Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wszystko tylko nie zdalne nauczanie. Mamy dość - mówią teraz nauczyciele

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
Zdalne nauczanie zostało wprowadzone 25 marca br.
Zdalne nauczanie zostało wprowadzone 25 marca br. Karolina Misztal/ Zdjęcie ilustracyjne
Nauczyciele zdobyli nowe umiejętności, a uczniowie mają lepszy dostęp do komputerów - to zdaniem ekspertów najważniejsze korzyści ze zdalnej edukacji, która przez epidemię zawitała do szkół.

- Wszystko tylko nie zdalne nauczanie - mówi pani Marlena, nauczycielka z Bydgoszczy. - Mam już dość godzin spędzanych przed komputerem, czasu poświęconego na przygotowanie lekcji na odległość, braku normalnego kontaktu z uczniami i rodzicami.

Te kilka miesięcy to był koszmar, nie chciałabym, aby się powtórzył.

Było tradycyjnie

Podobnie myśli większość pedagogów, a także rodziców. Wbrew pozorom do szkoły chcą wrócić uczniowie, którym brakuje kontaktu z rówieśnikami i nauczycielami. Jednak pandemia koronawirusa nie gaśnie i widmo zdanej edukacji wciąż wisi nad polską szkołą. Dlatego też zdaniem ekspertów warto spojrzeć na nauczanie na odległość z nieco innej perspektywy. Bo choć mało kto jest zwolennikiem tej formy edukacji, to przynosi ona też korzyści.

- Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez twórcę dziennika elektronicznego Vulcan przed wybuchem pandemii ankietowani uczniowie mieli do czynienia z tradycyjnym modelem edukacji - mówi Max Azarov, założyciel i prezes Novakid, internetowej szkoły języka angielskiego dla dzieci. - Niemal 80 proc. respondentów uczyła się tworząc tradycyjne notatki na papierze, a narzędzia, takie jak komputer i smartfon służyły im głównie do celów rozrywkowych. Nowe technologie nie były też powszechnie wykorzystywane w ramach nauczania przez samych nauczycieli – jedynie 18 proc. uczniów wskazało, że miało do czynienia w szkole z nowoczesnymi narzędziami, jak tablice interaktywne bądź też przy okazji zadania domowego wyszukiwali niezbędne materiały w sieci.

Z kolei portal Librus Rodzina dwukrotnie poprosił rodziców o ocenę zdalnego nauczania: na początku kwietnia i w końcu maja. Z porównania obu badań wynika, że zwiększyła się liczba lekcji na żywo. W kwietniu aż 46 proc. rodziców deklarowało, że żaden z nauczycieli nie realizuje lekcji online. W maju taką odpowiedź wybrało już tylko 19 proc. rodziców.

Porównanie wyników obu ankiet Librusa pokazuje też, że zwiększyła się dostępność urządzeń służących do nauki online. Na początku wprowadzenia edukacji zdalnej ponad jedna trzecia ankietowanych rodziców miała problem, aby zabezpieczyć odpowiedni sprzęt dla swoich dzieci. Obecnie sytuacja nieco się poprawiła – 69 proc. rodziców deklaruje, że jest w stanie zapewnić odrębne urządzenie dla każdego dziecka. Dzieci mają dostęp w największym stopniu do komputerów (91 proc.), telefonów (72 proc.) i drukarek (57 proc.).

Może być nowocześniej

Nauka na odległość spowodowała również, że nauczyciele musieli sięgnąć po nowe metody pracy, aby urozmaicać lekcje. - Kilka tygodni nauki zdalnej zainspirowało wielu nauczycieli do szukania ciekawych, nowoczesnych narzędzi czy aplikacji do prezentowania danego tematu w atrakcyjnej oprawie - mówi Max Azarow. - Po pierwszym, trudnym okresie adaptacji do nowych warunków, wiele osób sięgnęło po nowoczesne rozwiązania np. do tworzenia prezentacji. W czasie pandemii część nauczycieli urozmaicała swoje wirtualne lekcje technologiami gamingowymi, „serwując” dany temat w formie atrakcyjnego quizu czy improwizacji znanych gier.

Kilka tygodni nauki zdalnej zainspirowało wielu nauczycieli do szukania ciekawych, nowoczesnych narzędzi czy aplikacji do prezentowania danego tematu w atrakcyjnej oprawie.

Przed pandemię zmieniło się też podejście uczniów do korzystania z internetu. - Zdalna edukacja wymusiła na dzieciach „zaprzyjaźnienie się” z samodzielnym wyszukiwaniem materiałów i treści oraz korzystaniem z wirtualnych pomocy naukowych - mówi Azarow. - Nasze dzieci dorastają w świecie nowych technologii, są nimi otoczone niemal z każdej strony, dlatego zamiast z tym walczyć - korzystajmy z nich w sposób mądry i wartościowy dla uczniów.

Wideo: Smaki Kujaw i Pomorza sezon 2 odcinek 23

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wszystko tylko nie zdalne nauczanie. Mamy dość - mówią teraz nauczyciele - Gazeta Pomorska

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki