Z pełną wersją raportu “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” będzie można zapoznać się podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który w dniach 10-12 czerwca odbędzie się w Szczecinie.
Raport “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” jest swojego rodzaju próbą odpowiedzenia na pytanie, jak kształują się stosunki biznesowe oraz jak im pomóc na obszarze reprezentowanym przez KEO. Obejmuje on wschodnie i północne landy Niemiec, północne terytoria Czech oraz zachodnie i północne wójewództwa Polski, które w sume zamieszkuje 7,5 proc. mieszkanców Unii.
Niemieccy eksperci prognozują, iż do 2020 roku dojdzie do silnego wzrostu w wymianie handlowej pomiędzy Hamburgiem, a państwami Unii. W szczególności odnosi się to do relacji biznesowych z Polską (przyrost o 44 proc.) - zarówno w imporcie i eksporcie. Jednak pomimo wzrostu gospodarczego korytarz pomiędzy Hamburgiem, Polską a Czechami nie jest do tej pory w pełni wykorzystany. Sugeruje się, iż w celu przyspieszenia rozwoju ekonomicznego oraz powiązań transgranicznych, należy dążyć do obniżenia kosztów transportu i wymiany handlowej poprzez daleko idącą poprawę śródlądowych dróg wodnych.
To jedno z najwazniejszych wydarzeń branży morskiej w Europie. O jego znaczeniu śwaidczy liczba kilkustet gości z Europy, ale także z USA czy Azji oraz fakt, ze wnioski i postulaty, wypracowane przez twórców i uczestników Kongresu Morskiego nie są obce polskiemy rządowi. Wnioski z 2 Kongresu Morskiego znalazły się w rządowej uchwale przyjetej 17 marca w sprawie polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Jedną z kluczowych propozycji była kwestia wypracowania doktryny morskiej państwa polskiego. Zakłada ona, iż celem strategicznym polityki morskiej jest zwiększenie udziału sektora gospodarki morskiej w PKB, a także wzrost zatrudnienia w tej części gospodarki.
Rządowy dokument wskazuje na dziewięć strategicznych kierunków rozwoju polityki morskiej. Jednym z nich jest wsparcie pozycji polskich portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście). Zakłada on realizację inwestycji, które poprawią dostęp do nich od strony morza i lądu, jak również wzmocnią pozycję w regionie Bałtyku i transeuropejskiej sieci transportowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?