Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Gdańsku trwają testy prototypowej nawierzchni jezdni. Podnosi ona bezpieczeństwo, zmniejsza hałas i jest bardziej przyjazna środowisku

MP
fot. Unsplash.com/Zdjęcie ilustracyjne
Na biegnącej wzdłuż Obwodnicy Trójmiasta ulicy Galaktycznej prowadzone są prace drogowe będące część projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Na 160 metrowym odcinku ulicy za węzłem Owczarnia w kierunku Łodzi, układana jest opracowana przez nich, innowacyjna nawierzchnia jezdni. Na odcinku objętym pracami wprowadzony został ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.

Projekt, w którym zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa”. Realizowany jest od maja 2018 roku i potrwa do końca kwietnia 2021 roku.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej – wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach. Nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych. Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon – bez konieczności ich spalania – dodaje prof. Piotr Jaskuła.

Ułożony w dniach 3-4 października na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni, wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Wyniki badań pozwolą na zoptymalizowanie składu mieszanek i zastosowanie nowych lepiszczy z asfaltów wysokomodyfikowanych tzw. HiMA, a w dłuższej perspektywie do wprowadzenia do powszechnego użycia nowego rodzaju nawierzchni o podwyższonym poziomie bezpieczeństwa i obniżonej hałaśliwości.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki