Systemy dronowe to nieodłączny komponent koncepcji smart port

Jacek Klein
Jacek Klein
mat. prasowe
Udostępnij:
Port Gdynia, jako port podwójnego przeznaczenia o kluczowym znaczeniu dla gospodarki i obronności państwa oraz gospodarz dla sił sojuszniczych, bezpieczeństwo traktuje jako sprawę priorytetową. Właśnie dlatego rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa są wdrażane we współpracy ze specjalistami oraz dostosowywane są do dynamicznie zmieniającego się otoczenia oraz nowych zagrożeń.

Dostrzegając szanse i zagrożenia, które są determinowane przez dynamiczny rozwój bezzałogowych statków powietrznych Zarząd Morskiego Portu Gdynia zdecydował się wdrożyć długofalową strategię dotyczącą dronów. Pierwszym jej etapem było wprowadzenie regulacji organizacyjnych oraz została uruchomiona kampania medialna informująca operatorów dronów o wprowadzeniu nowych zasad, normalizujących zasady lotów w obrębie granic portu. Następnie Port Gdynia przystąpił do testowania systemu PANSTA UTM, który obecnie certyfikowany jest przez Polska Agencję Żeglugi Powietrznej. Dzięki tej współpracy, przy użyciu lokalnego systemu DTM zintegrowanego z PANSA UTM, proces wydawania zgód na lot dronem nad terenem Portu Gdynia został zdigitalizowany. Obecnie Władze Portu Gdynia konsekwentnie wdrażają kolejne etapy swojej strategii, która ma na celu stworzenie w Porcie Gdynia kompletnego, zintegrowanego środowiska testowego dla dronów.

Nowatorski, na skalę światową, „system dronowy” ma składać się dwóch projektów badawczo - rozwojowych: Lotniczego System Monitoringu wykorzystującego drony, jak również systemu do kontroli i współzarządzania ruchem BSP w przestrzeni powietrznej nad Portem Gdynia.

- W portach morskich podobnie jak w portach lotniczych podstawowa kwestia to bezpieczeństwo transportu, infrastruktury, załóg i oczywiście pasażerów. Kompleksowe podejście Portu Gdynia do systemu dronowego stawia go wysoko w hierarchii portów morskich świata. Systemy dronowe to nieodłączny komponent powstającej w portach koncepcji smart port - mówi Sebastian Nowicki, COO - dyrektor operacyjny Pelixar SA.

Pierwszy z projektów zakłada, że w porozumieniu z gdyńską firmą Pelixar, budowę bezzałogowego statku powietrznego dedykowanego na potrzeby portu. W ramach projektu zostaną przeprowadzone testy różnych systemów i podzespołów oraz ocena ich skuteczność. Dzięki takiemu podejściu powstanie dron, który będzie mógł wykonywać skutecznie działania w specyficznych warunkach portowych. Zapewni to niezawodne i bezpieczne urządzenie, które będzie wspierać działania Portowej Straży Pożarnej oraz monitorowanie terenów portu. Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu Pelixar LSM (Lotniczy System Monitoringu) z mechanizmem załadunku/ zrzutu mSAR projekt zakłada również dostarczenie małej przesyłki z portu na statek stojący na redę. Warto również zaznaczyć, że czujniki, w które zostanie wyposażony dron pozwolą również na wykrycie zanieczyszczeń wydzielanych przez wpływające do portu statki.

Uzupełnieniem LSM ma być „system AntyDron”, czyli systemu do kontroli i współzarządzania ruchem BSP w przestrzeni powietrznej nad portem. W oparciu o najnowsze technologie firmy APS S.A., głównego partnera projektu badawczo-rozwojowego, zostaną przeprowadzone testy, których wynikiem ma być specyfikacja techniczna systemu, który będzie w pełni odpowiadał potrzebom Portu Gdynia. Głównym założeniem projektu jest klasyfikacja i monitoring dronów. Pozwoli to na weryfikację czy drony latające w przestrzeni powietrznej Portu Gdynia dostały stosowną zgodę. W projekcie wspierają nas również CEDD (Centralnoeuropejskie Demonstrator Dronów), Ministerstwo Infrastruktury, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, oraz główny organem Zarządzający strefą kontrolowaną lotniska wojskowego Oksywie (MCTR Oksywie) w obrębie której, znajduje się i funkcjonuje Port Gdynia, którym jest Dowódca 43 Bazy Lotnictwa Morskiego. Wsparcie naszych partnerów jest kluczowe ponieważ aby system był skuteczny wszystkie instytucje, zarówno cywilne jak i wojskowe, będą musiały wypracować niezawodne zasady współdziałania i wymiany informacji.

- Bezpieczeństwo jest kluczowym elementem transportu morskiego i w szczególny sposób dotyczy działalności portów - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, - Dotychczasowe działania, wdrożone w ramach strategii dot. bezzałogowych statków powietrznych, przyniosły pozytywne efekty co oznacza, że przyjęta przez Port Gdynia droga była słuszna i pozwala z optymizmem spoglądać na rozpoczynające się projekty. Cieszy fakt, że już od samego początku dostrzegliśmy nie tylko zagrożenia ale również szanse jakie stwarza dynamiczny rozwój sektora BSP. Dzięki temu w chwili obecnej bierzemy udział nie tylko w kształtowaniu środowiska dla rozwoju najnowszych technologii ale również dla rozwoju lokalnego biznesu. Jest to doskonały przykład idei „local content”, którą wdrażamy w ramach działalności spółki- podsumowuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie