UOKiK ukarał dwa banki. Powodem są wakacje kredytowe. Na co skarżyli się klienci i ile zapłacą BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy?

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. unsplash
BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy zostały ukarane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jaki jest tego powód? Banki te ograniczyły możliwość elektronicznego złożenia wniosków o wakacje kredytowe do maksymalnie 2 lub 4 miesięcy. Według obowiązującego prawa miało to być 8. Nałożone kary łącznie wyniosły prawie 3 mln zł. Miały naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Spis treści

Wakacje kredytowe. Jak długo można z nich korzystać?

29 lipca 2022 r. weszły w życie przepisy pozwalające na zawieszenie spłat rat kredytu mieszkaniowego do 8 miesięcy.

Od blisko pół roku konsumenci mogą korzystać z ustawowych wakacji kredytowych. Zgodnie z ustawą o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom od sierpnia 2022 r. do końca 2023 r. konsumentom przysługuje możliwość zawieszenia spłaty maksymalnie 8 rat kredytu hipotecznego - dowiadujemy się z oficjalnej strony internetowej UOKiK-u.

Konsumenci mają prawo do składania wniosku zarówno w formie papierowej albo elektronicznej - w tym za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

- Przepisy pozostawiają wybór konsumentom, na jaki okres lub okresy chcą zawiesić spłatę rat i czy chcą wnioskować o to jednorazowo, czy sukcesywnie. Ograniczanie tego uprawnienia przez banki jest bezprawne, oznacza bowiem utrudnianie skorzystania z ustawowych praw konsumentów – powiedział Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Problemy z wakacjami kredytowymi. Co przeszkadza konsumentom?

Od momentu wprowadzenia wakacji kredytowych konsumenci skarżyli się m.in. brak możliwości wnioskowania o wakacje kredytowe za pomocą jednego formularza na wszystkie 8 okresów.

Po wezwaniach Prezesa UOKiK większość banków wycofała się z takich praktyk. Tym, które tego nie zrobiły, Prezes Urzędu postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów - podaje UOKiK-u.

Z tego powodu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje wobec:

  • BNP Paribas Bank Polska,
  • Banku Pocztowego.

Za co zostały ukarane BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy?

BNP Paribas w systemie bankowości elektronicznej początkowo udostępniał wniosek pozwalający na wakacje kredytowe na 1 lub 2 miesiące III kwartału 2022 r. Zmieniło się to od 8 września 2022 r.

Bank Pocztowy do 17 października 2022 r. przy pomocy systemu elektronicznego umożliwiał składanie wniosków na zawieszenie do 4 rat za 2022 r.

- Praktyki BNP Paribas i Banku Pocztowego powodowały niedogodności dla konsumentów, którzy musieli kilkakrotnie składać wnioski i pilnować terminów. Mogły sprawić, że konsumenci zrezygnowali z ubiegania się o zawieszenie spłaty późniejszych rat. Dlatego nałożyłem na oba banki kary finansowe w łącznej wysokości blisko 3 mln zł – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Jaką karę finansową zapłacą BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy?

Kara nałożona na BNP Paribas Bank Polska wyniosła 2 720 515,50 zł. Bank Pocztowy zapłaci 233 860,95 zł. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna. Gdy taką się stanie - oba banki będą musiały opublikować te informacje w mediach społecznościowych i na swoich stronach internetowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Strefa Biznesu - Kara dla Raiffeisen International

Materiał oryginalny: UOKiK ukarał dwa banki. Powodem są wakacje kredytowe. Na co skarżyli się klienci i ile zapłacą BNP Paribas Bank Polska i Bank Pocztowy? - Strefa Biznesu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Roman
Jeśli szukasz sposobu na poprawę swojej historii kredytowej, ponieważ banki odmawiają ci, możesz skorzystać z scorector com, w niektórych krajach ta usługa jest na rynku od dawna i jest bardzo popularna, ponieważ banki patrzą na twój ranking kredytowy i jeśli jest niski, odmówią ci pożyczki. Proces naprawiania historii kredytowej nie jest tak skomplikowany, jak może się wydawać na początku. Po całkowitym zakończeniu procesu byłem w stanie uzyskać pożyczkę na kwotę, której potrzebowałem, aby rozpocząć moją małą działalność.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie