Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port morski w Gdańsku powinien znaleźć się na szlaku Via Carpatia

MT
materiały prasowe
Instytut Międzymorza, którego partnerem jest Port Gdańsk i Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach współpracują na rzecz wpisania Gdańska w szlak z północy na południe Europy.

Do zawarcia porozumienia doszło podczas niedawnje konferencji „Via Carpatia - strategiczny szlak handlowy” w Kapitanacie Portu Północnego.

- Parę tygodni po tym jak podpisaliśmy porozumienie z portem w Salonikach i powiedzieliśmy A, teraz możemy powiedzieć B, możemy kontynuować naszą dyskusję o tym jak ważne jest połączenie północ-południe, jak ważne jest to dla regionu Europy Centralnej, Północnej jak i Południowej. Jak ważne jest to nie tylko dla wymiany towarowej, ale też dla naszej kultury, dla wzbogacenia naszego społeczeństwa. Via Carpatia w pierwotnym przebiegu omijała Trójmiasto, kierowała się od Kłajpedy na południe Europy. Niezwykle ważnym elementem przebiegu Via Carpatii powinien być Gdańsk. Dlaczego? Biznes odpowiada na to pytanie w ten sposób: ponieważ jesteśmy bardziej efektywni, tańsi, ponieważ biznes szuka takich rozwiązań. Kontynuujmy tę współpracę, rozmawiajmy o naukowym podejściu do kreowania tych korytarzy, również w taki sposób, żeby w dalszej kolejności objęły kolejne porty w Polsce i w Grecji - powiedział Łukasz Malinowski, prezes Portu Gdańsk.

Via Carpatia to kluczowy korytarz wiodący z południa na północ Europy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Trasa będzie docierać m.in. do greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

We wrześniu tego roku Porty Gdańsk i Port Saloniki przy udziale resortu infrastruktury podpisały list intencyjny o współpracy. Oba porty dążą do wpisania Gdańska w szlak Via Carpatii w ramach odnogi jaka miałaby powstać w Polsce. Połączenie obu portów jednym szlakiem otworzyłoby nowe możliwości w zakresie obsługi transportu towarów przez kontynent.
Port Saloniki jest jednym z największych greckich portów morskich oraz jeden z największych portów na Morzu Egejskim. Roczna przepustowość portu wynosi 16 mln ton. Armatorzy obsługujący port to m.in. BULCON, CMA/CGM, Contship, Ecu-Line, Empros, Evergreen, Hapag Lloyd, K-Line, Lloyd Triestino, LPS, MSC, Norasia, Yang Ming, ZIM.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki