Kolejowe inwestycje w powiecie puckim są częścią Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego w województwie pomorskim Polskie Koleje Państwowe S.A. przebudowały m.in. dworce Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz Tczew.
– Podobna kompleksowa modernizacja, ale na mniejszą skalę, czeka dworce Swarzewo i Mrzezino, dzięki czemu staną się one komfortową, bezpieczną oraz dostępną przestrzenią obsługi pasażerów – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
To dobra wiadomość dla mieszkańców gminy Puck i podróżnych, bo oba dworce od lat straszyły swoim wyglądem.
Stacja PKP Swarzewo. Ceglany budynek na trasie na Półwysep Helski
Celem przebudowy dworca Swarzewo jest przywrócenie obsługi podróżnych, a także poprawa estetyki budynku. Z elewacji zostanie usunięty tynk, a obiekt odzyska swój pierwotny wygląd. Elewacja zostanie ,wykończona cegłą, a dach dachówką karpiówką w kolorze ceglanym. W nową estetykę dworca wpisze się też odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa w kolorze brązowym.
Na elewacji od strony torów pojawi się zegar. Zaprojektowano na niej również czarny napis przestrzenny, do którego dołożony będzie z logotyp PKP S.A. oraz nazwa miejscowości. Podobny, z tym że z napisem dworzec kolejowy, pojawi się również na elewacji bocznej.
We wnętrzu podróżni znajdą niewielką poczekalnię oraz toalety - w odcieniach szarości. Na posadzce znajdą się duże szare płyty gresowe przypominające lastriko, natomiast na ścianach, do wysokości lamperii, wzór przypominający sztukaterię. Na suficie zostaną umieszczone oprawy liniowe.
Poczekalnia dworca w Swarzewie będzie wyposażona w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz zegar. W jej pobliżu znajdzie się również niewielkie pomieszczenie na wynajem, np. na punkt sprzedaży biletów. W przestrzeni obsługi pasażerów wytyczono również miejsca na postawienie biletomatu oraz automatu z przekąskami.
Wraz z przebudową dworca zmieni się również jego otoczenie. Wykonawca ułoży m.in. nowe nawierzchnie chodników i drogi dojazdowej. W otoczeniu budynku znajdzie się także 12 miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Na wiatę rowerową zostanie przebudowany, znajdujący się w pobliżu dworca budynek gospodarczy.
W projekcie przewidziano też montaż elementów małej architektury, takich jak ławki, kosze czy lampy, a także uporządkowanie terenów zielonych i wykonanie nowych nasadzeń.
ZOBACZ TEŻ: Dworzec w Helu odzyskał historyczny blask i stał się przyjemną przystanią dla wszystkich podróżnych
Mrzezino w nowej odsłonie
Dworzec w Mrzezinie czeka olbrzymia metamorfoza. Całkowicie nowy wygląd zyska jego elewacja. Będzie wykończona szarymi, formowanym ręcznie płytkami ceglanymi, a także zyska olbrzymie przeszklenia, które będą doświetlać znajdującą się we wnętrzu poczekalnię.
Budynek zostanie rozbudowany o nową wiatę opartą o stalowe kolumny, która będzie przedłużeniem dachu obiektu od strony południowej. Zaprojektowano pod nią poczekalnię letnią oraz stojaki rowerowe. Tu też pojawi się nowy zegar, napisy przestrzenne z m.in. logotypem PKP S.A. i nazwą miejscowości. Na dachu budynku zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne.
We wnętrzu dworca Mrzezino będzie niewielka poczekalnia, doświetloną przez dwie olbrzymie witryny okienne. Wnętrze zaprojektowano minimalistycznie i nowocześnie. Grafitową posadzkę gresową zestawiono z białymi ścianami i sufitem. W środku ustawione będą ławki, a prócz nich podróżni znajdą gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni zlokalizowano również toaletę.
PKP zmieni też mocno zaniedbane dotychczas otoczenie obiektu. Zostaną wykonane nowe chodniki i nawierzchnia drogi dojazdowej. W sąsiedztwie dworca zaprojektowano również 6 miejsc parkingowych. Poza tym pojawią się nowe elementy małej architektury oraz uporządkowana zostanie zieleń.
Odnowione dworce PKP w gminie Puck: Ekologicznie, komfortowo, bezpiecznie
Poprawa estetyki i przywrócenie obsługi pasażerów na dworcach Mrzezino i Swarzewo to nie jedyne cele inwestycji. Budynki staną się również bardziej ekologiczne dzięki zastosowaniu energooszczędnego oświetlenia, a także pomp ciepła. Poza tym na dachu dworca Mrzezino oraz wiacie rowerowej przy dworcu Swarzewo zostaną umieszczone panele fotowoltaiczne, które będą produkowały „zieloną energię”.
W projekcie uwzględniono również montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a także inteligentnych systemów zarządzania budynkiem. Ponadto obydwa dworce będą pozbawione barier architektonicznych, a także przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami.
Koszt przebudowy dworców Swarzewo i Mrzezino
To odpowiednio 5,88 mln złotych brutto i 4,49 mln złotych brutto. Dworzec w Swarzewie ma być gotowy do końca 2024 roku, a w Mrzezinie – połowa 2025 roku.
Na pierwszym z nich wykonawca – Przedsiębiorstwo Remontowo – Budowlane „AGAD” Sp. z o.o. – pracuje obecnie nad układaniem instalacji sanitarnych, elektrycznych i teletechnicznych zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz budynku.
W Mrzezinie, gdzie za przeprowadzenie robót budowlanych będzie odpowiadała firma 3JM Michał Bryłka, prace ruszą lada dzień.
Inwestorem w obydwóch przypadkach są Polskie Koleje Państwowe S.A. Opracowanie dokumentacji projektowych dla przebudowy obydwóch dworców zostało dofinansowane ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?