Południowa obwodnica Gdańska będzie otwarta tuż przed Euro. S7 wkrótce przejezdna

Tomasz Chudzyński
P.Świderski
Udostępnij:
Jeszcze tylko dwa tygodnie mają potrwać prace przy południowej obwodnicy Gdańska. Trasa ma być oddana do użytku kierowców między 8 a 10 czerwca. POG ma być przejezdna, możliwe mogą być jednak pewne ograniczenia ruchu.

W tym czasie powinna być już podpisana umowa na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego żuławskiej trasy ekspresowej S7, Koszwały - Nowy Dwór Gd. - Kazimierzowo. - Prace przy obwodnicy są bardzo zaawansowane, większość projektu zostanie zrealizowana zgodnie z terminem - mówi Piotr Michalski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. - Możliwe, że będą jeszcze pewne ograniczenia, m.in. zwężenie na moście na rzece Motława.

Wniosek o upadłość firmy Wakoz. Co z obwodnicą południową Gdańska?
W tym przypadku mamy już projekt ruchu drogowego w tym miejscu, choć wykonawca stara się zakończyć roboty przed 8 czerwca. Nie będzie gotowy w tym czasie węzeł Gdańsk - Lipce (łączący miasto z Traktem św. Wojciecha), nieprzejezdny będzie węzeł Olszynka. Częściowo gotowy jest węzeł Koszwały, działać będą węzły w Przejazdowie i Straszynie.

Prace na niedokończonych elementach południowej obwodnicy Gdańska oczywiście będą nadal trwały. - Najistotniejsze jest to, że wkrótce osiągniemy najważniejszy cel inwestycji, czyli odciążymy ruch pojazdów w centrum Gdańska - zaznacza Michalski.
Warto zaznaczyć, że poprawę obsługi komunikacyjnej odczują nie tylko kierujący pojazdami, ale także mieszkańcy miasta.

Czytaj także: Gdańsk: Budowa południowej obwodnicy podtopiona (ZDJĘCIA)

Według prognoz ruchu nowa droga może "zdjąć" ze Śródmieścia 12-14 tys. pojazdów na dobę, w tym najbardziej uciążliwy ruch ciężarowy. Dzięki temu korki w centrum Gdańska mają tworzyć się znacznie rzadziej niż obecnie. Kierowcy nie muszą już natomiast omijać robót drogowych na trasie nr 7, objazdem przez Bogatkę. Na razie ruch w kierunku Gdańska (od strony Żuław) obowiązuje szlakiem dawnej trasy nr 7. Objazd funkcjonował blisko rok. W tym czasie drogowcy budowali obiekty węzłów w Koszwałach i Przejazdowie. Przypomnijmy, POG (która będzie najbardziej na północ wysuniętym fragmentem trasy ekspresowej S7) liczy łącznie 18 kilometrów. Łączy obwodnicę Trójmiasta (drogi S6) oraz autostradę A1 z drogą krajową nr 7 (planowaną S7 z kierunku Warszawy) oraz Trasą Sucharskiego, która w założeniu ma stanowić dojazd do Portu Morskiego w Gdańsku. Połączenie POG z innymi drogami zapewnia łącznie pięć węzłów drogowych - Straszyn, Lipce, Olszynka, Przejazdowo i Koszwały. Budowa rozpoczęła się jesienią 2009 roku. Wartość tej inwestycji to blisko 1 mld 150 mln zł.

Będą projektować S7

Do końca zbliża się postępowanie przetargowe dotyczące zaprojektowania żuławskiego odcinka trasy nr 7, Koszwały -Kazimierzowo (przetarg został ogłoszony w styczniu). Od podpisania umowy wyłoniony w czasie procedury podmiot będzie miał 20 miesięcy na zrealizowanie dokumentacji. Prace budowlane, według wstępnych założeń, miałyby się rozpocząć w roku 2014 i potrwać około dwóch lat. Przypomnijmy, na żuławskim odcinku S7 (liczy on około 40 km), pomiędzy miejscowościami Kazimierzowo i Koszwały, inwestycja ma polegać na dobudowaniu do istniejącej obecnie drogi krajowej nr 7 kolejnych dwóch pasów ruchu (w dalszej przyszłości powstać ma jeszcze jeden), wybudowaniu zupełnie nowej przeprawy na rzece Nogat (w kilku miejscach S7 ma odbiegać od obecnego szlaku "siódemki") oraz kompleksowej przebudowie mostu na Wiśle w Kiezmarku. Zniknąć ma m.in. spora część budynków w okolicach wsi Stare Babki oraz miejscowości Dworek. Całość ma kosztować 3,6 mld zł. Co ciekawe, po zakończeniu prac, część dawnej trasy nr 7, od której odbiegnie S7, przejdzie w ręce nowego zarządcy, lokalnych samorządów bądź starostwa powiatowego. Przypomnijmy, według wstępnych prognoz S7 miała powstać na odcinku żuławskim, jeszcze w roku 2013 lub 2014. Wstępne prace rozpoczęły się już w roku 2006, kiedy to przygotowano trzy warianty przebiegu żuławskiego odcinka S7 (fragment przyszłej, czteropasmowej trasy powstał pod Nowym Dworem Gdańskim, przy okazji modernizacji trasy nr 7). W grudniu 2010 r. rząd wyłączył tę inwestycję z Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2011-2015.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

e
eRKa
Na podstawie komentarza widzę że sprawami S7 interesujesz się dogłębnie. Może wiesz gdzie jest zamieszczony w internecie przebieg S7 na odcinku oddanym już w 2011 do użytku Elbląg-Kalsk. Również dla odcinka Kalsk-Miłomłyn który prawie skończony prawie nic nie mogłem znaleźć, piszę "prawie" bo skopiowałem jakieś 2 planiki sytuacyjne w bardzo małej rozdzielczości, ale teraz to nawet tego nie mogę powtórnie odnaleźć. Strony GDDKIA są nadzwyczaj niespójne w tym zakresie! Dla odcinka Olsztynek-Nidzica to zamieścili tak dokładne plany że chyba na ich podstawie od razu można by przystąpić do robót, a dla innych odcinków w tym już oddanych do użytku kompletnie niczego.
d
drogowiec amator
dziennikarz źle się wyraził. Analizowałem plany sytuacyjne s 7 na odcinku koniec obwodnicy południowej -Elbląg. Od końca obwodnicy południowej nowa s 7 przetnie starą siódemkę i do Cedrów Małych pójdzie w całości obok. Potem od Cedrów Małych , gdzie będzie nowy węzeł pójdzie w śladzie obecnej 7 druga jezdnia zostanie dobudowana od strony pólnocnej. Tak bedzie do mostu w Kiezmarku, gdy kierunek do Gdańska otrzyma nowy most z rezerwą na trzeci pas , a kierunek do Wrszawy będzie szedł obecnym mostem. za mostem s 7 znowu odejdzie od starej siódemki okalając od północy Dworek ( Zaraz za mostem bedzie węzel Dworek) i za Dworkiem znowu wejdzie w ślad siódemki z dobudową drugiej jezdni od strony pólnocnej aż do odcinka dwujezdniowego w Nowym dworze Gdańskim. Następnei w miejscu, gdzie obecnie kończą się dwie jezdnie cała s 7 odejdzie na lewo z dwieam jezdniami i nowym mostem na Tudze i nad krajowa droga 55, będzie nowy wężel ze zajzdem na Malbork. Kawałek droga pójdzie starym śladem. do wiaduktu w Kmiecinie . To tomiejsce gdzie jest jedna jezdnai zas waidukt jest na dwie. Zaraz za wiaduktem cała s 7 odejdzie na południe i wejdzie w obwodicę Elbląga już w miejscu , gdzie są dwie jezdnie. Cała droga ekspresowa. Bedzie miał arezerwę po d trzeci pas w każdym kierunku w środku , wpasie rozdziału. Myslę, że wyjasniłem.
S
Spolczeny_gda
Niech Dziennik który skutecznie walczył o budowę pomorskiego odcinka A-1 walczy teraz o CAŁKOWITY zakaz poruszania się TIRów w obrębie Starego Miasta, Śródmieścia. Skoro mamy gotowy odcinek drogi wyprowadzający ruch pojazdów ciężarowych poza obręb ścisłego centrum aż się prosi o skopiowanie wrocławskiego rozwiązania.
t
ttt
1. Cyt.: "inwestycja ma polegać na dobudowaniu do istniejącej obecnie drogi krajowej nr 7 kolejnych dwóch pasów ruchu (w dalszej przyszłości powstać ma jeszcze jeden)." Czyli docelowo będzie pięć? W którą stronę trzy?
2. Cyt."kompleksowej przebudowie mostu na Wiśle w Kiezmarku". Przebudowie jak przebudowie ale może warto wspomnieć o budowie nowego, bo na obecnym wspomniane dwa dodatkowe pasy się nie zmieszczą.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie