Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MON: Mierzeja Wiślana i Zalew Wiślany ważne dla wojskowych zdolności

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Zalew Wiślany jest wykorzystywany głównie przez jednostki rybackie, turystyczne i rekreacyjne.
Zalew Wiślany jest wykorzystywany głównie przez jednostki rybackie, turystyczne i rekreacyjne. Tomasz Chudzyński
Mierzeja Wiślana i Zalew Wiślany pozostają w obszarze zainteresowania Sił Zbrojnych RP, w tym małych jednostek Marynarki Wojennej – poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej. O ochronie tych granicznych rejonów Pomorza pisaliśmy w ubiegłym tygodniu.

Szefostwo MON zapytaliśmy o plany dotyczące zabezpieczenia najbardziej wysuniętych na wschód części Pomorza – Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego. Przez granicę na tym akwenie Rzeczpospolita sąsiaduje z rosyjskim Obwodem Królewieckim. Podobnie jest na Mierzei Wiślanej. Od 2014 roku, czyli od rosyjskiej aneksji ukraińskiego Krymu, wzrostu agresywnej postawy naszego wschodniego sąsiada, dozór tego akwenu nabrał szczególnego znaczenia. To przypomnijmy, część wschodniej flanki NATO, Unii Europejskiej i Strefy Schengen.

Minister Błaszczak o bezpieczeństwie Polski na Zalewie Wiślanym

Zaznaczmy, dziś granicę z Obwodem Królewieckim, rosyjską, nadbałtycką eksklawą, w jej pomorskiej i warmińskiej części chroni głównie Morski Oddział Straży Granicznej. Swoje jednostki ma rozmieszczone w Krynicy Morskiej, na północnym wybrzeżu Zalewu Wiślanego, oraz w Nowej Pasłęce, na wybrzeżu południowym. W tej drugiej stacjonują dwa poduszkowce patrolowe, dedykowane do patrolowania lagunowych akwenów i podmokłych wybrzeży.

Zalew Wiślany bowiem jest bardzo płytkim akwenem, ze średnią nieco ponad 2 m głębokości. To sprawia, że operować mogą na nim specyficzne jednostki bojowe o niskim zanurzeniu, np. szwedzkie, patrolowe kutry CB 90 czy amerykańskie Mark VI podobnego przeznaczenia (Rosjanie również mają takie jednostki dedykowane m.in. na Zalew Wiślany).

Polskie wojsko bezpieczeństwo na wodach morskich

Dodatkowo niedawno powstały przekop, również uchodzi za infrastrukturę mającą znaczenie strategiczne, militarne (mówili o tym m.in. prezydent Andrzej Duda i szef MON Mariusz Błaszczak w czasie niedawnych ćwiczeń Zalew 23 na mierzei). Warto również zauważyć, że po wschodniej stronie kanału żeglugowego, aż do granicy rosyjskiej, pozostał obszar polskiego terytorium, z miejscowościami Przebrno, Piaski, Krynica Morska. Cały obszar Zalewu Wiślanego i mierzei należy uznać za zagrożony działaniami hybrydowymi ze strony rosyjskiego sąsiada – twierdziła część ekspertów sfery obronnej, z którymi rozmawialiśmy. MON wskazuje na zwiększenie obecności wojska w całej tej strefie.

- Mierzeja Wiślana pozostaje w obszarze zainteresowania Sił Zbrojnych RP, w tym Marynarki Wojennej. Budowa drogi morskiej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwiła swobodny dostęp do wód Zalewu Wiślanego oraz rozszerzy wachlarz działań małych okrętów Marynarki Wojennej, RP takich jak jednostki hydrograficzne, patrolowe, rozminowania, ratownictwa morskiego SAR oraz reagowania kryzysowego – informuje MON. - Obecność pododdziałów Wojska Polskiego realizujących zadania, o których mowa powyżej poprawi tym samym stan bezpieczeństwa komunikacyjnego Polski i krajowych połączeń międzyregionalnych, położonych poza europejską siecią TEN-T (ang. Trans-European Transport Network – system transportowych połączeń, obejmujący szlaki wodne – morskie i śródlądowe, lotnicze, kolejowe i drogowe - red).

Szef MON o znaczeniu strategicznym portu w Elblągu

W resorcie pytaliśmy również o możliwe wykorzystanie portu w Elblągu jako bazy jednostek Marynarki Wojennej, dedykowanych do służby na wodach Zalewu Wiślanego (kmdr prof. Akademii Marynarki Wojennej dr hab. Dariusz Bugajski pytany o sprawę Elbląga sugerował możliwość wyładunku zaopatrzenia wojskowego w tym porcie, transportowanego drogą wodną). W zmodernizowanym porcie byłaby taka możliwość. Tu jednoznacznej odpowiedzi resortu zabrakło (zakładamy, że MON nie może powiedzieć wszystkiego).

Zaznaczmy, port w Elblągu ma być głównym beneficjentem utworzenia drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, właśnie przez przekop mierzei. Ma to przyczynić się do znacznego wzrostu przeładunków w tym porcie (wiceminister aktywów państwowych mówi wręcz o uczynieniu z Elbląga IV portu RP z istotną rolą dla krajowej gospodarki).

CZYTAJ TAKŻE: Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiada kolejne inwestycje w infrastrukturę portową

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki