Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdański port przygotowany na rosnące przeładunki zbóż i większy ruch ciężarówek

MT
mat. prasowe
W tym roku przeładunki zbóż w gdańskim porcie prognozowane są na poziomie 2,5 mln ton. Za dwa lata mają być większe, sięgnąć 3 mln ton.

W Porcie Gdańsk przeładunkiem zbóż zajmują się terminale: GBT/Malteurop, Port Gdański Eksploatacja, Magrol, Gdańskie Młyny, Speed i Siark-Port. Zboże przeładowywane jest głownie w relacji eksportowej.

Gdański port przygotowany na rosnące przeładunki zbóż

W 2022 roku przez portowe nabrzeża przeszło nieco ponad 1,9 mln ton zbóż. Od początku bieżącego roku operatorzy przeładowali już ponad 764 tys. ton ziarna. Statki ze zbożem płyną głównie do portów europejskich. Portowe terminale mogą na dobę przyjąć i obsłużyć 758 samochodów i 71 wagonów. Od początku roku do kwietnia w Porcie Gdańsk rozładowano 13 280 ciężarówek ze zbożem i załadowano 5 aut. Obsłużono także 1827 wagonów ze zbożem.

Szacuje się, że około 70 proc. transportu zbóż do portu w najbliższym czasie będzie się odbywało ciężarówkami, a dalej statkami. Z tego powodu ZMPG przygotowuje dodatkowe miejsca i parkingi postojowe dla samochodów ciężarowych, które pomogą nie korkować i nie zastawiać dróg publicznych, w tym np. ronda przy Letnicy.

Obecnie na terenie Portu Gdańsk przygotowane są punkty buforowe dla samochodów ciężarowych. Tzw. miejsca odstawcze są zlokalizowane przy ul.: Budowniczych Portu Płn. (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowa (obecnie ok. 50 miejsc z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżna - Handlowa (170 miejsc). W przypadku pojawiania się zatorów na drogach dojazdowych do portu, ZMPG przeznaczy nowe tereny pod parkingi buforowe - przy ul. Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Płn. (na 150 miejsc).

- Przed nami spore wyzwanie, jeśli chodzi o wywiezienia poza teren Polski zapasów zbóż, znajdujących się aktualnie w zasobach magazynowych. Eksport takich ilości zboża jest możliwy tylko drogą morską. W związku z tym operatorzy działający na terenie portu mają niełatwe zadanie maksymalizacji swoich zdolności przeładunkowych. Aby to ułatwić, Port Gdańsk prowadzi prace w zakresie przygotowania infrastruktury i zasad organizacji głównych kanałów logistycznych, tak aby ruch do portu i z portu odbywał się maksymalnie płynnie - wyjaśnia Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Port Gdańsk.

Po konsultacjach z Pomorskim Wojewódzkim Inspektorem Transportu Drogowego, port wystosował wniosek do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o udostępnienie miejsc buforowych dla aut ciężarowych. Poprosił także o wprowadzenie nowych zasad ruchu polegających na:

  • - zmianie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej i ul. Śnieżnej, w postaci wprowadzenia zakazu skrętu w ulicę Szklana Huta.
  • - przeznaczeniu lewego pasa ruchu ul. Marynarki Polskiej do jazdy na wprost w kierunku dzielnicy Nowy Port i prawego pasa ruchu do skrętu w ul. Śnieżną
  • - wydzieleniu pasa miejsc odstawczych na ul Sucharskiego (tzw. starej Sucharskiego).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki