Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska ocenił pierwsze dwa miesiące użytkowania autobusów elektrycznych w Gdańsku

Daniel Nawrocki
Daniel Nawrocki
Wideo
od 12 lat
W 2023 roku Gdańsk kupił niemieckie autobusy elektryczne za 62 mln zł. Kierowcy oraz mieszkańcy nie do końca są zadowoleni z ich działania, pojawiały się również sygnały, że ich zasięg nie starczał na przejechanie całej trasy, a użytkownicy komunikacji miejskiej skarżyli się, że kierowcy nie włączali ogrzewania. Mimo wszystko wiceprezydent Borawski pozytywnie ocenia początek ekologicznych autobusów.

Zasięg i ogrzewanie w autobusach elektrycznych

Minęły już dwa tygodnie od pojawienia się autobusów elektrycznych na ulicach Gdańska. Na ich zakup Gdańsk wydał 62 mln zł, a 18 elektrycznych autobusów dołączyło do floty gdańskiego ZTM.

Wyniki przetargu Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska ogłosiła w lato 2022 roku. Autobusy produkcji niemieckiej firmy MAN miały pokonywać na jednym ładowaniu 300-400 km, dodatkowo powstało 18 specjalnych stanowisk ładowania. Wiceprezydent Piotr Borawski podsumował pierwsze miesiące funkcjonowania nowej floty autobusów.

- Autobusy, które zostały przez nas kupione spełniają swoją rolę. Codziennie w Gdańsku pokonują one trzy, cztery tysiące kilometrów [red. wszystkie autobusy elektryczne], a ich zasięg sięga 300 km, nasz rekordzista przejechał 340 km na jednym ładowaniu - zapewniał Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Do opinii publicznej docierały również głosy kierowców, którzy stanowczo zaprzeczają słowom wiceprezydenta Borawskiego. Ich zdaniem autobusy pokonują nie 300-400 km, ale 200-300 km. Również autobusy spalinowe zastępują elektryczne, a aby ukryć "podmianki" autobusów strona internetowa na której widać trasy autobusów nagle się resetuje i dane znikają.

Trwa głosowanie...

Jak oceniasz elektryczne autobusy w Gdańsku?

dziennikbaltycki.pl

- Bardzo chętnie spotkam się z przedstawicielem kierowców, ja zresztą ze związkami zawodowymi rozmawiam praktycznie w każdym tygodniu. Swoją wiedzę i decyzję opieram zawsze na danych - mówił Piotr Borawski. - Jeśli kierowcy mają jakiekolwiek wątpliwości, to bardzo zależy mi na spotkaniu z nimi - dodał.

Wiceprezydent zapytany o sygnały od mieszkańców i kierowców o niewykonywaniu pełnych tras przez autobusy elektryczne przyznał, że na początku faktycznie były problemy.

- Na samym początku były takie sytuacje, że autobusy nie wykonywały założonych tras. Ich zasięg sięgał do 250 km, teraz już tego problemu nie ma - zapewnił Piotr Borawski.

System FALA od 15 grudnia

Od piątku, 15 grudnia mieszkańcy Gdańska będą mogli testować system FALA, czyli elektroniczny bilet obowiązujących w komunikacji miejskiej na Pomorzu.

- Jak to będzie wyglądać? Czekamy na szczegółowe informacje. Niemniej obok systemu Fala wciąż będzie funkcjonować dotychczasowy system - mówił Piotr Borawski.

Według założeń i planów, w marcu 2023 roku uruchomiona miała zostać funkcja "podróż z kartką, która pozwoliłaby na podróżowanie z kartą komunikacyjną, a pasażer będzie zobowiązany do tzw. odbijanie się na specjalnym czytniku kart, co będzie odzwierciedleniem "dzisiejszego" kasowania biletów.

CZYTAJ TAKŻE:Testy systemu Fala ruszą 15 grudnia. Miasto dołożyło 2 mln do spółki InnoBaltica

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki