Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O polskich portach w rozwoju Niemiec i Czech na 3. Międzynarodowym Kongresie Morskim w Szczecinie

Redakcja
O polskich portach w rozwoju Niemiec i Czech na 3. Międzynarodowym Kongresie Morskim w SzczecinieRozwój portów morskich w Polsce i wzrost ich konkurencyjności to jedne z głownych tematów kongresu
O polskich portach w rozwoju Niemiec i Czech na 3. Międzynarodowym Kongresie Morskim w SzczecinieRozwój portów morskich w Polsce i wzrost ich konkurencyjności to jedne z głownych tematów kongresu mat. prasowe
Okazuje się, ze porty morskie Szczecin/Świnoujście oraz Gdańsk i Gdynia odgrywają kluczową rolę w rozwoju transgranicznego regionu gospodarczego wzdłuż Łaby i Odry - tak wynika z raportu przygotowanego przez Hamburski Instytut Gospodarki Światowej (HWWI). Są wskazane przez niemieckich ekspertów jako fundament infrastruktury transportowej w regionie Związeku Izb Regionu Łaby/ Odry (KEO).

Z pełną wersją raportu “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” będzie można zapoznać się podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który w dniach 10-12 czerwca odbędzie się w Szczecinie.

Raport  “Transport towarów między portem Hamburgu a Polską” jest swojego rodzaju próbą odpowiedzenia na pytanie, jak kształują się stosunki biznesowe oraz jak im pomóc na obszarze reprezentowanym przez  KEO. Obejmuje on wschodnie i północne landy Niemiec, północne terytoria Czech oraz zachodnie i północne wójewództwa Polski, które w sume zamieszkuje 7,5 proc. mieszkanców Unii.

Niemieccy eksperci prognozują, iż do 2020 roku dojdzie do silnego wzrostu w wymianie handlowej pomiędzy Hamburgiem, a państwami Unii. W szczególności odnosi się to do relacji biznesowych z Polską (przyrost o 44 proc.) - zarówno w imporcie i eksporcie. Jednak pomimo wzrostu gospodarczego korytarz pomiędzy Hamburgiem, Polską a Czechami nie jest do tej pory w pełni wykorzystany. Sugeruje się, iż w celu przyspieszenia rozwoju ekonomicznego oraz powiązań transgranicznych, należy dążyć do obniżenia kosztów transportu i wymiany handlowej poprzez daleko idącą poprawę śródlądowych dróg wodnych.

To jedno z najwazniejszych wydarzeń branży morskiej w Europie. O jego znaczeniu śwaidczy liczba kilkustet gości z Europy, ale także z USA czy Azji oraz fakt, ze wnioski i postulaty, wypracowane przez twórców i uczestników Kongresu Morskiego nie są obce polskiemy rządowi. Wnioski z 2 Kongresu Morskiego znalazły się w rządowej uchwale przyjetej 17 marca w sprawie polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Jedną z kluczowych propozycji była kwestia wypracowania doktryny morskiej państwa polskiego. Zakłada ona, iż celem strategicznym polityki morskiej jest zwiększenie udziału sektora gospodarki morskiej w PKB, a także wzrost zatrudnienia w tej części gospodarki.

Rządowy dokument wskazuje na dziewięć strategicznych kierunków rozwoju polityki morskiej. Jednym z nich jest wsparcie pozycji polskich portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście). Zakłada on realizację inwestycji, które poprawią dostęp do nich od strony morza i lądu, jak również wzmocnią pozycję w regionie Bałtyku i transeuropejskiej sieci transportowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki