Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Rekordowy ładunek z Chin w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym

Jacek Klein
Sekcje wież rozładowane zostały przez potężne dźwigi
Sekcje wież rozładowane zostały przez potężne dźwigi Materiały prasowe
Port Maubert, to statek, który przywiózł z Chin do Gdyni ok. 100 sekcji wież wiatrowych. W środę zakończył się ich rozładunek w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Następnie elementy ekologicznych siłowni trafią w okolice Darłowa, na jedną z powstających farm wiatrowych.

- 100 elementów, jakie przypłynęły do BCT to głównie sekcje, które stanowią trzon konstrukcji wiatraka. Suma przywiezionych na MV Port Maubert sekcji umożliwi zbudowanie 20 wież wiatrowych o wysokości 100 metrów. Waga poszczególnych sekcji wahała się od 38 do 60 ton a łączny ciężar ładunku wyniósł 5500 ton. Obsługa tak dużej ilości ponadgabarytowych elementów była możliwa dzięki dwóm samobieżnym dźwigom Liebherr, każdy o udźwigu 100 ton - wyjaśnia Dagmara Łuczka, rzecznik prasowy BCT.

Na Pomorze trafia, a także produkuje się tutaj, coraz więcej takich konstrukcji. Gdyński terminal postanowił wykorzystać rosnące perspektywy na tym rynku i przygotował się do przeładunków wież wiatrowych.

- Te kontrakty zaczęliśmy niedawno i będziemy je dalej obsługiwać, w ten sposób uzupełniając podstawową działalność kontenerową - powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT.

Wzrost przeładunków kontenerów na polski rynek oraz budowana sieć połączeń do Europy Środkowo-Wschodniej to najważniejsze kierunki działania terminalu. Od początku roku BCT odnotował znacznie większe przeładunki kontenerów, niż w tych samych trzech kwartałach roku ubiegłego. Tylko w trzecim kwartale BCT przeładował 106,3 tys. TEU czyli o 12,3 procent więcej niż w analogicznym okresie 2011 r. W czasie dziewięciu miesięcy osiągnięto wynik 311 tys. TEU, co stanowi ponad 15 procent.

Zwiększa się też udział kolei w obsłudze terminalu i od początku roku stanowi średnio 40 proc. W ostatnich miesiącach BCT pozyskał w tym obszarze nowego klienta, firmę Polzug Intermodal, która uruchomiła regularne połączenie z Gądek pod Poznaniem do Gdyni. To już szesnasty, m.in. po PCC Intermodal, Cargosped, Spedcont, Prokont i ATC Rail operator kolejowy, który współpracuje z BCT.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki