Pierwszy sezon mostu w Nowakowie. Obrotowa przeprawa jest elementem drogi żeglugowej otwierającej dostęp do morza portowi w Elblągu

OPRAC.:
Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Od początku lipca kierowcy i mieszkańcy obu brzegów rzeki Elbląg w Nowakowie korzystają z nowego 103-metrowego mostu obrotowego. Powstał w ramach „Drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską cz. II”, realizowanej przez Urząd Morski w Gdyni. To „dwa w jednym”, bo rozwiązuje problemy żeglugowe, ale skorzystają też zmotoryzowani, którzy do tej pory korzystali ze starego, zawodnego mostu pontonowego.

Kierowcy i piesi korzystają z mostu w Nowakowie od 5 lipca. Przeprawa ma z jednej strony usprawnić żeglugę, ale również w znaczący sposób ma wpłynąć na poprawę komunikacji kołowej.

- Zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Wyspa połączona jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską – mówił w czasie otwarcia mostu Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Most jest kolejnym elementem „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, inwestycji realizowanej przez urząd. Dołączył do kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wraz ze śluzą w miejscowości Nowy Świat, która została uruchomiona dokładnie rok temu.

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton i ma 103 metry długości. Jest to najdłuższy z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych i wybudowanych w ramach drogi wodnej.

- Projekt przekopu Mierzei Wiślanej to niewątpliwie jedno z największych wyzwań konstrukcyjnych i logistycznych w Polsce. Realizowana przez nas budowa mostu, co warto dodać, jednego z nielicznych działających tego typu w Polsce, wraz z odbudową 15 km brzegu, w szczytowych momentach wymagała zaangażowania kilkuset osób oraz 30 jednostek pływających. Warto dodać, że cały projekt zrealizowany został w rekordowym czasie 2,5 roku – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA, wykonawcy mostu.

Najważniejszy cel uruchomienia nowej drogi żeglugowej to zapewnienie dostępu z morza do portu w Elblągu, który dotąd kontrolowała Federacja Rosyjska. Na terenie Obwodu Królewieckiego leży Cieśnina Pilawska, jedyne bezpośrednie połączenie wód Bałtyku i Zalewu Wiślanego. Inwestycja pozbawiła Rosję instrumentu dyplomatycznego nacisku na nasz kraj. Stało się to szczególnie ważne po militarnej agresji faktycznej dyktatury na innego sąsiada, Ukrainę. Tymczasem samorząd Elbląga, właściciel portu w mieście prezentuje zadziwiającą postawę, nie chcąc skorzystać z otwierających się możliwości dostępu do morza. Elbląscy włodarze twierdzą, że nie stać ich na udrożnienie samego wejścia do portu, nie chcą się jednak zgodzić na to, by zrobiło to państwo w zamian za większościowy udział w porcie.

Oddanie do użytkowania nowego mostu wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą drogową, pozwoliło wykonawcy na przystąpienie do rozbiórki istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, czyli mostu pontonowego oraz dokończenie prac, związanych z obudową brzegu w tym rejonie. Ten stary most to cztery pontony, które stanowiły jego przęsła. Jedno z nich było mechanicznie otwierane. Most coraz częściej ulegał awariom, co uniemożliwiało jego otwieranie. Nie było też ono możliwe przy wysokiej fali. Wcześniej, jeszcze w latach 70. XX w. działał tam równie zawodny prom.

Problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych stał się już tylko wspomnieniem. W ramach inwestycji Urząd Morski wytyczył też, zbudował i oznakował tory wodne na Zalewie Wiślanym, łączące wyjście z przekopu mierzei do kanału prowadzącego do Elbląga.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie