Gdańszczanie testują elektrobus eCitaro. Przejazd zeroemisyjnym pojazdem możliwy do 24 marca

Natalia Grzybowska
Natalia Grzybowska
https://www.facebook.com/borawski.gdansk/
Gdańskie Autobusy i Tramwaje chcą zadbać o ekologiczny aspekt swoich autobusów, ograniczając emisję spalin do zera. Czy jest to możliwe? Odpowiedź na to pytanie mają dać testy elektrycznego Mercedesa eCitaro, które potrwają do 24 marca.

Testowany przez Gdańskie Autobusy i Tramwaje autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa i komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla. Pojazd wyposażony jest w 10 baterii - 4 pod podłogą, 6 na dachu. Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140-150 km na jednym ładowaniu. Umożliwia podróż blisko setce pasażerów, posiada trzy wejścia oraz prosty system informacji pasażerskiej.

Mercedesa eCitaro można spotkać w Skandynawii, Niemczech czy Luksemburgu. Przestawano go już w Gdyni, gdy z okazji tłustego czwartku władze miasta postanowiły wykorzystać go do promocji, częstując pasażerów pączkami. Teraz przez blisko miesiąc z tego nowoczesnego pojazdu korzystać będą pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej.

Jak zapewniają producenci autobusu, eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Komfort termiczny w przestrzeni pasażerskiej sterowany jest algorytmem uwzględniającym temperaturę zewnętrzną i liczbę pasażerów.

Śledzimy trendy, trzymamy rękę na pulsie, by w elektromobilność wejść w optymalnym momencie, uwzględniając oczywiście wymogi Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – tłumaczy prezes GAiT Maciej Lisicki. – Pierwszy autobus elektryczny testowaliśmy w 2012 r. Rok później kolejny. Prace nad nowymi technologiami, rozwiązaniami w zakresie elektromobilności postępują, są zaawansowane. Chcemy naszą zero emisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej wydajne e-autobusy miejskie.

Jazda elektrycznym autobusem oznacza większy komfort dla pasażerów związany m.in. z brakiem dźwięków pracy silnika. Kierowców powinien ucieszyć fakt, że pojazd pozwala również sprawniej poruszać się po ulicach przez większą moc związaną z silnikiem napędzanym prądem.

eCitaro jest niezwykle schludny i dysponuje specjalnymi guzikami, których naciśnięcie informuje kierowcę o konieczności zastosowania przyklęku, czyli obniżenia krawędzi pojazdu w celu ułatwienia wsiadania lub wysiadania do pojazdu. Posiada również przycisk sygnalizujący potrzebę udzielenia pomocy osoby z ograniczeniami ruchowymi, a także rampę dla niepełnosprawnych. Dostępność gniazd do ładowania telefonu dla pasażerów jest również miłym udogodnieniem.

Elektrobus będzie woził pasażerów w porannych i popołudniowych godzinach szczytu, od poniedziałku do piątku, na różnych liniach.
Wyjątkowo w najbliższą niedzielę 1 marca eCitaro będzie kursował na linii 283 (Niedźwiednik - Nowy Port Szaniec Zachodni).
Wiadomo również, że poniedziałek i wtorek, 2-3 marca, eCitaro o poranku obsłuży linię 189 (Maćkowy – Wały Piastowskie), natomiast w popołudniowych godzinach szczytu jeździć będzie na linii 132 (Wały Piastowskie – Pruszcz Gdański Rondo Kociewskie).

Chcemy, aby docelowo autobus ten został przetestowanych we wszystkich częściach Gdańska, tak by sprawdzić go także w innych warunkach przestrzennych - mówi Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Do obsługi autobusów zeroemisyjnych dostosowana będzie planowana nowa zajezdnia autobusowa GAiT, która ma powstać w południowej dzielnicy miasta.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie