Miłośnicy kolei chcą przenieść skansen z Kościerzyny do Tczewa

Paweł RydzyńskiZaktualizowano 
Organizacje miłośników kolei mają pomysł przeniesienia skansenu PKP z Kościerzyny do Tczewa.

Chcą, aby w "mieście kolejarzy", za jakie uznaje się Tczew, powstało Pomorskie Muzeum Kolejnictwa. Idea nie jest nowa, została jednak odświeżona po tym, jak spółka PKP Cargo, ze względu na oszczędności, zdecydowała o zawieszeniu działalności kościerskiego skansenu i zamknięciu go dla zwiedzających.

- Istnieje zagrożenie, że wiele zabytków techniki kolejowej może zostać utraconych, a pociągi retro mogą zniknąć z krajobrazu ziemi pomorskiej - uważa Piotr Dowbor z Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych, jeden z pomysłodawców uruchomienia muzealnej placówki w Tczewie.
Towarzystwo jako lokalizację muzeum wskazuje dawną parowozownię, znajdującą się w odległości kilkuset metrów od peronów tczewskiego dworca.

- Aby udało się otworzyć muzeum, potrzebne jest zaangażowanie miasta, by przejąć bądź odkupić teren parowozowni od PKP - dodaje Dowbor.

Pomysł zaciekawił nie tylko miłośników kolei z Pomorza. Filip Bebenow z Towarzystwa Miłośników Wolsztyńskiej Parowozowni opracował studium, w którym wykazał plusy i minusy stworzenia muzeum w Tczewie. Po stronie minusów zapisał m.in. słabą bazę hotelową i gastronomiczną oraz przeciwwskazania finansowe. Po stronie plusów - m.in. bliskie sąsiedztwo Trójmiasta i Malborka, legendarne mosty przez Wisłę, nową przystań żeglarską oraz lepsze niż w Kościerzynie "warunki lokalowe".

- W Kościerzynie, ze względu na małą ilość miejsca, większość eksponatów stała "pod chmurką". W przypadku Tczewa problem byłby rozwiązany - argumentuje Bebenow.

Piotr Dowbor twierdzi, że gdyby Tczew miał "hit turystyczny dający twarz miastu", to wówczas "miałyby po co cumować w Tczewie turystyczne statki".

- Także wycieczki zmierzające z Gdańska do Malborka zatrzymywałyby się w Tczewie - twierdzi Dowbor.
Prezydent Tczewa Zenon Odya mówi o tym bardzo ostrożnie.

- Miasto stara się o pozyskanie ze skansenu w Kościerzynie małej lokomotywy, by ją umieścić w Centrum Wystawienniczo-Regionalnym Dolnej Wisły w Tczewie, i w tej sprawie toczą się rozmowy - tłumaczy prezydent. - Żadne deklaracje nie padły, by do Tczewa przeniesiono eksponaty z Kościerzyny. Za wcześnie, by o tym mówić. Choć muszę przyznać, że taki skansen w mieście kolejarzy to świetny pomysł - dodaje Odya.

Jan Recław, kierownik Skansenu Parowozowni Kościerzyna przyznaje, że część eksponatów może trafić do Tczewa.

- Chodzi jednak wyłącznie o te, które w naszej placówce są podwójne lub dla których nie ma miejsca na terenie skansenu. Przeniesienie wszystkich eksponatów nie wchodzi w grę. Wszystko wskazuje na to, że skansen zostanie przejęty przez samorząd. Władze miasta zadeklarowały, że takie rozwiązanie im odpowiada - twierdzi Recław.

Spotkanie w tej sprawie odbędzie się jutro w Urzędzie Miasta w Kościerzynie.

Kościerski skansen został otwarty w 1992 roku. Do końca lat 90. stacjonował tam czynny parowóz, który latem prowadził pociągi retro. Ich kursowanie PKP zawiesiły w 1999 roku, ze względu na oszczędności. Pociągi retro wznowiono w roku 2004, ale w Kościerzynie nie stacjonuje już czynny parowóz. Co roku na wakacje maszyna pożyczana jest z Wolsztyna. Jest to ostatnie miejsce w Europie, skąd codziennie, a nie tylko w ruchu turystycznym, są wyprawiane (do Poznania) pociągi pasażerskie prowadzone parowozami.

W 2009 roku, podobnie jak w dwóch ubiegłych latach, zaplanowane są w rozkładzie wakacyjne pociągi retro z Gdyni do Kościerzyny i Malborka. Są one w rozkładzie, jednak ich uruchomienie stoi pod znakiem zapytania.

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: Miłośnicy kolei chcą przenieść skansen z Kościerzyny do Tczewa - Dziennik Bałtycki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
L
Lukas
Świetne miejsce. Pomysł także bardzo dobry. Myślę, (za chwilę ktoś mnie za to ostro objedzie) że z kosztami utrzymania byłoby lżej gdyby wprowadzić bilety - np. 5 zł za dziecko, 10 za dorosłego, ale wówczas trzeba byłoby zapewnić naprawdę ciekawą ofertę - np. dla dzieci - bo nie ukrywajmy - te kochają parowozy. Myślę na przykład o większym centrum zabaw wyposażonym np. w miniaturowe lokomotywy;). W taki sposób połączono by zabawę z edukacją. Wystarczy jeszcze kawiarnia i zapewnienie dzieciom opieki przez obsługę i już mamy wspaniałe miejsce dla mam kilkuletnich dzieci, które chętnie wybrałyby się ze znajomymi na kawę ale przeszkadzają im maluchy. Dlaczego piszę o takich ,,dodatkach"? Obawiam się że sama hala z poustawianymi obok siebie parowozami nie przyciągnie wielu ludzi (byłem w Kościerzynie i oprócz mnie i moich znajomych nei było nikogo). Ale gdyby stworzyć klimat i na przykład utworzyć małe kawiarenki w wagonach? Jestem przekonany, że przy odrobinie dobrej organizacji i pomysłu całe to miejsce zarobiłoby na siebie. Uważam że miasto ma pole do popisu, inicjatywa leży także w jego interesie - takie miejsca to przecież powód żeby nie wyprowadzać się z miasta.
zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3