- Przedstawione w opracowaniu plany są jak najbardziej realne - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Potwierdzają to już realizowane inwestycje. Także prognozy wzrostu ruchu pasażerskiego są wyważone i oszacowane na miarodajnych wskaźnikach.
W tej chwili gdańskie lotnisko jest czwartym co do wielkości po portach w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Obsługuje rocznie ok. 2,2 mln pasażerów. Prognozy ruchu pasażerskiego w masterplanie zostały opracowane w trzech wariantach: optymistycznym, pesymistycznym i bazowym. Dla scenariusza bazowego w 2015 roku z lotniska w Gdańsku ma skorzystać ponad 3,1 mln podróżnych. W roku 2020 będzie ich już 4,3 mln a w 2035 roku - aż 9,1 mln.
Wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego konieczne będą nowe inwestycje na terenie lotniska.
- Niezbędne będzie na przykład zwiększenie liczby stanowisk postojowych dla samolotów - mówi Maciej Ilczyszyn, Project Manager PM Group.
Obecnie jest ich 19, ale już w 2015, po rozbudowie płyt postojowych, powinno ich być 32, a w 2035 - 44. Plan potwierdził też konieczność budowy równoległej drogi kołowania oraz potrzebę dalszej fazowej rozbudowy stawianego obecnie terminalu.
- Budowa nowego terminalu idzie zgodnie z planem i pod koniec czerwca uroczyście zostanie zawieszona wiecha - dodaje Dargacz.
Masterplan przewiduje, że do roku 2020 budynek dworca pasażerskiego będzie powiększany w całości, a po roku 2025 wraz z przyrostem liczby podróżnych dobudowywane będą tzw. pirsy, czyli skrzydła terminalu, w których znajdują się poczekalnie odlotowe wraz z gate'ami.
Na dynamiczny rozwój gdańskiego lotniska będzie miało wpływ skomunikowanie portu z miastem.
- W Gdańsku powstanie wzorcowy przykład węzła intermodalnego, za sprawą kolei metropolitalnej, która dowiezie pasażerów wprost przed terminal - mówi Ilczyszyn.
Węzeł połączy trzy środki lokomocji: samolot, pociąg i samochód, przyspieszy i ułatwi komunikację. Powstanie węzła komunikacyjnego nie tylko wpłynie na szybki rozwój lotniska w Gdańsku, ale zwiększy także atrakcyjność inwestycyjną terenów wokół. Jest szansa na to, że przy porcie powstanie tzw. Airport City, obszar skupiający biura, hotele, centra konferencyjne i usługowe.
- Argumentem za lokalizacją aktywności biznesowej przy lotnisku jest oszczędność czasu, wyeliminowanie długotrwałych dojazdów na miejsca spotkań - tłumaczy ekspert PM Group.
Potencjał inwestycyjny obszaru pokazują możliwości budowy nowych powierzchni komercyjnych na terenach wokół lotniska. Już w 2015 roku wzrosną one do 24 tys. m kw., a to oznacza, że w otoczeniu lotniska mogą powstać inwestycje dające około 2400 nowych miejsc pracy.
Jeszcze lepiej wyglądają prognozy na lata następne. W 2020 roku pojemność urbanistyczna powierzchni komercyjnej osiągnie 65 tys. m kw., co daje szansę na pracę dla 6,5 tys. ludzi. Z kolei w 2025 roku w otoczeniu lotniska może być zagospodarowane komercyjnie 200 tys. m kw. - a to oznacza możliwość stworzenia aż 20 tysięcy miejsc pracy.
Czytaj także:
Gdańsk: W kwietniu lotnisko w Rębiechowie obsłużyło o prawie 40 proc. pasażerów więcej
Gdańsk: Nowy zarządca lotniska - może jeszcze przed Euro
Lotnisko w Gdańsku bije kolejne rekordy
Lotnisko w Rębiechowie się zmienia
Na placu rozbudowy lotniska Rębiechowo prace trwają jednocześnie na 5 frontach
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?