Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porozumienie J. Gowina z niepokojem o pomyśle nowego podatku na media: "Projekt nie był z nami konsultowany na żadnym etapie"

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
Adam Jankowski
Porozumienie Jarosława Gowina patrzy z niepokojem na pomysł nałożenia na media nowego podatku - tak wynika z oświadczenia partii opublikowanego przez jej rzeczniczkę - pomorską posłankę Magdalenę Srokę. Koalicjant Prawa i Sprawiedliwości przyznaje, że projekt nie był konsultowany między ugrupowaniami tworzącymi Zjednoczoną Prawicę.

"Porozumienie Jarosława Gowina z niepokojem analizuje projekt nowego podatku od mediów. Projekt ten na żadnym etapie nie był z nami konsultowany. Jednocześnie z uwagą wsłuchujemy się w głos mediów i obywateli. Finalne stanowisko Porozumienia Jarosława Gowina przedstawi w najbliższych dniach Zarząd partii"

- czytamy w oświadczeniu podpisanym przez Magdalenę Srokę - rzeczniczkę prasową Porozumienia oraz posłankę klubu PiS z Pomorza.

Projekt ma na celu objąć media nowym podatkiem od dochodów z reklam. Wielu właścicieli polskich mediów prywatnych podpisało się pod wspólnym listem z apelem do rządzących o niewprowadzanie tego podatku. Pod listem podpisało się też wydawnictwo Polska Press wydające "Dziennik Bałtycki".

Treść listu oraz lista sygnatariuszy poniżej.

List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  • osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  • ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  • pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  • faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.
  • Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm

. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu
Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
CANAL+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Green Content sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa Wirtualna Polska
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
OKO.press
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls sp. z o.o.
TIME S.A.
TV Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański

List otwarty pracowników Wydziału Filologicznego UG w obronie niezależnych mediów w Polsce

10.02.2021 naukowcy z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego opublikowali list otwarty w obronie wolnych mediów.

My, pracownicy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego, sprzeciwiamy się próbom ograniczenia wolności słowa w Polsce poprzez wprowadzenie nowego podatku od reklam. W dniu dzisiejszym, tj. 10 lutego 2021 roku sygnatariusze listu otwartego do władz Rzeczpospolitej i liderów ugrupowań politycznych zdecydowali się na zaprzestanie emisji oraz publikacji treści informacyjnych w proteście wobec planowanych zmian. Ten gest oporu pokazuje, jak wygląda przestrzeń medialna pozbawiona pluralistycznego i niezależnego głosu. Jeśli rząd zdecyduje się na wprowadzenie podatku od reklam polskie społeczeństwo może zostać odcięte od różnorodnych, niezwykle wartościowych i nierzadko jedynych kanałów publicystyczno-informacyjnych, takich jak chociażby radio Tok Fm, kanał telewizyjny TVN24, dziennik Gazeta Wyborcza, tygodnik Newsweek Polska czy portal internetowy Onet. Media komercyjne utrzymują się niemal wyłącznie dzięki wpływom z reklam. Z tego powodu żywimy głębokie obawy o los prasy, radia, stacji telewizyjnych czy portali internetowych, które każdego dnia dostarczają nam wiarygodnych informacji i wpływają na postawy obywatelskie, pełniąc przy tym również funkcję edukacyjną czy rozrywkową. Nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której tych mediów mogłoby zabraknąć. Nie jest nam obojętny los niezależnych dziennikarzy oraz wszystkich tych, którzy są zaangażowani w rzetelną działalność medialną w naszym kraju. Wierzymy, że tylko dzięki otwartości, uczciwości oraz różnorodności mediów w Polsce, społeczeństwo jest w stanie kształtować swoje przekonania i poglądy w sposób wolny i nieskrępowany. Przyłączamy się niniejszym do apelu sygnatariuszy listu otwartego do władz Rzeczpospolitej i liderów ugrupowań politycznych o to, aby zrezygnowały z wprowadzenia nowego podatku od reklam, który stanowi poważne zagrożenie dla niezależnego dziennikarstwa w Polsce.

  • Dr Magdalena Grabowska, ILS
  • Dr Monika Żółkoś, IFP
  • Dr Maciej Dajnowski, IFP
  • Dr Katarzyna Kręglewska, IFP
  • Dr Maciej Pławski, ILS
  • dr hab. Tomasz Wiśniewski, prof. UG, IAIA
  • Dr hab. Tomasz Swoboda, IFR
  • Dr hab. Maciej Michalski, prof. UG, IFP
  • Prof. dr hab. Ewa Graczyk, IFP
  • Prof. dr hab. Wojciech Owczarski, IFP
  • Dr Marta Cebera, IFP
  • Prof. dr hab. Mirosław Przylipiak, IBnK
  • Dr hab. Izabela Morska, IAiA
  • Prof. dr hab. Artur Blaim, IAiA
  • dr Karolina Drozdowska, ISiF
  • dr hab. Maja Chacińska, prof. UG, ISiF
  • dr Aleksandra Wierucka, IBnK
  • dr Beata Williamson, IAiA
  • dr hab. Danuta Stanulewicz, IAiA
  • dr Jacek Pokrzywnicki, ISKiS
  • dr hab. Hadrian Lankiewicz, prof. UG, ILS
  • dr hab. Katarzyna Lukas, prof. UG, IFG
  • dr hab. Monika Pomirska, IFP
  • dr Magdalena Wawrzyniak-Śliwska, IAiA
  • prof. dr hab. Radosław Grześkowiak, IFP
  • dr hab. Anna Marchewka, prof. UG, ISKiS
  • prof dr hab. Jerzy Szyłak IBnK
  • dr hab. Marcin Całbecki, prof UG, IFP
  • dr hab. Katarzyna Szalewska, prof. UG
  • dr Joanna Drzazgowska, IFR
  • dr Maria Fengler, IAiA
  • dr Karolina Janczukowicz, IAiA
  • dr hab. Magdalena Kreft-Świetlik, IFP
  • dr Grzegorz Grzegorczyk, ILS
  • dr hab. Grzegorz Piotrowski, prof. UG, IBnK
  • dr Wanda Stec, IRiSW
  • dr Janusz Mosakowski, IFP
  • dr Maciej Rataj, IAiA
  • dr hab. Kwiryna Ziemba, prof UG, IFP
  • dr hab. Marta Koval, prof. UG, IAiA
  • dr hab. Marek Mosakowski, prof. UG
  • dr Monika Szuba, IAiA
  • dr Adam Jarosz ILS
  • dr hab. Hanna Dymel-Trzebiatowska, prof. UG, ISiF
  • dr hab. Mirosława Modrzewska, prof. UG
  • dr hab. Izabela Kępka, prof. UG
  • mgr Magdalena Osolińska, ILS
  • mgr Małgorzata Płończak, IFR
  • dr Arkadiusz Misztal, IAiA
  • dr Piotr Kurpiewski, IBnK
  • dr Piotr Kallas, ILS
  • dr hab. Ewa M. Wierzbowska, prof. UG
  • mgr Renata Grabarska, IFR
  • dr Ewa B. Nawrocka, IAiA
  • dr hab. Alicja Pstyga, prof. UG IRiSW
  • dr Helena Garczyńska, ISiF
  • mgr Przemysław Kossakowski, IFR
  • dr Grażyna Świętochowska, IBnK
  • dr hab. Feliks Tomaszewski, prof. UG
  • prof. dr hab. Grażyna Tomaszewska
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki