Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Trwa kontrowersyjna modernizacja zatok przystankowych za milion złotych za sztukę

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni wykonawcy realizują właśnie przebudowę dwóch zatok przystankowych w Redłowie i na Obłużu. Inwestycje te są kontrowersyjne, gdyż każda z nich kosztuje ponad milion złotych. Wielu mieszkańców uważa, że tak wysokie koszty są nieuzasadnione. Urzędnicy jednak są innego zdania.

Drogowcy pracują obecnie w centrum Obłuża, nieopodal ul. Unruga i estaskady Kwiatkowskiego, a także na al. Zwycięstwa w Redłowie, w pobliżu ul. Powstania Styczniowego, Weteranów i rzeki Kaczej. Inwestycja rozpoczęła się od rozebrania starych krawężników i chodników oraz zdemontowania sfatygowanych wiat przystankowych. Jak zapewniają urzędnicy, prace zakończą się w listopadzie. Przy nowych zatokach zamontowane zostaną tablice informacji pasażerskiej.

Cześć mieszkańców zbulwersował jednak kosztorys wykonywanej inwestycji. Każda z dwóch zatok przystankowych kosztować ma ponad milion złotych. Jest to dużo drożej, niż samorządowcy płacą za takie inwestycje w innych miastach, jak dla przykładu w Rzeszowie.

- Milion złotych na modernizację zatoki przystankowej? - usłyszeliśmy od pana Wojciecha. - Trochę drogo. Jestem doświadczonym budowlańcem i wykonałem szybką kalkulację. Z obliczeń wychodzi mi, że koszty takiej inwestycji, nawet przy założeniu, że dodatkowo trzeba zakupić tablicę informacji pasażerskiej i podłączyć ją do światłowodu, nie powinny przekroczyć trzystu tysięcy złotych.

Wysokie koszty przebudowy zatok autobusowych nie dziwią natomiast Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni. Mieszczą się zresztą w kosztorysie, jaki ustalili urzędnicy. Zanim jeszcze oferty na modernizację zatok przystankowych napłynęły do Ratusza, samorządowcy zamierzali przeznaczyć na pierwszy etap tej inwestycji ponad 1,2 miliona złotych, a na kolejny przeszło 800 tysięcy złotych. Zatem zainteresowani wykonawcy dość precyzyjnie trafili w oczekiwania urzędników. Do przetargu stanęły trzy firmy. Dwie z nich za dwa etapy inwestycji zaproponowały cenę odpowiednio 1,25 mln zł i 900 tys. zł oraz 1,29 mln zł i 895 tys. zł. Trzeci z potencjalnych wykonawców chciałby zrealizować tylko pierwszą część prac. Jego oferta opiewa na niecałe 1,3 mln zł.

- Wycena modernizacji zakłada dodatkowe elementy remontu, które chcemy wykonać przy okazji tej przebudowy - tłumaczy Marek Łucyk. - Prace obejmą nie tylko zatokę, ale też chodniki, kanalizację deszczową, czy balustrady w jej rejonie.

Jak dodaje samorządowiec, na przystanku w centrum Obłuża planowana jest wymiana nawierzchni na betonową z zastosowaniem krawężników peronowych i płytek fakturowych, a także bitumicznej jezdni na wysokości zatoki przystankowej.

- Nawierzchnia chodnika wraz z podbudową zostanie zmieniona - informuje Marek Łucyk. - Dodatkowo zostaną tam zastosowane płytki fakturowane, zgodne ze standardami dostępności, które pomogą bezpiecznie korzystać z przystanku osobom niewidomym. W ramach zadania będzie też przebudowany odcinek kanalizacji deszczowej, wymieniona zostanie wiata przystankowa, a w jej sąsiedztwie pojawią się przysiadaki oraz tablica informacji pasażerskiej. Natomiast przy przystanku „al. Zwycięstwa – Powstania Styczniowego / Weteranów” w kierunku centrum zostanie wymieniona nawierzchnia zatoki przystankowej na nawierzchnię betonową. Na odcinku od ul. Weteranów w kierunku ul. Powstania Styczniowego ułożymy nową nawierzchnię bitumiczną jezdni wraz z podbudową. Dodatkowo rejon przystanku zyska nową balustradę na moście nad rzeką Kaczą.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki