Gdynia: Duże pieniądze na budowę tras rowerowych

Szymon Szadurski
Udostępnij:
Mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni będą mieli w końcu możliwość bezkolizyjnego dojazdu rowerem do centrum. Wszystko to dzięki niezwykle ambitnemu planowi rozwoju tras rowerowych, który sporządzili gdyńscy samorządowcy.

Tylko w tym roku urzędnicy chcą wydać aż 18 mln zł na budowę nowych tras i przebudowę już istniejących. Dla zobrazowania - to dwa razy więcej pieniędzy niż w ubiegłorocznym budżecie Gdyni przeznaczono na remonty lokalnych ulic. Inwestycje w komunikację rowerową na taką skalę są możliwe m.in. dzięki 8 mln zł dotacji, jaką samorząd uzyskał z UE.

W pierwszej kolejności, już wiosną, dokończona zostanie trasa dla rowerów wzdłuż ul. Rdestowej na Dąbrowie. Finalizowany jest także przetarg na odcinek trasy wzdłuż al. Zwycięstwa, od stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana w stronę Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Najbardziej ambitną inwestycją, którą już szykują samorządowcy, jest jednak wybudowanie drogi dla rowerów od skrzyżowania ul. Unruga z ul. Kwiatkowskiego na Obłużu do ul. Janka Wiśniewskiego. Trzystumetrowy fragment tej trasy będzie biegł po kładce nad ziemią, bo nie ma innej możliwości, aby przebić się przez portowe tereny przemysłowe, w tym linię kolejową.

- Budowa tej trasy w połączeniu z planowanym do realizacji, dwukilometrowym fragmentem drogi dla rowerów wzdłuż ul. Unruga, a także projektowaną trasą wzdłuż ul. Chylońskiej i Puckiej, spowoduje, iż mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni będą mogli dojechać rowerem do ul. Morskiej - mówi Marcin Wołek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej. - Od tej ulicy natomiast nie ma już przeszkód, aby zmierzać dalej do Śródmieścia. Konieczne jest jednak rozpoczęcie remontów fragmentów trasy rowerowej wzdłuż ul. Morskiej, by podnieść komfort jazdy. Inwestycje te są więc bardzo ważne.
Na razie mieszkańcy Obłuża, Pogórza, Oksywia i Babich Dołów odcięci są od sieci tras rowerowych w mieście - a są to dzielnice, w których mieszka około 50 tys. gdynian.

Bardzo ważne będzie też oddzielenie trasy rowerowej na bulwarze Nadmorskim od deptaka. Rozpoczęcie tej inwestycji planowane jest także w tym roku. Obecnie po trasie nad samym morzem chodzi tłum spacerowiczów, nie zwracając uwagi na linię oddzielającą strefę przeznaczoną dla rowerów od deptaka.

- Dochodzi, niestety, do kolizji rowerzystów z pieszymi - przyznaje Marcin Wołek. - Dla użytkowników rowerów jest to średnia przyjemność, gdy co chwila muszą hamować, aby kogoś nie staranować. Niektórych spacerowiczów, jak choćby kilkuletnich dzieci, nie da się też zdyscyplinować.
Według pomysłu samorządowców na bulwarze Nadmorskim tak właśnie się stanie. Urzędnicy planują część deptaka bliżej morza przeznaczyć tylko dla pieszych, jednocześnie chcą oddać wyłącznie do dyspozycji rowerzystów węższy fragment bulwaru, biegnący wzdłuż drzew. Oba miejsca oddzielone są szerokim trawnikiem, co zapewni większe bezpieczeństwo.

Marcin Wołek podkreśla ponadto, iż nowe trasy rowerowe budowane będą w mieście przy okazji remontów ulic. Nie figurują one w budżecie jako wydatki na ten cel, w przyszłości staną się jednak częścią miejskiego systemu komunikacji rowerowej.

- Tak stało się już w przypadku choćby ul. Olimpijskiej, Bosmańskiej, podobnie będzie przy okazji rozbudowy ul. Chwarznieńskiej - zapewnia Wołek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

c
cyklistka
no to trzymam kciucki...bo właśnie chcę zamieszkać na Obłużu a do pracy jeździć rowerkiem ;-)
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie