Testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Pojazd wyposażony jest w 10 baterii - 4 pod podłogą, 6 na dachu. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż blisko setce pasażerów, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.
Mercedesa eCitaro można spotkać w Skandynawii, Niemczech czy Luksemburgu. Przestawano go już w Gdyni, gdy z okazji tłustego czwartku władze miasta postanowiły wykorzystać go do promocji, częstując pasażerów pączkami. Teraz przez blisko miesiąc z tego nowoczesnego pojazdu korzystać będą pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej.
Jak zapewniają producenci autobusu, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów.
Śledzimy trendy, trzymamy rękę na pulsie, by w elektromobilność wejść w optymalnym momencie, uwzględniając oczywiście wymogi Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – tłumaczy prezes GAiT Maciej Lisicki. – Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 r. Rok później kolejny. Prace nad nowymi technologiami, rozwiązaniami w zakresie elektromobilności postępują, są zaawansowane. Chcemy naszą zero emisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej wydajne e-autobusy miejskie.
Jazda elektrycznym autobusem oznacza większy komfort dla pasażerów związany m.in. z brakiem dźwięków pracy silnika. Kierowców powinien ucieszyć fakt, że pojazd pozwala również sprawniej poruszać się po ulicach przez większą moc związaną z silnikiem napędzanym prądem.
eCitaro jest niezwykle schludny i dysponuje specjalnymi guzikami, których naciśnięcie informuje kierowcę o konieczności zastosowania przyklęku, czyli obniżenia krawędzi pojazdu w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania do pojazdu. Posiada również przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osoby z ograniczeniami ruchowymi, a także rampę dla niepełnosprawnych. Dostępność gniazd do ładowania telefonu dla pasażerów jest również miłym udogodnieniem.
Elektrobus będzie woził pasażerów w porannych i popołudniowych godzinach szczytu, od poniedziałku do piątku, na różnych liniach.
Wyjątkowo w najbliższą niedzielę 1 marca eCitaro będzie kursował na linii 283 (Niedźwiednik - Nowy Port Szaniec Zachodni).
Wiadomo również, że poniedziałek i wtorek, 2-3 marca, eCitaro o poranku obsłuży linię 189 (Maćkowy – Wały Piastowskie), natomiast w popołudniowych godzinach szczytu jeździć będzie na linii 132 (Wały Piastowskie – Pruszcz Gdański Rondo Kociewskie).
Chcemy, aby docelowo autobus ten został przetestowanych we wszystkich częściach Gdańska, tak by sprawdzić go także w innych warunkach przestrzennych - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Do obsługi autobusów zeroemisyjnych dostosowana będzie planowana nowa zajezdnia autobusowa GAiT, która ma powstać w południowej dzielnicy miasta.
Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?