Przetarg na Nową Warszawską zostanie powtórzony. Wcześniejsze oferty znacznie przekraczały przewidziany budżet na inwestycję

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Władze Gdańska podjęły decyzję o powtórzeniu przetargu na na budowę I etapu linii tramwajowej Nowej Warszawskiej. Pod koniec maja otwarto koperty w ofertami w pierwszym przetargu. Obie jednak niemal dwukrotnie przekraczały przewidziany przez władze miasta budżet na inwestycję, który wynosi 20 mln zł.

- Miasto Gdańsk będzie realizować linię tramwajową w ciągu ul. Nowa Warszawska. Przetarg zostanie powtórzony z przedłużeniem czasu realizacji zadania - mówi Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji.

I etap realizacji Nowej Warszawskiej obejmuje przebudowę skrzyżowania istniejącej linii tramwajowej oraz infrastruktury podziemnej. O realizację zadania ubiegało się tylko dwóch wykonawców: konsorcjum, którego liderem jest firma TOR-KAR-SSON za realizację zadania zaproponowało cenę 37 980 000 zł oraz MTM S.A., który realizację robót oszacował na kwotę 38 809 505, 51 zł.

Czytaj także

Jak twierdzą urzędnicy, wpływ na tak wysoką cenę mógł mieć nie tylko zakres prac, ale wskazany w zamówieniu termin zakończenia określony na grudzień 2020 r. Dlatego też zdecydowano, aby termin realizacji w nowym postępowaniu określić w miesiącach, co w przypadku długiej procedury zamówień publicznych, wskazuje realny czas na prowadzenie robót. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca na wykonanie zadania będzie miał okres 10 miesięcy – licząc od daty podpisania umowy.

- Czas potrzebny na przeprowadzenie postępowania przetargowego, od momentu ogłoszenia przetargu do zawarcia umowy to okres ok. 3 miesięcy. Jeśli procedury przebiegać będą zgodnie z założeniami, oferty wykonawców poznamy na przełomie lipca i sierpnia, a umowa mogłaby zostać zawarta we wrześniu. Prace na torowisku ruszą wtedy jesienią, ale z uwagi na zakres prac oraz zbliżający się okres zimowy, w którym nie mogą być prowadzone roboty na torowisku, zakończenie realizacji I etapu Nowej Warszawskiej przypadać będzie już 2021 roku - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Czytaj także

Nowa Warszawska to jedna z najważniejszych inwestycji planowanych w południowej części Gdańska. Dzięki niej znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic miasta do centrum.

I etap – skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką

W tym etapie przebudowane zostanie skrzyżowanie al. Havla z ul. Łódzką, które uwzględni nie tylko budowę torów tramwajowych na tym odcinku, ale także jezdni i ścieżki rowerowej. Ponadto wybudowany zostanie przystanek przy ul. Łódzkiej. Jeśli procedura przetargowa przebiegać będzie bez zakłóceń, zakończenie robót budowlanych planowane jest w połowie 2021 roku.

II etap – połączenie linii tramwajowej z pętlą przy ul. Jabłoniowej/al. Pawła Adamowicza

Planowane są również działania związane z drugim etapem, obejmującym pozostałe dwa odcinki linii tramwajowej, od przystanku przy ul. Łódzkiej do pętli Jabłoniowa/al. Pawła Adamowicza. Ogłoszenie postępowania dla tej części inwestycji planowane jest w IV kw. bieżącego roku. Realizacja inwestycji ma zakończyć się w połowie 2022 roku.

Efektem realizacji obu etapów będzie połączenie tramwajowe al. Havla z al. Adamowicza. Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.

Czytaj także

W poniedziałek 25.05.2020, po czterech miesiącach od otwarcia dla ruchu samochodowego alei Pawła Adamowicza, znanej wcześniej jako Nowa Bulońska, rozpoczęły się testy torów tramwajowych. Od połowy czerwca swój kurs powinna tam kończyć swoje kursowanie linia tramwajowa numer 12 (obecnie relacja Oliwa - Migowo).
reklama

- Trasa, którą chcemy uzupełnić od Piecek-Migowa do Wrzeszcza, żeby spiąć górny i dolny taras, oraz nowa pętla, będą stanowiły o rozwoju komunikacyjnym w obszarze Gdańska-Południe - tak mówił wtedy o planie Nowej Warszawskiej wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.

Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej, władze miasta chcą uruchomić także nową linię tramwajową, która połączy Stogi, południe Gdańska, czyli Chełm, Ujeścisko, Jasień, Piecki-Migowo z pętlą PKM Brętowo. Tam, zgodnie z zapowiedziami, na wspólnym bilecie, na jednym przystanku tramwajowo-kolejowym, drzwi w drzwi, pasażerowie będą mogli się przesiąść i szybko dotrzeć do Oliwy, Strzyży czy Wrzeszcza.

- Docelowo gdy powstanie Nowa Warszawska, zostaną uruchomione dwie linie tramwajowe: od Chełma i Łostowic, która skręci w prawo i jedna, która skręci w lewo w kierunku Piecek-Migowa i Brętowa - mówił w poniedziałek dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski.

Tak wygląda pierwszy, polski samochód elektryczny, Izera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie