Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W ciągu 2 lat PKP zmodernizuje linię szerokotorową z Braniewa do obwodu kaliningradzkiego

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
PKP Polskie Linie Kolejowe szykują się do modernizacji linii szerokotorowej nr 217 na odcinku Braniewo – granica państwa z należącym do Federacji Rosyjskiej obwodem kaliningradzkim. Według planów PKP powstać ma tu także nowa stacja kolejowa.

Prace przy moderenizacji szerokotorówki mają rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać do 2023 roku. Inwestycja kosztować będzie 30 milionów złotych. Środki na przebudowę 5-kilometrowego odcinka będą pochodzić z budżetu państwa.

Efektem inwestycji będzie dostosowanie szerokotorowej linii kolejowej do przejazdu cięższych pociągów towarowych.

W ramach realizowanego projektu zostanie również opracowana dokumentacja projektowa dla budowy nowej towarowej stacji przygranicznej pomiędzy granicą państwa a stacją Braniewo. Jak zapewnia PKP PLK, nowa stacja usprawni obsługę długich towarowych składów. Nowoczesny obiekt zostanie w pełni przystosowany do potrzeb kontroli celnej i granicznej.

To nie jedyne inwestycje PLK w rejonie przygranicznym Federacją Rosyjska. W czerwcu tego roku otwarto stacjonarne urządzenie RTG na kolejowym przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo. PLK wykonuje prace także na innych przejściach granicznych, m.in. na stacji Werchrata przy granicy z Ukrainą czy na linii szerokotorowej w Siemianówce.

Kolej szerokotorowa najbardziej kojarzy się z Rosją. Już w okresie carskim miała świadczyć, także w aspekcie komunikacyjnym, o odmienności imperium od krajów zachodu. Praktycznie we wszystkich krajach europejskich (za wyjątkiem Hiszpanii, Portugalii i Irlandii) prześwit kolei miał i ma 1435 mm. W Rosji i krajach postsowieckich wynosi on obecnie 1520 mm (za czasów carskich było to 1524 mm; szerokość ta obowiązuje dotąd w Finlandii, która, do 1917 roku, była wielkim księstwem w ramach carskiego imperium). Szerokie tory - 1676 mm - istnieją także w Indiach, Pakistanie i Bangladeszu.

Linie z "prześwitem rosyjskim" istnieją też w Polsce. Najdłuższą jest Linia Hutnicza Szerokotorowa, będąca najdalej wysuniętym na zachód Europy odcinkiem toru o prześwicie 1520 mm. Wybudowana na potrzeby Huty Katowice biegnie od granicy ukraińsko-polskiej w okolicach Gródka do Sławkowa w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jej długość wynosi 394,65 km.

Innymi liniami szerokotorowymi są krótkie odcinki przy wschodniej lub północnej granicy państwa, m.in. linia z Żurawicy do stacji Hurko, z Przemyśla Głównego do granicy państwa i dalej do stacji Mościska na Ukrainie (linia kolejowa nr 92), z Bogaczewa do Mamonowa – czynna na odcinku Wielkie Wierzno – Braniewo – Mamonowo (linia kolejowa nr 217), z Zabłotczyzny do granicy państwowej (linia kolejowa nr 59), a także linia z Geniusz do granicy państwa w Kuźnicy Białostockiej i dalej do białoruskiej stacji Briuzgi – czynna na odcinku od Sokółki (linia kolejowa nr 57).

Żuławska Kolej Dojazdowa kursuje od 1.05.2020 r.

Nowy Dwór Gdański: Żuławska Kolej Dojazdowa rozpoczęła kursy...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki