Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Felerna inwestycja w Słupsku. Tunelem pod torami tylko z parasolką

Magdalena Olechnowicz
Magdalena Olechnowicz
Tunelem pod torami tylko z parasolką.
Tunelem pod torami tylko z parasolką. Łukasz Capar
Nowa inwestycja jest ewidentnie wadliwa. To już kolejny raz, kiedy podczas deszczu tunel pod torami na dworcu PKP w Słupsku przecieka. Tym razem nie ma ta jeziora - jak ostatnio - ale przechodniom na głowę leje się woda. PKP PLK zapewnia, że będzie przebudowa tunelu.

Niestety, nowa inwestycja okazała się felerna. To już nie pierwszy raz, kiedy podczas deszczu, w nowo otwartym tunelu pod torami na dworcu PKP w Słupsku zbiera się woda, a przechodnie otwierają parasole, aby przejść. Początkowo nie było wiadomo, czy wadliwy jest tunel, czy nowy dworzec autobusowy, który znajduje się nad nim. A ustalenie winnego było kluczowe, aby wskazać tego, kto fuszerkę powinien naprawić. Za tunel odpowiada bowiem PKP PLK, a za węzeł transportowy Zarząd Infrastruktury Miejskiej.

- W części miejskiej nie wydarzyło się nic. Specjalistyczna firma kończy uszczelnianie murów metodą iniekcji. Nie powstały w ostatnich dniach żadne wycieki. O przyczyny zalania tunelu kolejowego proszę pytać PLK - mówi Tomasz Orłowski, dyrektor ZIM w Słupsku

Co na to PKP PLK?

- Po intensywnych opadach w regionie stwierdzono wodę w przejściu podziemnym na stacji w Słupsku. Na miejsce natychmiast wysłano służby. Udrożnione zostały odpływy i osuszono przejście. Sytuacja w przejściu jest cały czas monitorowana.
W ramach prowadzonej na stacji modernizacji tunel zostanie przebudowany. Wybudowane zostanie nowe odwodnienie - wyjaśnia
Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tunel, który połączył Osiedle Zatorze ze Śródmieściem, otwarto 23 września 2023 roku. Mieszkańcy korzystają z łącznika i chwalą sobie skrót, który pozwala na pokonanie drogi z osiedla do centrum w kilka minut. Wcześniej musieli iść dookoła lub jechać autobusem. Tunel uczęszczany jest codziennie przez kilkaset osób, tym bardziej, że dużo mieszkańców korzysta z nowego węzła transportowego.

To stąd odjeżdżają już wszystkie autobusy PKS Słupsk, PKS Bytów i innych prywatnych przewoźników.

Nowy dworzec PKP
Tunel to tylko część większej inwestycji, w ramach której spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wybuduje również nowy budynek dworca i dodatkowy peron oraz zmodernizuje stare perony. Prace już się rozpoczęły. Stary budynek zostanie wyburzony, a dla podróżnych powstanie tymczasowy dworzec kontenerowy.
Wyremontowane perony zostaną wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Osoby z niepełnosprawnościami będą mogły dostać się na przystanek kolejowy windami. W ramach tego przedsięwzięcia zostanie także przebudowany most na Słupi, z zachowaniem części zabytkowych elementów. Inwestor planuje również modernizację trzech wiaduktów kolejowych w Słupsku. Dodatkowo w mieście powstanie Lokalne Centrum Sterowania, odpowiadające za kierowanie ruchem pociągów. Lada moment zaczną się roboty wyburzeniowe istniejącego obiektu dworcowego kolejowego.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk.

- Koszt prac to ok. 561 mln zł netto. Efektem inwestycji będzie większa dostępność i komfort obsługi podróżnych. Przebudowane zostaną trzy perony oraz układ torowy. Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia podziemnego na perony. Przejście, które zostanie poszerzone na całej długości, jest już połączone z nowym dworcem autobusowym, co pozwala na powiązanie różnych środków transportu. Historyczny charakter stacji podkreślą odrestaurowane zabytkowe wiaty peronowe oraz kioski. Nowoczesny system informacji pasażerskiej m.in. wyświetlacze, ułatwi orientację w podróży. Na rzece Słupi zmodernizowany zostanie most kolejowy i dobudowany drugi tor, który usprawni obsługę ruchu kolejowego. Przebudowane zostaną także wiadukty kolejowe nad ulicami Szczecińską, Grunwaldzką i Portową. W Kobylnicy Słupskiej będzie drugi peron, co ułatwi podróże na trasie Słupsk – Szczecin. Prace na stacji Słupsk planujemy zakończyć w 2026 r. - mówi Zieliński.

Z kolei firma Intercor Sp. z o.o.. przeprowadzi prace budowlane na odcinku Lębork – Słupsk. Wartość inwestycji to blisko 1,3 mld zł netto. W ramach zadania przebudowany zostanie jeden istniejący tor oraz dobudowany drugi tor na długości ok. 48 km. Wygodniejsze podróże, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnią przebudowane i nowe perony na stacjach i przystankach Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią nowe przystanki w Runowie i Łebieniu oraz odbudowa przystanku w Siemianicach. Na modernizowanej linii przewidziano nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem. Wiadukty lub przejścia pod torami szybkiej kolejowej trasy zwiększą poziom bezpieczeństwa i usprawnią komunikację drogową. Powstanie 6 przejść pod torami, m.in. w Potęgowie i Damnicy, które dzięki windom ułatwią dostęp na perony. Inwestycja obejmie przebudowę lub remont ponad 70 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów kolejowych i drogowych. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Zakończenie prac planowane jest w 2026 r.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Felerna inwestycja w Słupsku. Tunelem pod torami tylko z parasolką - Głos Pomorza

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki