Tramwaje na trasie Nowa Bulońska Północna pojadą w połowie 2020 roku. Gorzej z innymi planami tras tramwajowych w Gdańsku

Maciej Pietrzak
Maciej Pietrzak
Nowa Bulońska Północna: prace cały czas trwają i mają opóźnienie. Zgodnie z harmonogramem linia tramwajowa licząca 2,6 km ma być gotowa w maju Przemysław Świderski
Po dwutorowej linii w ramach powstającej trasy Nowa Bulońska Północna tramwaje pojechać mają w połowie przyszłego roku. Przygotowania do budowy kolejnych linii idą władzom Gdańska ze zmiennym szczęściem. Dużo konkretów jest w sprawie Nowej Warszawskiej, a wciąż w martwym punkcie tkwi tzw. trasa Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Prace przy budowie Nowej Bulońskie Północnej (NBP) mają kilkumiesięczne opóźnienie przez opisywane przez nas problemy z koniecznością przesunięcia jednego ze słupów wysokiego napięcia. Poślizg przy tej inwestycji dotyczy jednak tylko drogowej części projektu. Zgodnie z harmonogramem linia tramwajowa licząca 2,6 km ma być gotowa w maju. Będzie ona przedłużeniem na południe, do Jasienia, linii łączącej Piecki-Migowo z Siedlcami.

Nowa linia na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż niej zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej - „Nowa Politechniczna”, „Łabędzia”, „Stolema”, „Zabornia”. Dodatkowo powstanie węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy Zabornia. Większość torowiska NBP jest już ułożona. Obecnie trwa montaż elementów infrastruktury towarzyszącej, m.in. trakcji, oświetlenia, czy sygnalizacji świetlnej.

Czytaj także

Nowy system komunikacyjny na południu Gdańska mają dopełnić w najbliższych latach jeszcze trzy trasy tramwajowe - Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa i przede wszystkim Gdańsk Południe-Wrzeszcz (znana też jako Nowa Politechniczna).

- W grudniu zaplanowaliśmy otwarcie ofert w przetargu na wyłonienie wykonawcy Nowej Warszawskiej. Jeśli wybór pójdzie sprawnie to jeszcze wiosną chcielibyśmy przekazać mu plac budowy. Chcemy aby tramwaje na NW pojechały na początek roku szkolnego 2021/2022 - mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Licząca ok. 2 km długości linia tramwajowa na Nowej Warszawskiej (NW) przebiegać będzie od Nowej Bulońskiej Północnej do al. Havla terenem na południe od obecnej ul. Warszawskiej. Nowa trasa w al. Havla będzie wchodzić na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką. Na NW znajdować się będą trzy przystanki - przy skrzyżowaniach z ul. Unruga, Piotrkowską i al. Havla. Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową. Ponadto projekt przewiduje przebudowę liczącego ok. 200 metrów odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Wzdłuż torowiska poprowadzona zostanie również droga rowerowa i chodnik.

Czytaj także

Jeśli chodzi o pozostałe wspomniane trasy to wciąż niegotowy jest projekt Nowej Jabłoniowej. Największe problemy są jednak z planowaniem budzącej sporo wielokrotnie opisywanych przez nas kontrowersji linii Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Miasto od ponad dwóch lat czeka na wydanie przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzji środowiskowych dla dwóch wariantów przebiegu tej trasy. - Wysłaliśmy niedawno ponaglenie w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Liczymy, że po nim w końcu coś się ruszy - dodaje W. Bartosiewicz z DRMG.

Cały proces jest tak długotrwały przede wszystkim ze względu na zalewanie RDOŚ ciągle powtarzającymi się pytaniami tej samej grupy ludzi w ramach konsultacji społecznych. To przede wszystkim mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego którą w jednym z wariantów tramwaj GP-W miałby wchodzić w al. Grunwaldzką. Boją się oni m.in. o stan swoich kamienic.

Najważniejsze wydarzenia ostatnich dni:

POLECAMY w SERWISIE DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marmiz

Radni powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności za niedochowanie należytej działalności. Południowa dzielnica Gdańska rozrasta się w zastraszającym tempie, już teraz Jabłoniowa, Warszawska, Leszczynowa są niewydolne, a dochodzą kolejne bloki. O budowie nowych dróg radni i prezydent powinni pomyśleć co najmniej 5 lat temu, a nie teraz. Już jest za późno. Zobaczymy co powiedzą ludzie, którzy kupili w Gdańsku mieszkania na wynajem. Bo w takim ścisku za chwilę nikt nie będzie chciał mieszkać i wynajmować. Poza drogami infrastruktura dla pieszych też marna, wąskie chodniki po jednej stronie drogi. W wielu miejscach brak chodników lub płyty jumbo.

A
Anna

Niekompetentny dziennikarz. Jak można pisać, że tramwaj będzie zgodnie z planem, skoro wg zapisów przetargu miał być oddany do użytku w MINIONE lato?

W
Wkurzony z Moreny

jak można pisac, że już za pół roku skoro jest daleko po terminie?

Dodaj ogłoszenie