Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Walczymy o maksymalną kwotę dofinansowania

Paweł Rydzyński
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna złożyła wniosek o zwiększenie dofinansowania z Unii Europejskiej na budowę linii Wrzeszcz - Rębiechowo.

Do tej pory UE gwarantowała na tę inwestycję 306 mln zł. Pod koniec czerwca do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Ministerstwa Infrastruktury, które pośredniczą w kontaktach z Komisją Europejską, został wysłany wniosek o zwiększenie tej kwoty, a konkretnie - do 85 proc. wartości inwestycji (jest to maksymalna wielkość wsparcia z Brukseli dla pojedynczej inwestycji w naszym kraju) z 700 mln zł, na ile w tej chwili szacowany jest koszt budowy linii. PKM SA walczy zatem obecnie o 595 mln zł z unijnej kasy.
Czy uda się to osiągnąć, okaże się prawdopodobnie na przełomie lipca i sierpnia. Wówczas planowana jest bowiem nowelizacja tzw. listy indykatywnej, czyli zbioru priorytetowych inwestycji, na które środki z UE przekazywane są poza konkursami. To właśnie na liście indykatywnej zapisane jest obecnie 306 mln zł na PKM.

Do resortów infrastruktury oraz rozwoju regionalnego zostały złożone jeszcze dwa inne wnioski. Pierwszy - o zmianę instytucji, która ze strony woj. pomorskiego będzie się zajmować PKM. Dotychczas był to Urząd Marszałkowski, obecnie jest to PKM SA, powołana decyzją Sejmiku z końcem maja 2010 roku. Drugi - o zmianę nazwy projektu. Do tej pory w unijnych dokumentach widnieje nazwa "Kolej Metropolitalna we Trójmieście". PKM SA złożyła wniosek o zmianę nazwy projektu na "Pomorska Kolej Metropolitalna, etap I - rewitalizacja kolei kokoszkowskiej".

Skąd ta zmiana? "Pomorską Kolej Metropolitalną" wymyśliliśmy my - od blisko roku "Dziennik Bałtycki" używa właśnie takiej nazwy, podkreślając, że ta inwestycja dotyczy nie tylko Trójmiasta, ale znacznej części całego województwa. Natomiast drugi człon nowej nazwy został dopisany na wniosek JASPERS (agenda Komisji Europejskiej, zajmująca się m.in. oceną wniosków o unijne dofinansowanie). Unii zależy bowiem, by podkreślić, że po wielu latach zostanie przywrócone ważne połączenie kolejowe; mniej więcej dwie trzecie linii Wrzeszcz - Rębiechowo (od Wrzeszcza do kompleksu Auchan/Leroy Merlin w Kiełpinku) będzie wybudowane po trasie dawnej linii Wrzeszcz - Kokoszki, zniszczonej w 1945 roku, podczas walk o Gdańsk, i nieodbudowanej.

Pomiędzy Kiełpinkiem i lotniskiem oraz wsią Rębiechowo linia zostanie wytyczona całkowicie nowym szlakiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki