Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PERN nie wyłonił wykonawcy, przetarg na terminal naftowy po raz drugi

Jacek Klein
Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych Przyjaźń SA nie wyłoniło generalnego wykonawcy terminalu naftowego w gdańskim porcie. Zarząd firmy zdecydował, by zamknąć konkurs bez rozstrzygnięcia. O takiej decyzji przesądziła wartość złożonych ofert, które przekraczały oczekiwania PERN. Opiewały na zbyt wysokie kwoty.

Firma podtrzymuje jednak termin zakończenia inwestycji na 2015 r. Wykonawca ma zostać wyłoniony na początku przyszłego roku, tym razem w wyniku uproszczonego postępowania przetargowego.

- Nowa procedura przetargowa będzie dotyczyć zaprojektowania i budowy terminalu naftowego i parku zbiornikowego na ropę naftową z infrastrukturą towarzyszącą. Ze względu na znaczenie tej inwestycji dla krajowej gospodarki i potrzebę jej realizacji do udziału w przetargu zostaną zaproszone cztery podmioty uczestniczące w dialogu konkurencyjnym w poprzednim postępowaniu - poinformował Roman Góralski, rzecznik prasowy PERN "Przyjaźń" SA. - Zakończenie budowy terminalu do przeładunku i magazynowania ropy naftowej nadal planowane jest na 2015 rok.

Kliknij i czytaj więcej informacji gospodarczych i biznesowych z Pomorza

Nowy Terminal Naftowy - największa tego typu inwestycja realizowana w Polsce - powstanie na terenie gdańskiego Portu Północnego, na obszarze ok. 29 hektarów. Plan zakłada budowę około 20 zbiorników różnej wielkości, od 10 tys. do blisko 63 tys. metrów sześciennych. 400 tys. metrów sześciennych zajmą magazyny ropy naftowej, resztę produktów pochodnych. W przyszłości pojemność może być zwiększona do 1,5 mln metrów sześciennych. Zbudowana zostanie także infrastruktura towarzysząca, jak drogi, parkingi, a także rurociągi zewnętrzne łączące terminal z Naftoportem oraz bazą PERN.

Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 750 mln zł.

W ubiegłym miesiącu Hydrobudowa Gdańsk i Naftoport podpisały umowę na prace hydrotechniczne i konstrukcyjne przy budowie nowego stanowiska przeładunkowego T1 w Naftoporcie. Wartość kontraktu wynosi 26 mln zł. Jest ona powiązana z projektem budowy terminalu naftowego.

Do Naftoportu mogą zawijać tankowce o wielkości od 6 tys. do 300 tys. ton nośności oraz długości do 340 m i zanurzeniu 15 m. Ograniczenie zanurzenia statków obsługiwanych w bazie do 15 m wynika z niedostatecznej głębokości Cieśnin Duńskich.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki