Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy sezon mostu w Nowakowie. Obrotowa przeprawa jest elementem drogi żeglugowej otwierającej dostęp do morza portowi w Elblągu

OPRAC.:
Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Wideo
od 16 lat
Od początku lipca kierowcy i mieszkańcy obu brzegów rzeki Elbląg w Nowakowie korzystają z nowego 103-metrowego mostu obrotowego. Powstał w ramach „Drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. II”, realizowanej przez Urząd Morski w Gdyni. To „dwa w jednym”, bo rozwiązuje problemy żeglugowe, ale skorzystają też zmotoryzowani, którzy do tej pory korzystali ze starego, zawodnego mostu pontonowego.

Kierowcy i piesi korzystają z mostu w Nowakowie od 5 lipca. Przeprawa ma z jednej strony usprawnić żeglugę, ale również w znaczący sposób ma wpłynąć na poprawę komunikacji kołowej.

- Zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Wyspa połączona jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską – mówił w czasie otwarcia mostu Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Most jest kolejnym elementem „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, inwestycji realizowanej przez urząd. Dołączył do kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz ze śluzą w miejscowości Nowy Świat, która została uruchomiona dokładnie rok temu.

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton i ma 103 metry długości. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.

- Projekt przekopu Mierzei Wiślanej to niewątpliwie jedno z największych wyzwań konstrukcyjnych i logistycznych w Polsce. Realizowana przez nas budowa mostu, co warto dodać, jednego z nielicznych działających tego typu w Polsce, wraz z odbudową 15 km brzegu, w szczytowych momentach wymagała zaangażowania kilkuset osób oraz 30 jednostek pływających. Warto dodać, że cały projekt zrealizowany został w rekordowym czasie 2,5 roku – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA, wykonawcy mostu.

Najważniejszy cel uruchomienia nowej drogi żeglugowej to zapewnienie dostępu z morza do portu w Elblągu, który dotąd kontrolowała Federacja Rosyjska. Na terenie Obwodu Królewieckiego leży Cieśnina Pilawska, jedyne bezpośrednie połączenie wód Bałtyku i Zalewu Wiślanego. Inwestycja pozbawiła Rosję instrumentu dyplomatycznego nacisku na nasz kraj. Stało się to szczególnie ważne po militarnej agresji faktycznej dyktatury na innego sąsiada, Ukrainę. Tymczasem samorząd Elbląga, właściciel portu w mieście prezentuje zadziwiającą postawę, nie chcąc skorzystać z otwierających się możliwości dostępu do morza. Elbląscy włodarze twierdzą, że nie stać ich na udrożnienie samego wejścia do portu, nie chcą się jednak zgodzić na to, by zrobiło to państwo w zamian za większościowy udział w porcie.

Oddanie do użytkowania nowego mostu wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą drogową, pozwoliło wykonawcy na przystąpienie do rozbiórki istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, czyli mostu pontonowego oraz dokończenie prac, związanych z obudową brzegu w tym rejonie. Ten stary most to cztery pontony, które stanowiły jego przęsła. Jedno z nich było mechanicznie otwierane. Most coraz częściej ulegał awariom, co uniemożliwiało jego otwieranie. Nie było też ono możliwe przy wysokiej fali. Wcześniej, jeszcze w latach 70. XX w. działał tam równie zawodny prom.

Problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych stał się już tylko wspomnieniem. W ramach inwestycji Urząd Morski wytyczył też, zbudował i oznakował tory wodne na Zalewie Wiślanym, łączące wyjście z przekopu mierzei do kanału prowadzącego do Elbląga.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki