Dolina Logistyczna w Gdyni. Przygotowana została koncepcja inwestycji

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Tomasz Bołt
Na obszernych terenach Gdyni, Rumi, Redy, Wejherowa i Kosakowa powstać ma Subregionalna Strefa Funkcjonalna "Dolina Logistyczna". Gdyńscy samorządowcy w ramach unijnego projektu "SoNorA" przygotowali już jej koncepcję. Według władz Gdyni, które w sprawie swoich zamierzeń podpisały porozumienia z sąsiednimi gminami, stworzenie Doliny Logistycznej jest niezbędne do obsługi w przyszłości gdyńskiego portu.

- Port sukcesywnie się modernizuje, pogłębiane są kanały portowe, przebudowywane nabrzeża - mówi Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni. - Skutkowało to będzie w przyszłości zwiększeniem ilości ładunków, które przypływają i wypływają z Gdyni. Brakuje tymczasem zaplecza logistycznego i transportowego.

Na terenie Doliny Logistycznej przede wszystkim składowane byłyby towary, które trafiają do portu.
- Nie wszystkie ładunki trzeba magazynować na nabrzeżach i w ich pobliżu, gdzie występuje deficyt miejsca, a grunty są drogie - mówi Ryszard Toczek. - Nic nie stoi na przeszkodzie, aby składować je nawet 10 km od portu, w tym na niezagospodarowanych dziś terenach sąsiednich gmin. Tamtejsze grunty są dużo tańsze. Jednocześnie takie rozwiązanie miałoby jeszcze więcej zalet. Uwolniłyby się wolne przestrzenie w Gdyni, np. przy ul. Hutniczej, przy której dziś masowo składowane są kontenery, co niezbyt dobrze wpływa na estetykę miasta.

Zaletą projektu Doliny Logistycznej według samorządowców jest także fakt, iż pomysł ten ściśle powiązany jest z planem budowy tzw. suchego portu kolejowego, co umożliwiłoby odciążenie transportu drogowego, dominującego dziś, jeśli spojrzeć na obsługę ładunków gdyńskiego portu. Inwestycja zlokalizowana miałaby zostać na terenach kolejowych w pobliżu torowisk w Chyloni i jednocześnie skomunikowana z Międzytorzem.

Plany te współgrają zresztą z zamierzeniami Zarządu Morskiego Portu Gdynia, który realizuje już projekt centrum logistyczno-dystrybucyjnego i zapowiedział też zaangażowanie się w rozbudowę infrastruktury kolejowej, w tym budowę nowego terminalu kolejowego.
Obsłudze drogowej Doliny Logistycznej służyć miałyby natomiast planowane Droga Czerwona i Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Projekt mógłby ruszyć za 7-8 lat.

Strefa Biznesu: Polskie firmy muszą być bardziej innowacyjne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie