Rewolucja w Gdańskiej Komunikacji Miejskiej - szybciej, bezpieczniej, wygodniej!

Artykuł sponsorowany
Po ponad półtora roku intensywnych prac budowlanych oddajemy do użytku nową linię tramwajową, która zrewolucjonizuje funkcjonowanie systemu komunikacji miejskiej w Gdańsku. Nowa linia tramwajowa nie tylko pozwala tysiącom mieszkańców dzielnicy Piecki-Migowo i okolicznych osiedli korzystać z ekologicznego i nowoczesnego transportu publicznego. To także spoiwo łączące różne środki transportu publicznego: komunikację tramwajową, autobusową i szybką kolej metropolitalną z węzłami przesiadkowymi typu Park & Ride dla kierowców i rowerzystów. Porzućcie samochody i przekonajcie się, jak wygodnie i ekologicznie można teraz jeździć w Gdańsku!

Nowa trasa tramwajowa do Piecek-Migowa

Otwarcie nowo wybudowanej linii tramwajowej powoduje szereg zmian w funkcjonowaniu dotychczasowych linii tramwajowych i autobusowych.

Zmiany w komunikacji tramwajowej

1. Trasy linii 10 i 12 zostaną wydłużone od pętli Siedlce do dzielnicy Piecki-Migowo przez ul. Nowolipie i ul. Rakoczego. Dotychczasowa linia 1 (Nowy Port-Chełm Witosa) zostanie włączona w linię 10, dzięki czemu tramwaje na linii 10 pojadą częściej;

2. Za przystankiem autobusowo - tramwajowym „Warneńska” w Pieckach-Migowie tramwaje linii 10 i 12 pojadą oddzielnymi trasami:

a. 10 – ulicą Rakoczego do przystanku integracyjnego „Brętowo PKM”;
b. 12 – ulicą Bulońską do przystanku „Migowo”;

3. Tramwaje linii 10 w godzinach szczytu w dni powszednie pojadą co 10 minut (dotychczas linia funkcjonowała co 20 minut przez cały dzień), co 30 minut wieczorem i co 20 minut w soboty, niedziele i święta;

4. Tramwaje linii 12 w godzinach szczytu w dni powszednie pojadą co 10 minut, co 30 minut wieczorem i co 20 minut w niedziele i święta;

5. W godzinach szczytu w dni powszednie na wspólnym odcinku ze Śródmieścia do przystanku „Warneńska” w Pieckach-Migowie tramwaje linii 10 i 12 będą jeździć naprzemiennie co 5 minut. W pozostałych porach dnia - co ok. 10-15 minut;

6. Uwaga! W związku z budową Forum Gdańsk i zamknięciem Huciska, tramwaje linii 10 i 12 będą kursować nadal przez ul. 3 Maja.

Zmiany w komunikacji autobusowej

Najważniejsze zmiany w dzielnicy Piecki-Migowo:

a. Trasy linii 127, 129 i 130 zostaną wydłużone do przystanku „Jasień PKM”. Autobusy linii 129 będą jeździć w godzinach szczytu. Na liniach 127 i 130 nastąpi korekta wszystkich rozkładów jazdy; autobusy linii 130 pojadą m.in. w godzinach wieczornych (zastępując linię 384);

b. Funkcjonowanie linii autobusowych 142 i 183 zostanie zawieszone z powodu uruchomienia równolegle biegnącej trasy tramwajowej. Dotychczasowy odcinek trasy linii 142 z Piecek-Migowa do Wrzeszcza PKP zostanie zrekompensowany większą częstotliwością kursów linii 227. Do Niedźwiednika zamiast linii 183 zostanie wydłużona trasa linii 184. Ponadto, autobus na linii 184 będzie wykonywał zajazdy do Wileńskiej obu kierunkach, a nie w jednym, jak dotychczas.

Najważniejsze zmiany dla Niedźwiednika:
a. Zamiast linii 183 zostanie wydłużona trasa linii 184 ze Śródmieścia przez Suchanino i Piecki-Migowo. Autobusy linii 184 pojadą co 30 minut;

b. Trasa linii 283 zostanie wydłużona z Leśnej Góry do Niedźwiednika. Autobusy na tej linii pojadą co 30 minut. Rozkłady jazdy linii 184 i 283 zostanie zsynchronizowane, przez co autobusy tych linii pojadą co 15 minut.

Najważniejsze zmiany dla Kokoszek, Kiełpina Górnego, Jasienia:

a. Trasa linii 167 zostanie skrócona do węzła przesiadkowego „Siedlce”. Pasażerowie mogą kontynuować podróż do Śródmieścia tramwajami 10 i 12;

b. Autobusy linii 168 z Kiełpina Górnego zamiast do Śródmieścia pojadą od węzła „Siedlce” przez ul. Sobieskiego aż do Wrzeszcza PKP;

c. Trasa linii 164 z Wrzeszcza przez Ujeścisko do Jasienia zostanie wydłużona ul. Szczęśliwą aż do przystanku „Kiełpinek PKM”, z częstotliwością w godzinach szczytu do 30 minut;

d. Wszystkie kursy linii 367 zostaną zastąpione dodatkowymi kursami linii 167 i 168;

e. Planuje się wydłużenie trasy linii 155 z Jaworzniaków przez Rębowo i Jasień aż do przystanku „Jasień PKM”, po wybudowaniu mostu nad Potokiem Kozackim, co ma nastąpić w grudniu 2015 r. Do tego czasu autobusowa linia tymczasowa 955 na trasie Jasień PKM – Jasień Pólnicy umożliwi mieszkańcom Jasienia połączenie do przystanku PKM i przystanku przesiadkowego na linie 127, 129 i 130.

Najważniejsze zmiany dla mieszkańców Maćkowych i Os. Moje Marzenie:

a. Trasa linii 175 zostanie skrócona do węzła „Siedlce”. Kursy linii 275 zostaną włączone w rozkład jazdy linii 175, co zwiększy częstotliwość kursowania linii 175. W godzinach szczytu zamiast co 30 minut, autobusy linii 175 pojadą co 20 minut.

Najważniejsze zmiany dla mieszkańców Szadółek, Rębowa i Otomina:

a. Trasy linii 156 i 174 ulegną zmianie. 174 będzie kursować na trasie Otomin – Ujeścisko – Chełm Witosa, natomiast autobusy linii 156 pojadą trasą z Rębowa przez Ujeścisko i ul. Łostowicką do węzła „Siedlce” (zamiast do Chełmu Witosa);

b. Zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 156, co lepiej skomunikuje mieszkańców Rębowa. Na węźle „Siedlce” będą mogli przesiąść do tramwajów linii 10 i 12 w kierunku Śródmieścia, a na węźle „Emaus” będą mogli przesiąść się na linie autobusowe, np. 162, 164, 168, 227, 262.

6. Autobusy linii 158 (Wrzeszcz PKP – Zaspa – PGE Arena – Nowy Port) pojadą w godzinach szczytu popołudniowego również co 15 minut (jak rano), a nie co 30 minut, jak dotychczas. Po oddaniu do eksploatacji tunelu pod Martwą Wisłą, trasa tej linii zostanie wydłużona przez tunel w kierunku Stogów;

7. Autobusy linii 162 (z Wrzeszcza do Oruni Górnej) i linii 262 (Wrzeszcz – Jaworzniaków) pojadą częściej poza godzinami szczytu: co 20 minut, a nie jak dotąd, co 30 minut;

8. Aktualna trasa linii 210 zostanie utrzymana. Korekcie ulegnie rozkład jazdy tej linii, co jest wynikiem synchronizacji z innymi liniami na wspólnych ciągach. Ewentualne późniejsze modyfikacje trasy tej linii będą zależały od ustabilizowania się rozkładu jazdy PKM i wyników pomiaru popytu na linii 210;

9. Autobusy linii 227 z Jelitkowa przez Przymorze, Zaspę, Wrzeszcz, Piecki-Migowo na Chełm w dni powszednie pojadą częściej, co 20 minut a nie co 30 minut, jak dotychczas;

10. Linie 367 i 384 zostaną całkowicie „wchłonięte” przez linie 167, 168 i odpowiednio 130 i 184. Wszystkie te linie będą funkcjonować teraz przez cały dzień. Linia 525 zmienia numer na 267;

11. Z uwagi na potrzebę synchronizacji linii na wspólnych ciągach, drobnym korektom ulegną rozkłady jazdy linii 115, 116, 124, 139, 188, 199, 210, 262;

Dojazdy do przystanków PKM na obszarze Gdańska:

1. „Wrzeszcz”: 5, 6, 9, 11, 12 110, 115, 116, 124, 126, 129, 136, 149, 157, 158, 162, 164, 168 (nowość), 199, 262, 315, N2, N3;

2. „Strzyża”: 5, 6, 9, 11, 12 N4, N13;

3. „Niedźwiednik”: 110, 116, 122, 126, 136, 157, 227, N3;

4. „Brętowo”: 10 116, 131, 184 (nowość), 210, 227, 283, N6;

5. „Jasień”: 127, 129, 130, 955 (docelowo 155);

6. „Kiełpinek”: 164;

7. „Matarnia”: 126, 157, N3;

8. „Port Lotniczy”: 110, 122, 210, N3;

9. „Rębiechowo”: -;

10. „Osowa”: 169, 210, 269, N1.

Lepszy dojazd ze Śródmieścia do Cm. Łostowickiego:

Pasażerowie, którzy chcą z rejonu Dworca Głównego/PKS dojechać do Cm. Łostowickiego, będą mogli podjechać tramwajami linii 10 i 12 do Siedlec i tu przesiąść się na autobusy linii 156 i 175. W godzinach szczytu autobusy te pojadą co 10, a poza godzinami szczytu co 15 minut.

Więcej na temat rozkładów jazdy gdańskiej komunikacji miejskiej: **

www.ztm.gda.pl

**

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap III B jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013.

GDAŃSKI PROJEKT KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ – ETAP III B

Realizacja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap III B to kolejny rewolucyjny krok w kierunku upowszechnienia i podniesienia standardu komunikacji miejskiej w Gdańsku.

Kluczowym elementem projektu jest nowa linia tramwajowa biegnąca od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku integracyjnego Brętowo, na którym można się teraz przesiąść do pociągów kolei metropolitalnej. Na przystanku końcowym Brętowo po raz pierwszy w Polsce zastosowano rozwiązanie umożliwiające przesiadkę z tramwaju do pociągu na tym samym peronie.

Nowa linia tramwajowa rozgałęzia się także od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej i kończy się obecnie na skrzyżowaniu z ulicą Myśliwską. Tym samym tramwaj stał się dostępny dla wszystkich mieszkańców Piecek-Migowa, w tym także dla mieszkańców nowych osiedli powstających wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Komfort podróży na nowej trasie zapewni pięć nowoczesnych dwukierunkowych składów tramwajowych PESA Jazz Duo, zakupionych specjalnie z myślą o obsłudze tej trasy.

W ramach projektu zupełnie zmieniono charakter pętli tramwajowej na Siedlcach. Dzięki rozbudowie i modernizacji stała się ona przesiadkowym węzłem integracyjnym, na którym obok pętli tramwajowej znajduje się pętla autobusowa, parkingi dla samochodów kierowców przesiadających się na tramwaj oraz stojaki na rowery.

Dzięki projektowi GPKM III B mieszkańcy Gdańska zyskali nie tylko nowy ekologiczny środek transportu zbiorowego w tej części miasta. Budowę nowej linii tramwajowej wykorzystano do poprawy infrastruktury drogowej, w tym zwłaszcza trudnego dla kierowców i pieszych skrzyżowania ulic Rakoczego, Bulońskiej. Rowerzyści zyskali nową drogę rowerową wzdłuż ul. Nowolipie - Rakoczego na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej w Gdańsku (inwestycja w ramach projektu pn. „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013”).

Przebudowano także sieci wodociągową i kanalizacyjną w ulicach Kartuska, Schuberta, Nowolipie, Rakoczego oraz zlikwidowano przepompownię wody Nowolipie.

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap III B współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 działanie 7.3: Transport miejski w obszarach metropolitalnych priorytet VII: Transport przyjazny środowisku Nr umowy o dofinansowanie: POIS.07.03.00-00-030/13-00

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie