Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomorskie w Unii: Młode, nowoczesne firmy dojrzewające w Inkubatorze

Jacek Klein
Gdański inkubator Starter daje młodym przedsiębiorstwom szanse na rozwój i nawiązanie kontaktów z kontrahentami
Gdański inkubator Starter daje młodym przedsiębiorstwom szanse na rozwój i nawiązanie kontaktów z kontrahentami Przemek Świderski
Za tydzień w gdańskim Inkubatorze Starter odbędzie się kolejne inspirujące dla pomorskich przedsiębiorców spotkanie biznesowe. Co miesiąc w ramach Creative Mornings początkujący w biznesie mogą uszczknąć coś z wiedzy i doświadczenia już okrzepłych na rynku. To tylko jedna z propozycji dla młodych przedsiębiorców, z której mogą skorzystać w nowej siedzibie Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Starter.

Wszystkie poranki w Starterze są kreatywne - taki jest cel projektu. Pomysł inkubatora wspierającego rozwój nowych firm zawiązał się w 2005 roku. Projekt wystartował w 2008 roku. Za prowadzenie go odpowiedzialna jest Gdańska Fundacja Przedsiębiorczości, powołana przez miasto. Wkrótce okazało się, że przedsięwzięcie, aby w pełni realizować założone cele, musi zostać wyposażone we własną siedzibę. Miasto Gdańsk złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych. Projekt miał wartość 35,8 mln zł, a przyznane w ramach Poddziałania 1.5.1. Infrastruktura dla rozwoju firm innowacyjnych RPO WP dofinansowanie wyniosło 11,3 mln zł

Nowa siedziba Startera została oficjalnie otwarta w styczniu tego roku.
- Do tej pory działaliśmy w pewnym sensie wirtualnie - mówi Anna Osińska z Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości, będącej partnerem w projekcie. - Teraz wkroczyliśmy w zupełnie nowy etap. Do oferty wsparcia możemy teraz dołączyć fizyczne miejsce prowadzenia biznesu. Początkująca firma może wynająć biurko z miejscem na dokumentację lub otworzyć u nas swoje biuro, zaaranżować je na własne potrzeby, korzystać z sal wielofunkcyjnych na spotkania biznesowe, wsparcia doradczego na miejscu, do tego z wszelkich kanałów komunikacji z kontrahentami czy urzędami. Wszystko to po preferencyjnej cenie najmu.

Siedziba Inkubatora Starter ma jeszcze jedną zaletę. Mieści się w sąsiedztwie kompleksu biurowego, w którym swoją siedzibę ma Agencja Rozwoju Pomorza, wspierająca przedsiębiorczość w regionie. To właśnie do ARP trafił wniosek samorządu w sprawie przyznania finansowania. Złożony został w czerwcu 2009 roku. W sierpniu 2009 roku została podpisana umowa pomiędzy miastem a agencją.

- Obecnie jesteśmy po ocenie dziewięciu wniosków o płatność, z których już otrzymaliśmy dofinansowanie. Czekamy na akceptację ostatniego, 10 wniosku o wypłatę ostatniej transzy, w wysokości 3,65 miliona złotych - mówi Magdalena Kreft, kierownik Gdańskiego Centrum Obsługi Przedsiębiorców przy gdańskim magistracie. - W tym czasie przechodziliśmy kontrolę dokumentacji, procesu rozliczania. Z pozytywnym wynikiem. Zresztą, warto nadmienić, że z ARP współpracuje się bardzo dobrze, zawsze można liczyć na merytoryczną pomoc oraz wyjaśnienie wątpliwych kwestii. Przepływ korespondencji odbywa się bardzo sprawnie. Znacznym ułatwieniem jest możliwość kontaktu drogą e-mailową i przesyłania wyjaśnień pocztą. Teraz czeka nas jeszcze kontrola końcowa projektu. Jego realizacja przebiegła zgodnie z założonym harmonogramem, czyli zakończyła się w 2011 roku.

Argumenty za przyznaniem dotacji były mocne. Realizacja projektu przyczyniłaby się do rozwoju firm wymagających inkubacji, w tym firm innowacyjnych, poprzez udostępnienie oferty lokalowej oraz szerokiego wachlarza usług wspierających ich funkcjonowanie.
Od momentu otwarcia nowej siedziby oferta inkubatora cieszy się olbrzymim zainteresowaniem.
- Już w połowie roku mieliśmy tylu chętnych, że praktycznie cały budynek został wynajęty, zarówno jeśli chodzi o powierzchnię biurową inkubacyjną, jak i komercyjną. Obecnie czekamy na wynajęcie ostatniego biura inkubacyjnego dla początkującej firmy - dodaje Osińska.

Powierzchnia użytkowa budynku wynosi około 6,3 tys. m kw. Członkowie społeczności inkubatora mają do dyspozycji łącznie 129 miejsc parkingowych w części nadziemnej oraz podziemnej, Centrum Konferencyjno-Szkoleniowe, lunch bar oraz przedszkole. Około 60 proc. powierzchni przeznaczone jest na biura i oferty wsparcia dla Start-upów oraz firm prowadzących działalność gospodarczą nie dłużej niż trzy lata. Mogą one liczyć na liczne udogodnienia, w tym na niższe opłaty przez pierwszy okres działalności. W części inkubacyjnej budynku pierwsze kroki w biznesie stawiać może jednocześnie do 70 nowych firm. Pozostała powierzchnia jest przeznaczona dla klientów strategicznych, których obowiązują za najem stawki rynkowe. Przychody uzyskiwane z tej części finansować będą wsparcie Start-upów. Łączna powierzchnia najmu biurowca to 4,3 tys. m2, zaaranżowana w przestrzenie o metrażach od 25 do ponad 2 tys. m kw.

Pomieszczenia inkubatora wykorzystywane są z powodzeniem w celach edukacji biznesowej.
- Prowadzimy kilka projektów dla młodzieży szkolnej - mówi Anna Osińska. - Uczniowie szkół średnich mogą zasięgnąć wiedzy menedżerów z USA podczas comiesięcznych spotkań w cyklu Gdański Business Week. Uczą się, jak wdrożyć produkt, wypromować go, stworzyć biznesplan. Młodszych zapraszamy na warsztaty w formie udziału w biznesowych grach planszowych. Uczestniczyć może w nich każda szkoła.

Chcesz wiedzieć więcej?
Zadzwoń do eksperta! Czeka na twój telefon pod numerem tel. 58 32 33 147. Możesz też zadać pytanie e-mailem: [email protected]. Więcej informacji na www.aer.arp.gda.pl

Mariusz Byczkowski, kierownik Sekcji Płatności i Sprawozdań 1.2,1.4-1.6 RPO:
- Z unijnego dofinansowania za pośrednictwem Agencji Rozwoju Pomorza korzystają przedsiębiorcy, otrzymując bezpośrednio dotacje na swoje przedsięwzięcia. Wspierani są również pośrednio przez duże projekty, realizowane przez instytucje otoczenia biznesu, które stwarzają korzystne warunki do prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej. Takie projekty wdraża również Agencja Rozwoju Pomorza. Przykładem może tu być Gdański Inkubator Przedsiębiorczości "Starter", stanowiący wyjątkową ofertę dla młodych firm będących dopiero na starcie. Rozliczanie tego typu projektów nie jest łatwe zarówno dla beneficjenta, jak i dla nas.

Realizacja tak dużych przedsięwzięć trwa kilka lat, angażuje wiele podmiotów i wymaga dostosowywania pierwotnej koncepcji do zmieniającej się rzeczywistości i wprowadzania wielu korekt w stosunku do harmonogramu projektu. Dzięki dobrej współpracy z Pionem Wdrażania można sobie z tym poradzić. Odpowiednio wcześnie zasygnalizowane zmiany, często niezależne od beneficjenta, np. warunki pogodowe powstrzymujące prace, kolizje z istniejącą infrastrukturą, przedłużające się procedury przetargowe, nie muszą stanowić problemu. Zazwyczaj zostają zaakceptowane, jeżeli są uzasadnione oraz wyjaśniane na bieżąco.

Zachęcam do bieżącego kontaktu z pracownikami Pionu Wdrażania odpowiadającego za rozliczanie i kontrole projektów. Z doświadczenia wiem, że systematyczna współpraca pozwala na sprawniejszą i szybszą realizację zarówno dużych, jak i małych przedsięwzięć.
Dodatkową możliwością uzyskania praktycznych informacji są Czwartkowe Spotkania Informacyjne, organizowane w siedzibie ARP, mające charakter otwarty. Harmonogram spotkań dostępny jest na www.arp.gda.pl. W rozliczaniu projektów europejskich pomagają również konsultanci z punktów konsultacyjnych Krajowego Sytemu Usług - www.pomorskie.ksu.parp.gov.pl.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki