- Dziś funkcjonuje tam most tymczasowy. Jakieś pięć lat temu zbudował go Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej - mówi Marian Werner z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który właśnie ogłosił przetarg na wykonanie nowego mostu.
Dotychczasowa kładka to stalowe bloki z drewnianym poszyciem. Nowy most zostanie zbudowany tuż obok niego. Tak, by podczas prac budowlanych kierowcy mogli swobodnie dostać się na drugi brzeg rzeki po starej konstrukcji. Gdy nowa inwestycja już powstanie, stara przeprawa zostanie rozebrana.
- Zwodzony most bardzo ułatwi życie żeglarzom. Mamy nadzieję, że przyczyni się do wzrostu popularności żuławskich dróg wodnych. Teraz, by przeprawić się pod istniejącym mostem, żaglówki muszą składać maszty. Kiedy zwodzony most już powstanie, będzie się po prostu przed nimi otwierał - wyjaśnia Werner.
Most będzie się unosił w niecałe dwie minuty, pod kątem 70 stopni. Długość przęsła wyniesie 18 metrów. Będzie szerokie na prawie 15 metrów. Oprócz jezdni znajdzie się na nim ścieżka dla rowerów oraz chodnik. Mechanizm mostu będzie obsługiwać z wieżyczki pracownik ZDiZ.
Północna śluza między Martwą Wisłą a Przekopem Wisły również doczeka się przebudowy. Dziś poruszają się po niej samochody, po zbudowaniu zwodzonego mostu ta droga będzie dostępna jedynie dla pieszych.
- Przebudowa śluz to element projektu "Pętla Żuławska - rozwój turystyki wodnej", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej - mówi Marian Werner.
Łączna wartość tego programu to ponad 82 mln zł. Jeszcze nie wiadomo, ile będą kosztować śluzy - ta kwota będzie znana pod koniec roku, po rozstrzygnięciu przetargu. Wiadomo jedynie, że 40 proc. kosztów pokryje miasto, a pozostałą część Unia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?