierowe bilety – podkreśla odpowiedzialny za sprawy transportowe wicemarszałek Ryszard Świlski.

Punktów będzie około 30, a powstaną przy największych węzłach transportowych w województwie.

Bilet "Fala". Dofinansowanie z POIiŚ

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć koszt nie tylko systemu, ale także

  • zakup urządzeń walidujących zainstalowanych na przystankach kolejowych w województwie pomorskim i na wybranych stacjach sąsiadujących województw,
  • w pojazdach komunikacji lokalnej aglomeracji trójmiejskiej jak również w Lęborku, Malborku, Słupsku, Tczewie, Wejherowie, Starogardzie Gdańskim i w Chojnicach,
  • wydania 300 tys. kart (nośników identyfikacji NFC),
  • zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz
  • przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

- Na bazie wspólnego systemu rozliczeń nie wcześniej niż za dwa lata będziemy chcieli rozpocząć pracę nad wspólnym biletem sensu stricte, czyli z ujednoliconą taryfą. Biorąc pod uwagę to, ilu mamy przewoźników, będzie to ogromne wyzwanie - dodawał marszałek Świlski.

Czytaj także

Warto przypomnieć też, że spółka InnoBaltica współfinansuje realizację opisywanego projektu także z innych źródeł. W ramach projektu Interconnect (program Interreg Południowy Bałtyk) współpracuje z Niemcami, Danią, Litwą, Estonią i Szwecją, aby wypracować taki model płacenia za przejazdy komunikacją publiczną, który pozwoli turystom i biznesmenom ze wszystkich tych krajów na bezproblemowe korzystanie z transportu publicznego w ruchu transgranicznym.

Na prace w tym zakresie uzyskano już 6,7 mln zł i aktualnie trwają prace pilotażowe nad wdrożeniem rozwiązań technicznych w tym zakresie.

InnoBaltica uzyskała również dofinansowanie z instrumentu finansowego ELENA w kwocie blisko 10 mln zł na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu.

Targi TRAKO

W odbywających się w terminie 24-27 września targach w centrum AmberExpo weźmie udział w tym roku ponad 700 wystawców z 30 krajów z całego świata. TRAKO to największe w Polsce spotkania branży transportu szynowego i drugie co do wielkości i znaczenia targi kolejowe w Europie (po berlińskich). W poprzedniej edycji w 2017 r. gdańskie targi odwiedziło ponad 16,5 tys. osób.

TRAKO to przede wszystkim miejsce spotkań przedstawicieli branży kolejowej i tramwajowej: organizatorów transportu i przewoźników, dostawców technologii, producentów, dystrybutorów, przedstawicieli władz państwowych i samorządowych, ekspertów, inżynierów, inwestorów, ale także pasjonatów kolei.

W ciągu czterech dni targów odbędzie się ponad 40 wydarzeń: debat, seminariów, konferencji, prezentacji i sesji biznesowych. W międzynarodowym gronie uczestników poruszane będą aktualne i priorytetowe dla branży tematy.

Na plenerowej ekspozycji targów zobaczyć można tramwaje firm Stadler, PESA i Modertrans oraz prawdziwą „perełkę”: historyczny wagon silnikowy z Bergische Stahlindustrie z wagonem Carl Weyer. Jest to jeden z najstarszych składów tramwajowych w Polsce. Plenerowa część targów jest dostępna bezpłatnie codzienne dla wszystkich chętnych. Hale wystawiennicze zaś udostępnione będą publiczności w piątek (27 września) w godzinach 10-16. Bilet wstępu kosztuje 15 zł.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Jak postępować w przypadku zdarzenia lub wypadku drogowego.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

To na odchodnym lody ukręcone i układ spetryfikowany. Długo sie z tego nie wygrzebiemy...

A "Beckham" bryka w senatory...

Dodaj ogłoszenie