Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opener 2012: The Mars Volta, Penderecki i gitarzysta Radiohead!

oprac. MK
The Mars Volta
The Mars Volta Materiały promocyjne
Amerykański zespół The Mars Volta - to nowa, ogłoszona dziś, gwiazda festiwalu Opener 2012. I jeśli ktoś myślał, że nic go już nie zaskoczy na gdyńskiej imprezie, to był w błędzie. Publiczności zostanie bowiem zaprezentowana kompozycja ze wspólnego albumu Krzysztofa Pendereckiego i Jonny'ego Greenwooda z Radiohead! To się dopiero nazywa eklektyczny festiwal...

Z mieszania różnych gatunków muzycznych słynie zresztą także zespół The Mars Volta. Początki tej formacji datuje się na rok 2001. Debiutancka płyta "De-Loused In The Comatorium" została zarejestrowana pod okiem supergwiazdy produkcji - Ricka Rubina, a w studiu muzykom towarzyszyła połowa ówczesnego składu Red Hot Chili Peppers. Flea grał na basie, John Frusciante na gitarze i syntezatorze.

Studyjna współpraca zaowocowała wspólną trasą koncertową u boku Red Hot Chili Peppers, podczas której, z powodu przedawkowania narkotyków, zmarł Jeremy Michael Ward, odpowiedzialny za brzmienie i manipulacje dźwiękiem, tak istotne w muzyce The Mars Volta.

Śmierć przyjaciela z zespołu stałą się ostatecznym impulsem do zerwania z używkami i jednocześnie istotnie wpłynęła na kolejny album The Mars Volta. Jego temat zainspirował pamiętnik znaleziony w prywatnych rzeczach Warda. "Frances The Mute" wydany na początku 2005 roku był nagrany z jeszcze większą swobodą muzyczną niż debiut. Do składu dołączył młodszy brat Omara, Marcel, a w studiu ponownie pojawili się Flea i Frusciante.

Wszystko na temat festiwalu OPEN'ER 2012. Zobacz, kto jeszcze wystąpi w Gdyni!

"Amputechture" z 2006 roku to pierwsza płyta The Mars Volta bez głównego wątku narracyjnego. Kolejne dwa albumy powstawały w tym samym czasie, choć daty premier dzieli półtora roku. Płyty różnią się także stylistycznie. "The Bedlam In Goliath" (2008) to "klasyczne" The Mars Volta, z kolei "Octahedron" (2009) ma znamiona najbardziej przystępnej płyty w dyskografii.

Ostatnim, szóstym w karierze dziełem The Mars Volta jest wydany tydzień temu "Noctourniquet". Nagrywany na przestrzeni trzech lat, jest powrotem do idei albumów koncepcyjnych.

Penderecki i Greenwood

Podczas tegorocznej edycji festiwalu Open'er zostaną wykonane kompozycje Pendereckiego: "Ofiarom Hiroszimy - tren" i "Polymorphia" oraz Greenwooda: "Popcorn Superhet Receiver" i "48 Responses to Polymorphia". Zaprezentuje je pięćdziesięcioosobową Orkiestra Kameralna AUKSO pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Marka Mosia. Heineken Open'er będzie jedyną prezentacją tego projektu w ostatecznej formie w Polsce.

Krzysztof Penderecki i Jonny Greenwood spotkali się we wrześniu ubiegłego roku, podczas Europejskiego Kongresu Kultury. Przed kilkutysięczną publicznością zgromadzoną we wrocławskiej Hali Stulecia wykonano dwie kompozycje Pendereckiego: "Polymorphia" i "Ofiarom Hiroszimy - tren" pochodzące z początku lat 60-tych.

Jonny Greenwood, gitarzysta formacji Radiohead wielokrotnie podkreślał jak inspirujące dla jego twórczości, a co z tym idzie także dla Radiohead, było spotkanie z muzyką polskiego kompozytora. Wyrazem tej fascynacji są dwa utwory: "Popcorn Superhet Receiver" oraz "48 Responses to Polymorphia", które również usłyszymy 5 lipca na Open’erze.

Czytaj także: Penderecki i gitarzysta Radiohead nagrywają w Alvernia Studios

Pierwsza z kompozycji Greenwooda została wykorzystana kilka lat temu we fragmentach na ścieżce dźwiękowej do filmu "Aż poleje się krew", z kolei "48 Responses to Polymorphia" miała prawykonanie właśnie podczas wrocławskiego Kongresu. Wszystkie kompozycje zostały wykonane przez Orkiestrę Kameralną AUKSO.

Penderecki, Greenwood oraz AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia spotkali się kilka dni po EKK w podkrakowskiej Alwerni, gdzie dopracowano i zarejestrowano kompozycje na potrzeby wydawnictwa płytowego które ukazało się w marcu, nakładem wytwórni Nonesuch.

Krzysztof Penderecki jest jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów. W przyszłym roku będzie obchodził 80 urodziny oraz 60-lecie pracy zawodowej. Z tej okazji nagrywa właśnie od nowa wszystkie swoje symfonie, tym razem dyrygując orkiestrą.

WYWIADY, OPINIE, KOMENTARZE:

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki