Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

TOP Produkt Pomorskie. Siem Aimery w rywalizacji o tytuł

Redakcja
Najbardziej zaawansowany statek, jaki dotąd zbudowano w polskiej stoczni powstał w grupie kapitałowej Remontowa Holding. Siem Aimery to specjalistyczna jednostka przeznaczona do układania, podnoszenia i konserwacji kabli podmorskich. W całości powstała w Gdańsku. Kablowiec, bo tak potocznie jest nazywany w branży, został zbudowany dla renomowanego, norweskiego armatora Siem Offshore.

W marcu statek pomyślnie przeszedł próby morskie. Wkrótce opuści stocznię Remontowa Shipbuilding, gdzie został zbudowany. Warto dodać, że w Gdańsku opracowany został także projekt roboczy (Remontowa Marine Design & Consulting), oczywiście budowa kadłuba o nowatorskim kształcie i wyposażenie w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym rozbudowany system dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd diesel-electric oraz system układania podmorskich łączy kablowych.

Statek jest wyposażony także w zdalnie sterowane roboty do prac podwodnych. Ponadto posiada wiele skomplikowanych systemów, z których na szczególną uwagę zasługuje system służący do układania i obsługi kabli podmorskich. Są to m.in. tzw. karuzele, czyli specjalne zbiorniki w kształcie bębnów o ażurowej konstrukcji, posadowione na łożyskach, obracające się wokół własnej osi, służące do przewozu kabli energetycznych. Jednostka posiada dwie karuzele o łącznej ładowności 4250 ton.

Jednostka wyposażona została w nowoczesny napęd spalinowo - elektryczny, zapewniający znakomite zdolności utrzymania pozycji, a także efektywną eksploatację z niskim zużyciem paliwa i niską emisją substancji szkodliwych do atmosfery.

Kablowiec zaprojektowano i zbudowano przede wszystkim z myślą o spełnieniu wysokich wymogów przy realizacji prac instalacyjnych, napraw oraz konserwacji średnio- i wysokonapięciowych podmorskich kabli energetycznych w branżach morskiej energii odnawialnej (offshore wind - głównie sieci energetyczne morskich farm wiatrowych) oraz offshore (oceanotechniki i górnictwa morskiego - wydobycia ropy i gazu spod dna morskiego).

Siem Aimery posiada nowatorski kształt kadłuba, szczególnie w części dziobowej. Nietypowy kształt dziobu w części nadwodnej zmniejsza opór kadłuba i poprawia dzielność morską przy wysokiej fali. Oznacza to, iż statek może płynąć szybciej niż ten z tradycyjnym kształtem dziobu wykorzystując taką samą moc napędu głównego lub przy takiej samej prędkości może zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu do statku z tradycyjnym dziobem.

Jednostka zbudowana pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL, spełnia najwyższe normy związane z ochroną środowiska naturalnego i bezpieczeństwa żeglugi, co potwierdza notacja klasy Clean Design.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki