W Gdańskiej Stoczni Remontowa przerabiają tankowiec na specjalistyczny statek

Jacek Sieński
Siri Knutsen, cumujący przy nabrzeżu Ostrawica IV Remontowej SA
Siri Knutsen, cumujący przy nabrzeżu Ostrawica IV Remontowej SA Jerzy Uklejewski
W Gdańskiej Stoczni Remontowa przebudowywany jest zbiornikowiec Siri Knutsen na specjalistyczny statek WSV (Well Stimulaton Vessel), do wspomagania wydobycia ropy i gazu z podmorskich odwiertów, których wydajność zmalała. Roboty stoczniowe mają się zakończyć 30 marca.

Już drugi raz w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA przebudowywany jest zbiornikowiec Siri Knutsen, należący do norweskiego armatora Knutsen Shuttle Tankers w Haugesund. Pierwszy raz statek ten przebudowano w 2004 roku, z tankowca na shuttle-tanker, czyli zbiornikowiec odbierający ropę z podmorskich pól naftowych i transportujący ją do portów.

Dotychczas rolę statków WSV pełniły oceaniczne holowniki wieleozadaniowe AHTS i zaopatrzeniowce platform PSV. Instalowano na nich zbiorniki oraz urządzenia do stymulacji złóż ropy i gazu. Stymulacja polega na wtłaczaniu do odwiertu, pod wysokim ciśnieniem, roztworów kwasów siarkowego lub chlorowodorowego, penetrujących skały pod dnem, które ulegają rozsadzeniu. Powstałe szczeliny wypełnia się pod ciśnieniem mieszaninami cieczy z piaskiem lub z granulatami aluminiowymi czy ceramicznymi.

Możliwości statków PSV i AHTS są jednak ograniczone, choćby pojemnością zbiorników do kilkuset ton. W zbiornikach na Siri Knutsenie będzie się mieścić kilka tysięcy ton cieczy, co wydłuża czas pozostawania go na polu naftowym.

- Na specjalnie wykonanym pokładzie zamontujemy 19 różnego typu urządzeń i zbiorników oraz systemy rurarskie oraz elektryczne - wymienia Roman Dubowicz, kierownik zespołu zadaniowego. - Zamontowana zostanie też nowa nadbudówka, mieszcząca system sterowania WSV oraz bazę socjalno-bytową i mieszkaniową dla 18-osobowej załogi, i nowa platforma lądowiska dla śmigłowca.

Wymieniony będzie ster strumieniowy na azymutalny i rozbudowana siłownia, aby usprawnić system dynamicznego pozycjonowania, który pozwala utrzymywać statek na wyznaczonej pozycji na morzu. Trwa prefabrykacja pokładu, na którym będą instalowane urządzenia i wyposażanie zmontowanej już nowej nadbudówki.

Siri Knutsen ma długość 186,9 m, szerokość - 27,4 m i zanurzenie - 8,9 m. Uzyskuje prędkość maksymalną 9,5 węzła. Jego nośność wynosi 35 309 ton (DWT). Tankowiec zbudowała hiszpańska stocznia Naval Gijon S.A.U. Obecnie eksploatuje go norweska firma Knutsen OAS Shipping AS w Smedasundet, a pływa pod banderą brytyjską.

j.sienski@prasa.gda.pl

Możesz wiedzieć więcej!Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie