Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Program Pętla Żuławska: Żegluga z Bałtyku na Zalew Wiślany i Wisłę

Jacek Sieński
 Inwestycje związane z programem powinny być sfinalizowane do 2013 roku
Inwestycje związane z programem powinny być sfinalizowane do 2013 roku A. Arent- Mendyk
Wnioski o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej 19 inwestycji, zaplanowanych w programie ożywienia turystycznego terenów leżących nad wodami żuławskimi i Zalewem Wiślanym Pętla Żuławska, mają być złożone już w grudniu.

W sumie ich szacunkowa wartość wyniesie 105 mln zł. W Krynicy Morskiej odbyło się spotkanie przedstawicieli urzędów marszałkowskich - pomorskiego i warmińsko - mazurskiego oraz gmin żuławskich i nadzalewowych, podczas którego omówiono stan przygotowań do realizacji całej inwestycji.

- Pętla Żuławska jest programem obejmującym budowę sieci przystani i portów jachtowych - przypomina Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku. - Inwestycje te mają znacząco zwiększyć liczbę nowych miejsc pracy i umożliwić rozwój szeroko pojętej turystyki wodnej na obszarze od Wisły Martwej, poprzez Przekop Wisły i rzeki żuławskie - Szkarpawę, Wisłę Królewiecką i Nogat, po Zalew Wiślany. Z przystani i portów jachtowych będą mogli korzystać zarówno żeglarze, jak i motorowodniacy czy kajakarze.

Mają one oferować turystom wodnym produkt turystyczny, a więc usługi kompleksowe, czyli miejsca postojowe z dostępem do wody pitnej i energii elektrycznej, możliwość korzystania z zaplecza socjalnego, gastronomicznego czy hotelowego oraz zaopatrzenia w paliwo i artykuły spożywcze. Aby ułatwić pokonywanie szlaków wodnych, przebudowane lub wyremontowane zostaną mosty zwodzone. Przystanie zbudowane będą między innymi w Sobieszewie i Rybinie oraz nowy port jachtowy - we Fromborku. W Krynicy Morskiej wyremontowany i zmodernizowany zostanie istniejący port. Przed śluzami, takimi, jak Przegalina na Wiśle Martwej, Gdańska Głowa, między Przekopem Wisły a Szkarpawą czy Biała Góra, pomiędzy Wisłą a Nogatem powstaną przystanie, które pozwolą na bezpieczne cumowanie jachtom przed ich śluzowaniem. Obecnie nie ma takiej możliwości.

Dyrektor Rudziński zaznacza, że w czasie spotkania w Krynicy Morskiej podsumowano dotychczasowe działania, podjęte przez gminy, aby zrealizować program Pętli Żuławskiej i problemy związane z jego finansowaniem. Okazało się, że w uwagi na zmiany cen materiałów i usług budowlanych w ostatnich latach, przewidywana początkowo kwota 85 mln zł będzie zbyt mała. Dlatego też dokonano weryfikacji kosztów i oszacowano je na 105 mln zł.

Z funduszy unijnych można uzyskać dofinansowanie wysokości 60 proc. tej sumy. Aby gminy żuławskie, niezbyt zasobne, mogły podołać wydatkom, urząd marszałkowski udzieli im dotacji stanowiących dodatkowo 10 proc. kosztów. Gminy przygotowują już aplikacje do wniosków o dofinansowanie unijne, aby jeszcze w grudniu można było złożyć wnioski. Gotowe są dokumentacje i pozwolenia na budowę obiektów Pętli Żuławskiej. W przyszłym roku zaczną się przetargi na wykonawców robót budowlanych, a w roku 2011 powinny zacząć się prace. Inwestycje winny być sfinalizowane do 2013 roku.
- Szczególnie zależy nam na ożywieniu turystyki wodnej na Wiśle, na odcinku od jej Przekopu w górę biegu. Leżą nad nim Tczew, Gniew i inne miejscowości pomorskie, które mogłyby skorzystać z posiadania przystani wodnych - dodaje dyrektor Rudziński.

Projekt Pętla Żuławska realizuje 18 partnerów, którymi są przede wszystkim gminy, a także - samorządy województw pomorskiego i warmińsko - mazurskiego oraz Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Żeby usprawnić wykonywanie zadań powołano do życia Komitet Sterujący Programem.

Z Pętlą Żuławską wiąże się przygotowywany jeszcze projekt "Międzynarodowa droga wodna E - 70", przewidujący zagospodarowanie turystyczne rzek, kanałów i zalewów, którymi można będzie przepłynąć z Holandii, przez Niemcy i Polskę do obwodu kaliningradzkiego, a potem na Litwę, do Kłajpedy. Droga wodna E-70 na obszarze naszego kraju ma biec od Kostrzyna nad Odrą, następnie Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą do Bydgoszczy oraz Wisłą do Gdańska i Szkarpawą na Zalew Wiślany i do Elbląga.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki