Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DK 22 wciąż jest bardzo ważną trasą dla południowego Pomorza. Wiceministrowie odwiedzili przebudowywany odcinek w powiecie malborskim

Radosław Konczyński
Radosław Konczyński
Rafałowi Weberowi, wiceministrowi infrastruktury (przemawia), i Karolowi Rabendzie, wiceministrowi aktywów państwowych, towarzyszyli posłowie Tadeusz Cymański i Kazimierz Smoliński, wójt Miłoradza Arkadiusz Skorek i Szymon Stachowiak, rzecznik Partii Republikańskiej.
Rafałowi Weberowi, wiceministrowi infrastruktury (przemawia), i Karolowi Rabendzie, wiceministrowi aktywów państwowych, towarzyszyli posłowie Tadeusz Cymański i Kazimierz Smoliński, wójt Miłoradza Arkadiusz Skorek i Szymon Stachowiak, rzecznik Partii Republikańskiej. Radosław Konczyński
W gminie Miłoradz (powiat malborski) trwa rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 22 między Knybawą a Gnojewem. W czwartek (20 lipca) na placu budowy pojawili się wiceministrowie infrastruktury i aktywów państwowych. Jak wyjaśnił Rafał Weber, jest to jedna z 1500 inwestycji drogowych będących obecnie w realizacji, prowadzonych przez państwo, jak i przez samorządy.

Po pierwsze: bezpieczeństwo. Ta inwestycja jest przykładem

Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, i Karol Rabenda, wiceminister infrastruktury, w czwartek (20 lipca) odwiedzili Kończewice w gminie Miłoradz. Dla drugiego z polityków to rodzinne strony, więc jest to od razu odpowiedź na pytanie o wybór miejsca spotkania. W Kończewicach znajduje się baza wykonawcy, która na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przebudowuje blisko 6-kilometrowy odcinek DK 22 między Knybawą a Gnojewem w granicach gminy Miłoradz.

- Droga zostanie poszerzona. Podniesione będą parametry, jeśli chodzi o nośność. Musimy dostosować całą infrastrukturę, nie tylko dróg krajowych, ale również lokalnych do przyjmowania nacisku 11,5 t na oś. To standardy, do których dążymy – przypomniał wiceminister Rafał Weber. - Powstaną ciągi pieszo-rowerowe, by odseparować ruch pojazdów mechanicznych, w dużej mierze pojazdów ciężkich, od niechronionych uczestników ruchu drogowego. To jest bardzo widoczny i bardzo ważny aspekt, ponieważ z tym do tej pory mieliśmy największy problem. Ludzie, którzy przemieszczali się pomiędzy miejscowościami albo w ramach miejscowości byli narażeni na duże niebezpieczeństwo, bo chodzili albo jeździli rowerem poboczem.

Taka ścieżka pieszo-rowerowa powstanie też wzdłuż całego odcinka Knybawa-Gnojewo, ale innym bardzo ważnym elementem trwającej inwestycji będzie m.in. modernizacja skrzyżowania DK 22 z drogami powiatowymi do Kończewic i Bystrza.

Jak powiedział wiceminister, "po pierwsze, poprawa bezpieczeństwa jest celem inwestycji drogowych". Przypomniał o nagrodzie, którą w czerwcu br. odebrał dla Polski z ministrem Andrzejem Adamczykiem. Przyznała ją Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, z której najnowszego raportu wynika, że w ciągu ostatniej dekady (2012-2022) liczba ofiar śmiertelnych na drogach wszystkich kategorii spadła prawie o 50 procent.

Tak jak powiedział pan minister, budowa nowych dróg, przebudowa dróg istniejących to jest bezpieczeństwo, to jest też wzrost gospodarczy. My dzisiaj bez odpowiedniej ilości dróg publicznych nie moglibyśmy się rozwijać w takim tempie, w jakim możemy, tak że ja bardzo dziękuję Ministerstwo Infrastruktury za ten duży wysiłek. Wykonywanie tylu inwestycji naraz to jest logistycznie duża odpowiedzialność względem parlamentarzystów, mieszkańców konkretnych samorządów czy też samorządowców – stwierdził Karol Rabenda.

DK 22 jako... „kręgosłup południowego Pomorza”

Wiceminister aktywów państwowych podkreślił wagę przebudowy drogi krajowej nr 22, która przez ostatnie lata zdawała się tracić na znaczeniu. Według Karola Rabendy, tak nie jest.

Przebudowa „22” jest czymś szalenie istotnym z punktu widzenia samorządów – to dobre połączenie między Elblągiem a A1, co powinno przyciągać firmy, a to są miejsca pracy. Tu nie mówimy tylko o jednym odcinku „22”. To duża budowa realizowana odcinkami. Kilka miesięcy temu został zakończony odcinek Malbork-Cisy, teraz jest kolejny etap. Następny będzie po drugiej stronie Wisły. Po stronie warmińsko-mazurskiej też będzie robiona do Elbląga. Będzie to więc kompleksowe połączenie z S7, A1 i dalej na zachód. To droga szczególnie istotna dla tego regionu, bo komunikuje go z resztą województwa. „22”, która prowadzi przez całe południowe Pomorze, będzie takim horyzontalnym, ale jednak kręgosłupem - mówi Karol Rabenda.

Wójt Miłoradza podpisuje się pod tymi słowami, biorąc pod uwagę przebudowę DK 22 w granicach jego gminy.

To ważny odcinek w realizacji. Tu ma być zwiększenie przepustowości pojazdów, co istotne dla naszych mieszkańców dojeżdżających do dwóch ośrodków pracy – Malbork i Tczew. Poprawia to również jakość przewozu płodów rolnych. Gmina Miłoradz to gmina generalnie rolnicza. Na Żuławach plony to coś konkretnego, nie jeździ się małych sprzętem. Jako samorząd dbamy o to, aby prace przebiegały jak najmniej konfliktowo z lokalną społecznością, na razie tak się dzieje. Takie zadania są bardzo ważne, bo otwierają nowe możliwości, szanse na nowe miejsca inwestycyjne wzdłuż drogi 22, co już w planach gmina Miłoradz teoretycznie ma – zapowiedział Arkadiusz Skorek.

ZOBACZ TEŻ: Fragment ścieżki rowerowej przy DK 22 na odcinku Malbork-Cisy do poprawki

Kiedy przebudowa odcinka DK 22 Gnojewo-Cisy?

Obecnie w powiecie malborskim rozbudowa DK 22 trwa także w gminie Stare Pole. W Samorządowym Kolegium Odwoławczym utknęła natomiast sprawa modernizacji „22” w granicach miasta Malborka po tym, jak GDDKiA poskarżyła się na miasto (spór dotyczy m.in. ekranów akustycznych, które przewiduje projekt, a na które nie zgadzają się włodarze). Na przebudowę czeka też odcinek Gnojewo-Cisy.

- Tutaj ustalamy zakres inwestycji z GDDKiA. Wiem, że te kwestie są już w końcowej fazie. Każdorazowo musimy wiedzieć, co chcemy zrobić, w jaki sposób ma wyglądać rozbudowa czy przebudowa danego odcinka drogi krajowej. Współpracujemy tutaj ze stroną samorządową. Ale potwierdzam, że odcinek Gnojewo-Cisy również leży w gestii zainteresowania Ministerstwa Infrastruktury, jeżeli chodzi o poprawę jego parametrów – mówi Rafał Weber.

O terminach na razie ostrożnie.

Pierwszym krokiem będzie uzgodnienie programu inwestycji, co z jednej strony pozwoli ocenić zakres, a z drugiej wyszacuje wartość tego zadania. I to będzie ten moment, od którego wystartuje realizacja tego zadania – dodaje Weber.

Zgodnie z warunkami przetargu rozstrzygniętego przez GDDKiA, przebudowa DK 22 na odcinku Knybawa-Gnojewo ma zakończyć się we wrześniu 2024 roku. Jak podał wiceminister infrastruktury, inwestycja będzie kosztować ok. 140 mln zł (po przetargu była mowa o ponad 115 mln zł).

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki