W maju patrz w niebo! Od połowy miesiąca widoczna może być nad Polską kometa SWAN

opr. MZ
C/2020 F8 SWAN
C/2020 F8 SWAN Diego Toscan
Miłośnicy astronomii mieli nadzieję, że obejrzą w maju przelot komety ATLAS (C/2019 Y4), ale po tym, jak zaczęła się rozpadać pod wpływem grawitacji i promieniowania słonecznego, teraz marzą o widoku komety SWAN (C/2020 F8). Jeśli ona także się nie rozpadnie, w maju przejdzie obok Słońca w pobliżu orbity Merkurego. Przy sprzyjającej pogodzie będziemy mogli ją obejrzeć gołym okiem.

Od połowy maja widoczna może być nad Polską kometa SWAN (C/2020 F8), która została odkryta w tym roku. Pod koniec pierwszej połowy maja zbliży się do Ziemi na odległość ok. 83 milionów kilometrów.

To druga z kolei kometa, o której jest głośno wiosną 2020 roku. Wcześniej mówiono o komecie długookresowej C/2019 Y4 (ATLAS), odkrytej w grudniu 2019 r. Z początku to ona miała być najpopularniejszym ciałem niebieskim oglądanym na niebie w maju. Mogła być widoczna gołym okiem w pobliżu peryhelium w maju 2020, ale w połowie kwietnia doszło do jej rozpadu.

Co wiemy o kometach?

Kometa to małe ciało niebieskie poruszające się w układzie planetarnym, które na krótko pojawia się w pobliżu gwiazdy centralnej. Ciepło tej gwiazdy powoduje, że wokół komety powstaje koma, czyli gazowa otoczka. W przestrzeń kosmiczną jądro komety wyrzuca materię, tworzącą dwa warkocze kometarne – gazowy i pyłowy, skierowane pod różnymi kątami do kierunku ruchu komety. Gazowy warkocz komety jest zawsze zwrócony w kierunku przeciwnym do gwiazdy, co spowodowane jest oddziaływaniem wiatru słonecznego, który zawsze jest skierowany od gwiazdy. Pyłowy warkocz składa się z drobin zbyt masywnych, by ciśnienie promieniowania mogło znacząco zmienić kierunek ich ruchu.

Najbardziej znane komety?

Kometa długookresowa obiega Słońce w czasie dłuższym niż 200 lat, krótkookresowa krótszym. Najbardziej znaną kometą krótkookresową jest kometa Halleya (1P/Halley)”. Odkrycie przypisuje się Edmundowi Halley’owi, jednak obserwowana była już wcześniej w latach 1456,1682 i 1705 r. Początkowo myślano, że są to zupełnie inne obiekty, dopiero na początku XVIII wieku udowodnił, że była to ta sama kometa i przewidział jej kolejne pojawienie się w 1758 r. Okres komety wynosi 76 lat i jej następne pojawienie się na naszym niebie przewidywane jest na 2061 r.