Przewoźnik RegioJet – ten sam, który wcześniej ogłosił chęć uruchomienia połączeń między Gdynią a Pragą, przymierza się do kolejowego połączenia Gdyni ze stolicą Małopolski, do tego regularnym kursem przez Warszawę.
Decyzja po stronie Urzędu Transportu Kolejowego
Czeska spółka złożyła już do polskiego Urzędu Transportu Kolejowego tzw. wniosek w sprawie uruchomienia komercyjnego połączenia pasażerskiego na trasie Kraków Główny - Gdynia Główna - Kraków Główny. Przewoźnik zakłada regularne kursy przez pięć lat (to maksymalny możliwy okres, o który można wnioskować), do ośmiu razy dziennie z Gdyni oraz siedmiu z Krakowa.
"Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania usługi przewozu osób w terminie od 11 grudnia 2022 roku do 11 grudnia 2027 roku. RegioJet planuje realizować codziennie dziewięć kursów (w tym wyłącznie z Warszawy - dop. red.) w obie strony przez cały rok. (…) W związku z otrzymaniem od RegioJet powiadomienia o proponowanych nowych kolejowych przewozach pasażerskich uruchomiona została stosowna procedura" – czytamy w treści oficjalnego powiadomienia opublikowanego przez Urząd Transportu Kolejowego. Jednocześnie RegioJet został wezwany do uzupełnienia braków formalnym w celu przeprowadzenia niezbędnych czynności w postępowaniu administracyjnym.
Zgodnie ze złożonym projektem, pociągi pomiędzy Gdynią a Krakowem miałyby kursować co dwie godziny. Pierwszy kurs z Gdyni zaplanowano na godz. 4.30, a ostatni – na 18.30. Po drodze charakterystyczne, żółte pociągi czeskiego przewoźnika zatrzymywałyby się m.in. na stacjach: Sopot, Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Główny, Tczew, Malbork, Iława Główna, Modlin, Warszawa Wschodnia, Centralna i Zachodnia. Pełną trasę na linii Gdynia-Kraków, pociągi złożone z lokomotywy i maksymalnie dziesięciu wagonów, miałyby pokonywać w 5 godzin i 53 minuty. Natomiast dojazd z Gdyni do Warszawy Centralnej ma zająć 3 godziny i 24 minuty.
"Nowy przewoźnik, to także nowi klienci"
Przypomnijmy, że wcześniej RegioJet złożył wniosek dotyczący połączenia Gdynia-Wrocław-Praga, które miałoby ruszyć już pod koniec tego roku. Oprócz tego zapowiada kursowanie na trasach łączących Polskę m.in. Włochami oraz Belgią.
- Przypomnijmy, że w Polsce obowiązuje tzw. IV pakiet kolejowy, który zgodnie z unijnym prawem liberalizuje kolejowy rynek pasażerski - mówi Franciszek Wielądek, wiceprezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Kolejowego. - Po drugie, obserwacje ruchu pasażerskiego wskazują, że konkurencja nie tylko "uszlachetnia" przewozy, ale jednocześnie poszukuje nowych pasażerów. W przeciwieństwie do ruchu towarowego, gdzie obserwujemy wojnę bratobójczą. A więc z jednej strony pojawiłaby się szansa pozytywnego wpływu na ceny biletów z drugiej, pozyskania nowych klientów korzystających z innych środków komunikacji. Tego rodzaju zapowiedzi zawsze odbieram z nadzieją.
Obecnie RegioJet czeka obecnie na decyzje ze strony UTK. Zainteresowane strony mają miesiąc na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, którego celem byłoby sprawdzenie czy nowy przewoźnik nie spowoduje zachwiania działalności obecnie operujących na trasie podmiotów.
Tego nie wolno robić w pociągu. Za to możesz dostać mandat [lista]
Dworzec Gdańsk Główny obchodzi swoje 120. urodziny! 28 paźdz...
Odwiedź nas na Facebooku!
Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?