O walorach turystycznych Półwyspu Helskiego nie trzeba nikogo przekonywać. Co roku na mierzeję zjeżdża tysiące przybyszów z całego kraju, zwabionych zapachami morskiej bryzy, gofrów i smażonej ryby. Polacy kochają Hel, mimo hałasu, ścisku czy niepewnej pogody.
Jednocześnie nie ma wątpliwości co do tego, że turystów - ale i miejscowych - co roku w okresie letnim do szewskiej pasji doprowadzają potężne korki, rozciągające się często na większą część jedynej, prowadzącej przez mierzeję, drogi wojewódzkiej nr 216. Aby w szczytowych godzinach dostać się do Jastarni, Juraty czy Helu, trzeba poczekać w kolejce nawet kilka godzin. Ruch zagęszcza się z reguły już u nasady półwyspu, w okolicach Władysławowa.
Problem z korkami jest praktycznie niemożliwy do rozwiązania - mierzeja jest za wąska, by poszerzyć drogę, a z każdym rokiem chętnych do wjazdu autem na Hel jest coraz więcej. Pomysłem na samochodowy problem jest wielka inwestycja na linii kolejowej nr 213, którą kończy właśnie spółka PKP-Polskie Linie Kolejowe.
Modernizacją objęty został praktycznie każdy centymetr linii łączącej Hel z Redą. Wymienione zostało wszystko, począwszy od podsypek, poprzez szyny, aż po stacje i przejazdy kolejowe. Unowocześniono łącznie 57 km torów, zainstalowano 11 nowych rozjazdów, wyremontowano 12 stacji, dwa wiadukty i trzy mosty. Linia zyskała także 23 odnowione przejazdy kolejowe wyposażone w nowy system sygnalizacji i telewizję przemysłową. Każde przejście dla pieszych zostało wyposażone w rogatki, automatycznie reagujące na nadjeżdżający pociąg.
Poza bezpieczeństwem, poprawi się również szybkość połączeń.
- Po modernizacji znacząco zwiększy się dopuszczalna prędkość pociągów - tłumaczy Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP-PLK. - O ile wcześniej składy na tej linii poruszały się z prędkością co najwyżej 70-80 km na godzinę, teraz będzie to nawet 100-120 km na godzinę. Czas przejazdu skróci się o 17 minut.
Kolejarze zakończyli już pierwszy etap modernizacji, wart 90 mln zł. Drugi (o wartości 39 mln zł) polega na przebudowie stacji Hel. Ostatni przystanek na linii zyska dwa nowe perony z małą architekturą oraz układ torowy, dzięki któremu pasażerowie będą mogli korzystać z czterech krawędzi peronowych. Stacja ma być przyjazna dla osób niepełnosprawnych.
Cały artykuł na ten temat przeczytasz we wtorkowym, papierowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego"z 28.04.2015 r. albo kupując e-wydanie gazety
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?