Gdynia: W porcie trwa budowa Publicznego Terminalu Promowego. 9.06.2020 r. uroczyście zawieszono wiechę. Największa inwestycja od ok. 50 lat

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz

Wideo

Zobacz galerię (56 zdjęć)
To największa od prawie 50 lat inwestycja w Porcie Gdynia. Budowa Publicznego Terminalu Promowego pochłonie łącznie 222 mln złotych, inwestycja jest już na półmetku, jak przewiduje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. już za rok do terminalu może wpłynąć pierwszy prom.

Dzięki inwestycji Port Gdynia będzie mógł przyjmować promy o długości do 240 metrów zmniejszy się też czas zawinięcia statku do portu - rozpoczęcie cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Do obiektu prowadzić będą przebudowane drogi i tory kolejowe. Modernizację przejdzie również nabrzeże Polskie i Fińskie, mają one być przygotowane do obsługi dużych promów. Nowy terminal o powierzchni 7 ha stanął w miejscu starego magazynu, który został całkowicie wyburzony.

- Jesteśmy w miejscu magicznym, ale w pewnym momencie historii Portu Gdynia mocno zaniedbanym - mówił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Kiedyś stały tu dawno nieużywane magazyny. To miejsce pamięta wiele ważnych dat w historii Polski. Z Dworca Morskiego przed laty wypływały w świat nasze transatlantyki. Ta inwestycja to nowe otwarcie dla Portu Gdynia, to możliwość przyjmowania promów o znacznie większej długości lini załadunkowej.

Będzie ekologicznie

Promy podczas postoju na terminalu będą zasilane prądem, co całkowicie wykluczyć ma emisję spalin podczas postoju, takie rozwiązanie wpisuje się w promowaną przez Port Gdynia ideę Green Portu. Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdynia, lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Wymieniają również inne korzyści m.in. oszczędność czasu czy polepszenie dostępności transportowej - ma to przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności portu.

Czytaj także

To nie tylko budowa terminalu

Przypomnijmy, że projekt „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego, magazynu oraz przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów. Oprócz tego wykonawca projektu firma DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Tradycyjna uroczystość za nami

Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. To kolejny innowacyjny symbol po kamieniu węgielnym, który był imitacją kotwicy z transatlantyka MS Piłsudski, siostrzanej jednostki MS Batory, które cumowały przy historycznym nabrzeżu francuskim.

Po raz kolejny mamy przyjemność współpracować z Portem Gdynia, realizując projekt, charakteryzujący się szerokim spektrum prac. Wykonujemy zarówno obiekty kubaturowe – jak ten najważniejszy – budynek terminalu, a także prace drogowe, kolejowe i hydrotechniczne. Te ostatnie, mimo że wizualnie mniej spektakularne, wymagają dużego doświadczenia kadry wykonawczej – mówi Karol Zduńczyk, prezes Zarządu DORACO. – Cieszy fakt, iż mimo trudnych ostatnich kilku miesięcy, wszystkie działania udało nam się zrealizować w założonym wcześniej terminie.

Czytaj także

Na szczycie budynku powstanie taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu zobaczyć będzie można główne wejście do portu oraz na kanał portowy.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie