Tramwaje wodne ruszyły już w sobotę, 29 kwietnia 2017 r. Rejsy wycieczkowe odbywają się będą po Zatoce Gdańskiej, Motławie i Martwej Wiśle.

Rejsy po Zatoce Gdańskiej

Rozpoczął się sezon rejsów turystycznych po Zatoce Gdańskiej. W weekend zaczęły kursować tramwaje wodne z Trójmiasta do Helu, a także w Gdańsku. Tramwaje wodne linii F1, F2 i F3 (czyli z Trójmiasta do Helu) zaczęły kursy 29 kwietnia 2017 roku. Na początek, do wakacji, będą pływać w weekendy oraz w tzw. długie weekendy – informuje Żegluga Gdańska. Od 1 lipca 2017 roku zaczną kursować codziennie, aż do 31 sierpnia 2017 roku.

Najbogatsze firmy na Pomorzu
Kliknij w obrazek, aby dowiedzieć się więcej!
Najbogatsze firmy na Pomorzu


Czynne będą trzy linie: Gdańsk - Hel - Gdańsk; Sopot – Hel – Sopot; Gdańsk – Sopot – Gdańsk.

ROZKŁAD REJSÓW TRAMWAJÓW WODNYCH

F1 Gdańsk - Hel
Odjazd 8.30 | Przyjazd 10.20
Odjazd 13.10 R | Przyjazd 15.00 R
Odjazd 17.50 R | Przyjazd 19.40 R

F1 Hel - Gdańsk
Odjazd Przyjazd
Odjazd 10.50 R | Przyjazd 12.40 R
Odjazd 15.30 | Przyjazd 17.20
Odjazd 20.10 R | Przyjazd 22.00 R
R - Rejs rezerwowy

F2 Sopot - Hel
Odjazd 11.00 | Przyjazd 12.30
Odjazd 15.00 R | Przyjazd 16.30 R
Odjazd 19.00 R | Przyjazd 20.30 R

F2 Hel - Sopot
Odjazd 09.00 R | Przyjazd 10.30 R
Odjazd 13.00 R | Przyjazd 14.30 R
Odjazd 17.00 | Przyjazd 18.30

F3 Gdańsk - Sopot
Odjazd 11.30 | Przyjazd 12.30
Odjazd 14.30 R | Przyjazd 15.30 R
Odjazd 17.15 R | Przyjazd 18.15 R

F3 Sopot - Gdańsk
Odjazd 13.00 | Przyjazd 14.00
Odjazd 16.00 R | Przyjazd 17.00 R
Odjazd 18.30 R | Przyjazd 19.30 R

R - Rejs rezerwowy odbywa się przy minimum 30 osobach

Tramwaje wodne Gdańsk-Hel, Hel-Gdańsk, Sopot-Hel, Hel-Sopot kursują w dniach: 29.04 do 03.05, 06.05 do 07.05, 13.05 do 14.05, 20.05 do 21.05, 27.05 do 28.05, 03.06 do 04.06, 10.06 do 11.06, 15.06 do 18.06, 24.06 do 25.06, a od 01.07 do 31.08 codziennie.

Gdynia - Hel
Odjazd Przyjazd
Odjazd 10.00 | Przyjazd11.00
Odjazd 13.00 R | Przyjazd 14.00 R
Odjazd 16.30 R | Przyjazd 17.30 R

Hel - Gdynia
Odjazd 11.30 R | Przyjazd 12.30 R
Odjazd 15.00 | Przyjazd 16.00
Odjazd 18.00 R | Przyjazd 19.00 R

R - Rejs rezerwowy odbywa się przy minimum 30 osobach

Rozkład na trasę Gdynia - Hel - Gdynia obowiązuje od 29.04 do 30.09.2017

CENY BILETÓW

  • Normalny 40 zł
  • Ulgowy 30 zł
  • Rower 10 zł

Bilety ulgowe przysługują: dzieciom, młodzieży szkolnej i akademickiej Przejazdy bezpłatne: dzieci do lat 4

Gdzie kupić bilety? Sprawdź na stronie Żeglugi Gdańskiej

Koszty biletów mogą być dla wielu rodzin za wysokie. Czy miasto Gdańsk wesprze tę komunikację? - zapytaliśmy.

- Rozważamy uruchomienie połączenia Gdańsk - Hel, wykorzystując tramwaj wodny – informuje Cyprian Maciejewski, główny specjalista w Referacie Prasowym Kancelarii Prezydenta Gdańska. - Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku obecnie weryfikuje możliwości oraz opracowuje założenia dla tego połączenia. Przede wszystkim pod kątem ekonomicznym, jakie koszty mogą być poniesione, by cena biletu była możliwie przystępna dla gdańszczan oraz turystów. Analiza ta będzie podstawą do podjęcia ostatecznej decyzji przez samorządy

Rejsy po Motławie i Martwej Wiśle

- Od poniedziałku 1 maja tramwaj wodny znów na Motławie – informuje Urząd Miejski w Gdańsku. Tego dnia rozpocznie się w Gdańsku trwający do 30 września sezon funkcjonowania tego środka lokomocji na dwóch liniach:

  • F5 - Zabi Kruk- Westerplatte (po 3 kursy w obie strony) i
  • F6 - Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa (po 3 kursy w obie strony).

Linie funkcjonować będą w podobny sposób, jak w roku ubiegłym, czyli przez 153 dni.

Istniejący od 2016 r. przystanek „Brzeźno” dla linii F5 przy falochronie zachodnim zostanie uruchomiony w tym roku już z dniem 1 maja. Przystanek będzie funkcjonował wyłącznie w weekendy i święta od poniedziałku, 01 maja do piątku, 23 czerwca 2017 r., a po 23 czerwca już codziennie, przez całe wakacje, do 31 sierpnia 2017 r. Analogiczna sytuacja będzie z przystankiem „Wyspa Sobieszewska” dla linii F6.

Popularny środek transportu

Od kilku lat obserwowana jest tendencja wzrostowa w korzystaniu z formy relaksu, jaką jest rejs tramwajem po Motławie i Martwej Wiśle. Korzysta z niej coraz więcej mieszkańców i turystów. W roku 2012 skorzystało z tej komunikacji 11 375 osób i przewieziono 270 rowerów, w roku 2013: 25 794 osób i 488 rowerów, w roku 2014: 31 801 osób i 587 rowerów, w roku 2015: 43 885 osób i 921 rowerów, a w ubiegłym roku, czyli 2016 przewieziono 47 240 osób i 1225 rowerów.

Czytaj więcej na ten temat: Tramwaje wodne w 2016 roku przewiozły ponad 47 tysięcy osób

Tramwaj wodny w stolicy województwa pomorskiego kursuje w ramach realizowanego przez Miasto Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Przez miasto przygotowane zostały przystanki, a statki należą do przewoźnika, wyłonionego w wyniku przetargu, czyli do Żeglugi Gdańskiej Sp. z o.o. W ciągu kilku lat rejsy po Motławie i Martwej Wiśle stały się ogromnie popularne. Tramwaje wodne oferują bowiem, szczególnie na linii F6, możliwość obejrzenia miasta z zupełnie innej perspektywy i alternatywne dotarcie do unikatowych miejsc, w tym również do miejsc atrakcyjnych wypoczynkowo, jak np. Wyspa Sobieszewska.

Zmiany związane z budową kładki

W bieżącym roku, w związku z budową zwodzonej kładki pieszej przez rzekę Motławę na wyspę Ołowianka od poniedziałku 08 maja 2017 r. do odwołania wyłączone zostaną z użytkowania przystanki: Żabi Kruk”, „Zielony Most” i „Targ Rybny”. W tych dniach dla tramwaju wodnego linii F5 przystankiem początkowym /końcowym będzie przystanek „Wiosny Ludów”, natomiast dla tramwaju wodnego linii F6 przystankiem początkowym /końcowym będzie przystanek „Sienna Grobla”.

Elektryczne i hybrydowe zastąpią spalinowe?

Tramwaje kursujące po Motławie i Zatoce Gdańskiej, to jednostki z napędem spalinowym. Niewykluczone, że wkrótce pojawią się tam jednostki z napędem hybrydowym, czyli spalinowo – elektrycznym. O zelektryfikowanie turystycznej żeglugi, nie tylko w Trójmieście, ale również na Wiśle, w tym na szlakach Pętli Żuławskiej, starają się firmy, instytucje, uczelnie należące do Klastra Logistyczno-Transportowego Północ Południe (KLTPP). Jak powiedział nam Marek Świeczkowski, przewodniczący Rady KLTPP, zbudowanie takiej jednostki byłoby możliwe nawet w ciągu półtora roku od chwili zgromadzenia funduszy, na przykład unijnych, na ten cel. - Polskie stocznie mają już wprawę w konstruowaniu promów z silnikami na prąd, dla armatorów zagranicznych – mówi prezes Marek Świeczkowski.

Prom wodny z napędem elektrycznym albo hybrydowym, kursujący w przyszłości z Gdańska do Helu, miałby np., długość około 80 metrów, zabierałby na pokład około 100 pojazdów i 300 pasażerów. Najprawdopodobniej jeszcze w maju zostanie zorganizowana metropolitalna debata na temat elektryfikacji żeglugi w Pomorskiem.