Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni: Kanał przez mierzeję oznacza nowe perspektywy dla gospodarki i turystyki

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni
Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Przemyslaw Swiderski
Wpływ kanału żeglugowego będzie miał jednoznacznie pozytywny wpływ na życie mieszkańców Mierzei Wiślanej - mówi Wiesław Piotrzkowski, kpt. ż.w., dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przekop Mierzei Wiślanej. Opinie za i przeciw budowie

Jaką rolę będzie pełnił kanał żeglugowy w systemie polskich portów i żeglugi?
Droga wodna łącząca Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym ma za zadanie zapewnić połączenie portu w Elblągu z portami nad Zatoką Gdańską i bezpośrednie wyjście na Bałtyk. W tej chwili jest to ograniczone. Dzięki temu otwarciu port Elblągu i pozostałe znajdujące się nad Zalewem Wiślanym, będą mogły rozwijać sfery swojej działalności. W Elblągu chodzi głównie o przeładunki towarów, pozostałych, o turystykę, rybołówstwo. Porty zapewnią rozwój ekonomiczny w swoich regionach. Oczywiście nie mówimy o tym, że baza żeglugowa w Elblągu będzie konkurencyjna dla portów w Gdańsku czy Gdyni, a często tak argumentują przeciwnicy budowy. To jest niemożliwe. Port w Elblągu jest położony na rzece, co niesie za sobą ograniczenia. My mówimy o dostępności dla statków 100 metrowych, zestawach pchanych, które mogą dość regularnie zawijać do Elbląga z ominięciem przejścia przez granicę rosyjską i Cieśninę Pilawską, gdzie często natrafiamy na problemy. Musimy także wspomnieć o bezpieczeństwie państwa. Jest wiele jednostek Marynarki Wojennej, których zanurzenie i gabaryty pozwolą pływać kanałem i patrolować granicę z Federacją Rosyjską na Zalewie Wiślanym. Kanał żeglugowy oznacza nowe perspektywy i jestem przekonany, że chętni do używania tego szlaku się znajdą.

Są jednak głosy, które wyraźnie wskazują, że przekop mierzei się nie zwróci.
Słyszałem o pewnych wyliczeniach, jednak trudno o nich dyskutować, nie znając podstaw, które posłużyły do ich przygotowania. Urząd Morski, jako inwestor, jest już na dalszym etapie tego przedsięwzięcia. Uchwała Rady Ministrów i głosowanie w Sejmie, gdzie ponad 400 posłów, reprezentantów Polaków, było za tą inwestycją. W związku z tym my ten projekt realizujemy. Odbyły się badania archeologiczne, saperskie, ferromagnetyczne, geologiczne. Projekt uzyskał decyzje środowiskowe, mimo pewnych odwołań, nie wstrzymujemy działań. Zmierzamy do realizacji w oparciu o przepisy krajowe, jak i przepisy unijne. Jesteśmy m.in. zobligowani do przeniesienia szuwaru, niedawno ta operacja się rozpoczęła. Trzcinowiska zostały wydobyte, następnie przeniesione 17 kilometrów dalej i we wskazanym przez decyzję środowiskową miejscu ponownie posadzone. Rekompensaty przyrodnicze są realizowane przez Urząd Morski przy okazji innych inwestycji.

Kanał będzie miał największy wpływ na życie mieszkańców Mierzei Wiślanej żyjących z turystyki i rybołówstwa. Pozytywny czy negatywny?
Oczywiście, że będzie wpływał i będzie to wpływ jednoznacznie pozytywny. Widać to już teraz. Po wycince drzew w miejscu przyszłego kanału możemy zaobserwować wielką liczbę ludzi, którzy z pagórków podziwiali widok z jednej strony na Zatokę Gdańską, z drugiej na Zalew Wiślany. W przyszłości będą tu kanał i śluza, ale także punkt widokowy. Nad kanałem będą dwa mosty, ruch pojazdów będzie sterowany automatycznie. Mieszkańcy Krynicy Morskiej na pewno nie będą odcięci, cały czas wyjazd i wjazd do tego miasta będzie otwarty. Turystyka? Proszę spojrzeć na zamki nad Loarą we Francji, jaką popularnością cieszy się żegluga barkowa, jaki pożytek można z niej czerpać. Za Elblągiem mamy Jezioro Drużno, z ogromną liczbą różnych gatunków ptaków, dalej unikatowy Kanał Elbląsko-Ostródzki. Turyści z pewnością będą chcieli je zobaczyć. Powstaną nowe mariny, w których cumować będą zagraniczni i krajowi żeglarze.

Wszystko na temat

Co z unijnymi procedurami? Komisja Europejska pytała kilka razy o nie w czasie przygotowań do budowy przekopu.
Sprawy, które się toczą w Komisji Europejskiej są w gestii Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ono prowadzi rozmowy w Brukseli. Spotkania, dyskusje odbywają się na poziomie eksperckim, które zmierzają ku kompromisom. Kwestia stanowiska Federacji Rosyjskiej w sprawie kanału również leży na szczeblu ministerialnym. Urząd Morski w czasie przygotowań planów budowy kanału dopełnił wszelkich wymogów i procedur wymaganych przez przepisy krajowe i wspólnotowe. Decyzje środowiskowe zostały wydane w oparciu o opracowania przygotowane przez ekspertów, m.in. specjalistów z zakresu ochrony środowiska. Dokumentacja została przygotowana profesjonalnie.

Czy z pańskiego punktu widzenia inwestycja ta ma zabarwienie polityczne?
Nie. Polska powinna zadbać o otwarcie Elbląga na morze. Patrząc pod kątem historycznym prób budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną było sporo, m.in. z przyczyn geopolitycznych nieudanych. Cieszę się, że teraz decyzja została podjęta i inwestycja będzie mogła być zrealizowana. Natomiast o wymiernych efektach budowy kanału, będziemy mogli mówić po kilku latach jego funkcjonowania.

Mierzeja Wiślana. Przygotowania do budowy kanału żeglugowego. Trwa usuwanie szuwaru

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki