Wielka inwestycja na linii kolejowej nr 213 ma rozładować korki na Helu

Paweł DurkiewiczZaktualizowano 
Po modernizacji trasy Reda - Hel znacząco zwiększy się dopuszczalna tam prędkość pociągów
Po modernizacji trasy Reda - Hel znacząco zwiększy się dopuszczalna tam prędkość pociągów Roman Kościelniak
Co roku coraz więcej turystów z całej Polski wybiera sie w okresie wakacyjnym na Półwysep Helski. Na drodze wojewódzkiej 216 tworzą się wówczas ogromne korki. Alternatywą na tę sytuację ma być wielka inwestycja na linii kolejowej nr 213.

O walorach turystycznych Półwyspu Helskiego nie trzeba nikogo przekonywać. Co roku na mierzeję zjeżdża tysiące przybyszów z całego kraju, zwabionych zapachami morskiej bryzy, gofrów i smażonej ryby. Polacy kochają Hel, mimo hałasu, ścisku czy niepewnej pogody.

Jednocześnie nie ma wątpliwości co do tego, że turystów - ale i miejscowych - co roku w okresie letnim do szewskiej pasji doprowadzają potężne korki, rozciągające się często na większą część jedynej, prowadzącej przez mierzeję, drogi wojewódzkiej nr 216. Aby w szczytowych godzinach dostać się do Jastarni, Juraty czy Helu, trzeba poczekać w kolejce nawet kilka godzin. Ruch zagęszcza się z reguły już u nasady półwyspu, w okolicach Władysławowa.

Problem z korkami jest praktycznie niemożliwy do rozwiązania - mierzeja jest za wąska, by poszerzyć drogę, a z każdym rokiem chętnych do wjazdu autem na Hel jest coraz więcej. Pomysłem na samochodowy problem jest wielka inwestycja na linii kolejowej nr 213, którą kończy właśnie spółka PKP-Polskie Linie Kolejowe.

Modernizacją objęty został praktycznie każdy centymetr linii łączącej Hel z Redą. Wymienione zostało wszystko, począwszy od podsypek, poprzez szyny, aż po stacje i przejazdy kolejowe. Unowocześniono łącznie 57 km torów, zainstalowano 11 nowych rozjazdów, wyremontowano 12 stacji, dwa wiadukty i trzy mosty. Linia zyskała także 23 odnowione przejazdy kolejowe wyposażone w nowy system sygnalizacji i telewizję przemysłową. Każde przejście dla pieszych zostało wyposażone w rogatki, automatycznie reagujące na nadjeżdżający pociąg.

Poza bezpieczeństwem, poprawi się również szybkość połączeń.
- Po modernizacji znacząco zwiększy się dopuszczalna prędkość pociągów - tłumaczy Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP-PLK. - O ile wcześniej składy na tej linii poruszały się z prędkością co najwyżej 70-80 km na godzinę, teraz będzie to nawet 100-120 km na godzinę. Czas przejazdu skróci się o 17 minut.

Kolejarze zakończyli już pierwszy etap modernizacji, wart 90 mln zł. Drugi (o wartości 39 mln zł) polega na przebudowie stacji Hel. Ostatni przystanek na linii zyska dwa nowe perony z małą architekturą oraz układ torowy, dzięki któremu pasażerowie będą mogli korzystać z czterech krawędzi peronowych. Stacja ma być przyjazna dla osób niepełnosprawnych.

p.durkiewicz@prasa.gda.pl

Cały artykuł na ten temat przeczytasz we wtorkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego"z 28.04.2015 r. albo kupując e-wydanie gazety

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
Mp

Trzeci pas - istnieje cos takiego zagranica to bardzo dobre rozwiazanie

m
miejscowy

Na leczenie u specjalisty nie jest za późno,a jak to nic nie da to się rozpędź i głową ze ścianą się zmierz ..haha trzeci pas na przemian żal to z której strony namalować linie ciągłą

T
Torowy

Tylko o elektryfikacji zapomniano..

A
AnnA

Linia kolejowa nie poprawi korków, powinien zostać wybudowany trzeci pas, który byłby wykorzystywany naprzemiennie w zależności od tworzonych się korków.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3