Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krajowy Program Żeglugowy został przyjęty przez Radę Ministrów. Usprawni to rzeczny transport wodny? Są kolejne obietnice w tej sprawie

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Wideo
od 16 lat
Rada Ministrów zaaprobowała dziś, 3 października 2023 roku, Krajowy Program Żeglugowy. Dokument opracowany został przez ministerstwo infrastruktury. Realizowany ma być przez najbliższe siedem lat.

Krajowy Program Żeglugowy. Jakie są założenia?

Głównym celem tego projektu jest zintensyfikowanie transportu wodnego śródlądowego na dwóch największych, polskich rzekach poprzez inwestycje na Odrzańskiej Drodze Wodnej i na Drodze Wodnej Rzeki Wisły.

Kolejnym pomysłem specjalistów z ministerstwa infrastruktury jest wsparcie dla rozwoju rynku żeglugowego. Jak podkreślają, jest to pierwszy w Polsce dokument planistyczny dla transportu wodnego śródlądowego.

- Chcemy zwiększyć rolę sektora żeglugi śródlądowej w wymiarze krajowym i lokalnym - zapowiada Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury. - Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 podniesie konkurencyjność śródlądowego transportu wodnego, m.in. poprzez zapewnienie warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi śródlądowej, czy rozwój rynku żeglugowego.

Trwa głosowanie...

Do 2030 roku uda się doprowadzić do sprawnego transportu towarów po Wiśle i Odrze?

Krajowy Program Żeglugowy. Co konkretnie ma zostać zrealizowane?

W ramach programu zaplanowane są liczne inwestycje i działania. Najważniejsze z nich to:

  • udrożnienie śródlądowych dróg wodnych: Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku od Gliwic do zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu, a także Wisły na jej fragmencie od Torunia do Gdańska,
  • zapewnienie stabilnej głębokości tranzytowych szlaków żeglugowych oraz dostępności śluz, prześwitów pod mostami i zlikwidowanie kolizji z inną infrastrukturą, która krzyżuje się z drogami wodnymi.

Według danych, przedstawianych przez Główny Urząd Statystyczny, żegluga śródlądowa w Polsce przeżywa regres. Z roku na rok ograniczany jest transport ładunków tą drogą.

Jak podaje GUS, w 2021 roku żeglugą śródlądową przetransportowano 3464,6 tys. ton ładunków, wykonując 493 mln tonokilometrów pracy przewozowej. W porównaniu z 2020 rokiem oznacza to spadek o odpowiednio 13,2 oraz 4,5 procent.

Według specjalistów z GUS przyczynami takiego stanu rzeczy są m.in. zły stan techniczny dróg wodnych na rzekach, a także statków pływających po Wiśle i Odrze, których wiek w zdecydowanej większości przekracza 50 lat.

Warto dodać, że o usprawnieniu żeglugi śródlądowej w Polsce politycy i inni specjaliści debatują od kilkunastu już lat. Jak na razie wymiernych efektów tych dyskusji jednak nie widać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki