Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pogorszyła się jakość paliw na Pomorzu

Jacek Klein
Wciąż można trafić na paliwo nie najlepszej jakości
Wciąż można trafić na paliwo nie najlepszej jakości Grzegorz Mehring
W ubiegłym roku na 120 próbek pobranych przez Inspekcję Handlową na 100 pomorskich stacjach zaledwie cztery nie spełniały norm jakościowych. Ostatnie dane z tego roku, ujawnione przez inspektorów, wskazują, że wprawdzie tragedii nie ma, ale nieznacznie pogorszyła się jakość paliw.

W okresie od stycznia do września w województwie pomorskim przeprowadzono 45 kontroli jakości paliw ciekłych, pobierając próbki paliw, w tym: 43 kontrole w stacjach paliw, podczas których pobrano 46 próbek paliw ciekłych, oraz dwie kontrole w dwóch hurtowniach, podczas których pobrano trzy próbki. Okazało się, że na czterech pomorskich stacjach pięć próbek, a więc więcej niż w całym ubiegłym roku, nie spełniało norm.

Okazuje się, że najwyższy wskaźnik wadliwości paliwa odnotowano w okresie wiosenno-wakacyjnym. W II kwartale br. pobrano 16 próbek paliwa, z czego zakwestionowano aż cztery z nich(!), co daje 25-proc. udział paliw niewłaściwej jakości.

W dwóch przypadkach w oleju napędowym stwierdzono m.in. zawyżoną zawartość siarki, zawyżoną temperaturę oddestylowania, w jednym zawyżoną zawartość wody. Kontrola benzyn wykazała dwa przypadki zawyżonej prężności par w paliwie 95-oktanowym.

Ceny paliw: Diesel będzie droższy od benzyny

Z listą skontrolowanych stacji i wynikami kontroli można zapoznać się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jakość paliwa ma duże znaczenie dla żywotności coraz to bardziej zaawansowanych technologicznie silników. Zawyżona zawartość siarki w paliwie powoduje zmniejszenie skuteczności katalizatora. Jest także przyczyną procesów korozyjnych w systemie zasilania paliwa. Zawyżona temperatura oddestylowania obniża właściwości samozapłonowe oleju napędowego i utrudnia rozruch zimą.

Zawyżona zawartość wody powoduje natomiast korozję elementów precyzyjnych aparatury, zwiększone zużycie rozpylaczy w wyniku korozji elektrochemicznej, pogorszenie zdolności ON do rozpylania, nasiąkanie materiałów porowatych filtrów paliwa i zmniejszanie ich trwałości. W temperaturze poniżej 0 stopni woda przybiera postać kryształków lodu, które mogą blokować filtry i przewody paliwa.
**

Żądamy obniżenia cen paliw!

**

Paliwo o zbyt dużej prężności par przechodzi częściowo w stan lotny już w układzie zasilania, tworząc tzw. korki paliwowe, które powodują zakłócenia w pracy silnika - utrudniony rozruch gorącego silnika, zubożenie mieszanki, spadek mocy.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki