Na niektóre przedstawienia nie ma już biletów. Obejśc się więc będą musieli smakiem ci, którzy mieli apetyt na dzisiejsze jednoaktówki Mrożka z Krzysztofem Kowalewskim i Leonem Charewiczem, wystawiane na inaugurację przez Teatr Współczesny z Warszawy. Co gorsza, nie ma już wejściówek na "Wierszalin. Reportaż o końcu świata? Teatru Wierszalin z Supraśla i "Gardenię? Laboratorium Dramatu z Warszawy. Nawet objazdowo plenerowe przedstawienie Mrożkowych "Emigrantów? Teatru Wiczy z Torunia, choć grane parokrotnie, jeździć będzie z tabliczką "wyprzedane". Jest się więc czym martwić, ale jest się i czym cieszyć. Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@port, odbywający się w Gdyni po raz trzeci, ma już, jak się okazuje, swoją liczną i wierną publiczność.
Festiwal, zgodnie z nazwą, jest próbą sporządzenia raportu z tego, czym teatr w Polsce żyje tu i teraz, chwytania teatralnego życia na gorącym uczynku. Każda z edycji festiwalu obracała się wokół innych tematów i problemów. O czym raportować będzie tegoroczny festiwal? - Te sztuki mówią o problemach tożsamości i przeszłości - zapowiadali na przedfestiwalowej konferencji prasowej Jacek Bunsch, dyrektor festiwalu, i Joanna Puzyna Chojka, sekretarz kapituły Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej.
Zapowiedź ma swoje potwierdzenie w zestawie konkursowych przedstawień. O lustracyjnych polskich sezonowych burzach, nie tyle jednak od strony politycznej, ile od strony uwikłanych w te problemy ludzi, opowiada "Lustracja", spektakl, z jakim przyjeżdża, dobrze już znany festiwalowej publiczności, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej z Legnicy. Popeerelowskim bagażem wspomnień zajmuje się także przedstawienie Teatru Łaźnia z Krakowa "Kochałam Bogdana W." Tytułowy Bogdan W. to Bogdan Włosik, dwudziestoletni uczeń technikum, zastrzelony przez oficera SB w czasie patriotycznej manifestacji w Krakowie w 1982 roku. Głębiej w narodową przeszłość sięga spektakl "Łemko" legnickiego teatru, polsko-ukraińsko-łemkowski projekt, opisujący kulturę Łemków. Najgłębiej zaś, bo do XVII stulecia, wraca spektakl "1612? Teatru AdSpectatores z Wrocławia i słynnego Teatru Doc. z Moskwy. Spektakl wraca do historii wypędzenia z Kremla okupującej go polskiej załogi w 1612 roku (do tego samego epizodu nawiązuje notabene filmowa superprodukcja Nikity Michałkowa, wspólnie z "Katyniem? Andrzeja Wajdy kandydująca w tym roku do Oscara. Temat zajmuje więc ostatnio uwagę tak Polaków, jak i Rosjan).
W zestawie konkursowym obejrzymy w sumie dziewięć spektakli. Ale konkurs to nie jedyne festiwalowe wydarzenie. Co roku R@port obiera sobie za patrona wybitnego teatralnego twórcę. W tym roku jest nim Sławomir Mrożek. Poza wspomnianymi jednoaktówkami Teatru Współczesnego oraz "Emigrantami" Teatru Wiczy zobaczymy w Gdyni przy okazji R@portu także najbardziej znany dramat Mrożka "Tango", i to po węgiersku - przyjeżdża z nim Teatr Geza Gardonyi z Egeru. W foyer Teatru Miejskiego przy ul. Bema zostaną wystawione satyryczne rysunki Mrożka, a przed teatrem - plakaty jego sztuk.
Tegoroczny R@port ma jedną ważną nowość. Po raz pierwszy zostanie na nim przyznana Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna. Na konkurs nadesłano ponad 200 sztuk (!). Do nagrody nominowano pięć dramatów. Wśród autorów jest i debiutant - Mateusz Pakuła (nominowany za sztukę "Biały dmuchawiec"), student dramaturgii w krakowskiej PWST, i młodzi autorzy znani już z innych swoich tekstów - Magda Fertacz (sztuka "Thrash story") oraz Marek Pruchniewski ("Moja wina") , i wreszcie tak znani autorzy jak Tadeusz Słobodzianek, kierujący warszawskim teatrem Laboratorium Dramatu (sztuka "Nasza klasa") oraz pisarka Zyta Rudzka ("Cukier stanik")
Dramaty, w wersji warsztatowej, z udziałem aktorów trójmiejskich teatrów, prezentowane były publiczności, a także członkom Kapituł,y w niedzielę i poniedziałek. Kto wygra konkurs, dowiemy się na dziejszej uroczystej inauguracji festiwalu.
Laureat zdobędzie 50 tys. zł, tyle samo, ile warte są laury w Nagrodzie Literackiej Gdynia, która wywalczyła już dla siebie widoczne miejsce w rankingu polskich wyróżnień literackich. Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna, która jest poniekąd wspólnym dzieckiem R@portu i Nagrody Literackiej Gdynia, ma również taką szansę.
A który z teatrów wygra tegoroczny R@port, dowiemy się w sobotę.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?