Produkty, które najbardziej podrożały w sklepach
Autorzy badania wskazują, że w marcu ceny całej grupy produktów tłuszczowych poszły w górę o prawie 54 proc. Cena oleju znowu podskoczyła – tym razem o 68,6 proc., margaryny do pieczenia – o 41,6 proc., a masła – o 29,2 proc. Eksperci już wcześniej przewidywali, że te produkty podrożeją. I na tym się nie skończy. W ostatnim roku na światowych giełdach olej rzepakowy zdrożał o blisko 74 proc., a palmowy – o 72 proc.
– Oleje należały do produktów, które drożały znacząco jeszcze przed wojną. Natomiast ona przyspieszyła wzrosty cen. Ukraina jest bowiem czołowym producentem i eksporterem oleju słonecznikowego oraz rzepaku. Braki wynikające z zatrzymanego eksportu, wzrost protekcjonizmu na rynku pozostałych olejów, np. palmowego, a także wyższe notowania ropy przełożyły się dodatnio na ceny. W efekcie drożeją też produkty wytwarzane z olejów roślinnych, m.in. margaryny – analizuje dr Mariusz Dziwulski, analityk sektorowy z PKO Banku Polskiego.
Ceny mąki i mięsa
Na drugim miejscu wśród produktów, które najbardziej podrożały, znalazły się artykuły sypkie (wzrost cen o 25 proc.). W obrębie tej kategorii widzimy, że np. mąka jest droższa o 28 proc. Eksperci tłumaczą, że o wzroście cen zadecydowały czynniki popytowe – to efekt robienia zapasów w związku z pandemią, potem do tego doszła obawa przed wojną. Załamał się też rynek światowy (Ukraina i Rosja były liderami w produkcji zbóż na świecie).
Trzecią pozycję w zestawieniu zajmuje mięso – cała kategoria produktów podrożała o 22,1 proc. W tym wołowina podrożała o 30,2 proc. Ceny drobiu poszły w górę o 15,2 proc., a wieprzowiny – o 12 proc.
„Ukraina, będąc do niedawna jednym z największych producentów pasz, nagle zniknęła z rynku. To znacznie podniosło ceny żywca. Coraz droższe nawozy, paliwa i energia to kolejne czynniki sprzyjające drożyźnie. Do tego dochodzą coraz wyższe koszty transportu, uboju i magazynowania, a to wszystko ostatecznie wpływa na koszt zakupu mięsa w sklepach” – komentują autorzy raportu.
Drożeje karma dla psów i kotów
Co jeszcze najbardziej podrożało? Z raportu wynika, że ceny produktów z kategorii „inne” poszły w górę o 21,3 proc. Są to karmy dla kotów i psów oraz pieluchy dla niemowląt. Z kolei warzywa podrożały o 20,5 proc., owoce – o 12,3 proc., używki – o 11,1 proc., nabiał – o 10 proc. napoje – o 7,2 proc.
Oszczędniej na święta
Drożyzna zmusza do oszczędzania. 36,9 proc. Polaków planuje wydać na wielkanocną żywność do 200 zł w przeliczeniu na jednego domownika. Z kolei 25,8 proc. rodaków deklaruje wydać 200-300 zł, 13,2 proc. – 300-400 zł, a 8,4 proc. – 400-500 zł. Natomiast 4,8 proc. konsumentów zamierza przekroczyć 500 zł. Wysokość wydatku nie ma znaczenia dla 1,6 proc. respondentów. W ankiecie UCE RESEARCH i Grupę BLIX uczestniczyło ponad 2,2 tys. dorosłych osób. Analitycy wskazują, że 63,6 proc. badanych zamierza wydać mniej pieniędzy na świąteczne potrawy niż rok temu.
O badaniu "Indeks cen"
Według GUS, w marcu inflacja wyniosła 10,9 proc. - żywność podrożała o 9,2 proc. w stosunku do marca ubiegłego roku, ceny energii wzrosły o 23,9 proc., a paliw – o 33,5 proc. Natomiast raport „Indeks cen w sklepach detalicznych” autorstwa UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Wyższych Szkół Bankowych uwzględnia węższy zbiór danych – jest efektem analizy 32,4 tys. cen detalicznych dotyczących 12 kategorii produktów. Badaniem objęto wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry w Polsce. Ceny z marca 2022 r. porównywano z cenami z marca ubiegłego roku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?