Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej do Rębiechowa przed Euro?

Paweł Rydzyńśki
mat. prasowe
Zwiększają się szanse, że do Euro 2012 uda się uruchomić kolejowe połączenia pasażerskie do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie.

Obok lotniska ma przechodzić główna linia projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która rozpoczynać się będzie we Wrzeszczu, a kończyć we wsi Rębiechowo, gdzie połączy się z linią Gdynia - Kościerzyna. W tej chwili wiadomo już na pewno, że budowa zostanie podzielona co najmniej na dwa zadania. Najpierw budowany będzie odcinek od Rębiechowa do lotniska, a później odcinek od lotniska do Wrzeszcza (nie można wykluczyć, że zostanie on podzielony na kilka mniejszych zadań).

Budowa pierwszego odcinka, do lotniska, ma się rozpocząć jesienią 2011 r. Władze woj. pomorskiego oraz PKM sp. z o.o. liczą, że uda się ten ok. 3-kilometrowych odcinek otworzyć przed czerwcem 2012 r., kiedy to w Polsce i na Ukrainie odbędą się piłkarskie mistrzostwa Europy. Urzędnicy nie ukrywają jednak, że otwarcie przed Euro nie jest pewne, gdyż harmonogramy są bardzo napięte. Wszystko wyjaśni się prawdopodobnie na początku przyszłego roku.

Gdyby się udało, to podczas Euro 2012 byłby możliwy dojazd pociągiem z lotniska m.in. do Gdyni oraz na Kaszuby - do Kartuz czy Kościerzyny. Wbrew pozorom, mimo iż mecze odbywać się będą w Gdańsku, takie połączenie miałoby sens, zważywszy, iż doświadczenie z poprzednich mistrzostw Europy czy świata uczy, że goście oraz kibice mieszkają nawet w odległości 150-200 km od miasta, w którym odbywają się rozgrywki.

Po otwarciu całości odcinka z Wrzeszcza do Rębiechowa (co ma nastąpić na przełomie 2014 i 2015 r.) oraz remoncie linii Gdynia - Kościerzyna (powinien się zakończyć do 2013 r.) czas jazdy z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdańska bądź Gdyni, a także do Kartuz, nie powinien przekroczyć 25 minut. Na obu liniach na większości trasy prędkość maksymalna ma wynosić 120 km/godz.

Przy lotnisku nie będzie stacji, lecz tylko przystanek przelotowy dla pociągów. Projekt zakłada natomiast pozostawienie miejsca na tory odstawcze dla pętli tramwajowej. Linia ma być bowiem budowana tak, by w przyszłości mogły po niej kursować zarówno pociągi, jak i tramwaje; takie rozwiązania są coraz częściej stosowane na Zachodzie, m.in. w Niemczech i Szwecji.

W tej chwili jedynym lotniskiem w Polsce, które posiada połączenie kolejowe, są podkrakowskie Balice. Przed Euro 2012 skończy się budowa linii kolejowej do lotniska Okęcie w Warszawie. Plany budowy linii kolejowych do lotnisk są także m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Szczecinie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki